Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac-tips

Produkter
(logga in för att koppla)

Mcnab

Aktiv medlem
Nu orkade jag inte vänta till sommaren och kanske en ny modell, utan jag skaffade en MBP
Och då behöver jag lite tips....... Jag har aldrig vart i närheten av en Mac innan så bara att få ut cd-skivan var ett projekt :)
Var kan jag hitta tips och lite instruktioner om macen?
Som delete knappen på PC använde jag ofta när jag sorterade bilder, men den finns ju inte på macen. Gissar att jag måste börja att tänka om, hur jag använder datorn.
Jag med alla mina mappar...........

fn+backspace=delete

Mycket information om OS X finns just på Apple's webbplats. Sedan finns det svenska forumet www.99.se som är inriktat på Apple's produkter.

Nu orkade jag inte vänta till sommaren och kanske en ny modell, utan jag skaffade en MBP
Och då behöver jag lite tips....... Jag har aldrig vart i närheten av en Mac innan så bara att få ut cd-skivan var ett projekt :)
Var kan jag hitta tips och lite instruktioner om macen?
Som delete knappen på PC använde jag ofta när jag sorterade bilder, men den finns ju inte på macen. Gissar att jag måste börja att tänka om, hur jag använder datorn.
Jag med alla mina mappar...........
En del nytt är det såklart, men efter ett tag kommer du att märka att ganska mycket funkar precis likadant som i Windows.

Menar du att använda deletetangenten för att radera filer i Finder?
För att radera filer får du helt enkelt dra filerna till papperskorgen.

I PC:en hade jag en mapp där jag la bilderna direkt ifrån kameran, sedan så bläddrade jag igenom bilderna och deletade dem som inte var bra, grovrensning liksom.
Går detta inte att göra i macen?

Det är "cmd" + "backsteg" som skickar filer till papperskorgen direkt i finder.

Japp det fungerade, när de var små tumnaglar.
Men varför går det inte när man förstorar bilden?
Jag måste ju kunna se hur bilden ser ut i full storlek för att veta om den duger eller inte.

Japp det fungerade, när de var små tumnaglar.
Men varför går det inte när man förstorar bilden?
Jag måste ju kunna se hur bilden ser ut i full storlek för att veta om den duger eller inte.

Hur förstorar du bilden? Markerar du den och trycker mellanslag eller öppnar du i något program?

Hur förstorar du bilden? Markerar du den och trycker mellanslag eller öppnar du i något program?

Jag öppnaden genom att dubbelklicka på den lilla bilden, men med mellanslag var det ju bra och då gick det att deleta den också. :)
Kul detta, men mycket att lära.

Ang tangenbrodskommandon.

När jag bytte till Mac för några år sedan så var mitt största problem att få kortkomandon att fungera.
De flesta kortkomandon är egentligen desamma.
Men i stället fär [CTRL] så ska man använda [CMD].

Om du inte har något specifikt bildprogram tycker jag att du bör titta på iPhoto om du inte redan gjort det.

Jag använder själv Lightroom för all hantering av bildfiler. Importerar alla bildfiler dit och granskar dem. De som ska raderas flaggar jag som avvisade och raderar när granskningen är färdig.

Jodå jag köpte till LR4 som jag nu försöker att förstå......
Körde förut på PC med PSE men nu är det andra bullar.
Just nu letar jag efter mapparna i hårddisken, men den verkar inte finnas i en Mac :)

Var hittar man en snabbkurs i Mac och Lightroom 4?
Inom en snar framtid.
Jag kollade på SP men inget som jag såg detta året.
Finns det någon sportfotograf som gör detta på kvällar eller helger?

Ok en ny grej.... Om jag nu vill ha ett liknande PC office paket typ exel, word..... vad har då Apple som funkar att läsa exel ifrån MS?
Och sedan, går det att kopiera all min info i outlook in till macens adressbok?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar