Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Re: Re: jag ska ha en!

Goran skrev:
97% av alla som håller på med digital bildbehandling använder PC. Siffran 97% är från ett expertsvar på annat ställe här på fotosidan, och jag tvivlar inte på den. Apple är ju små på datormarknaden totalt sett med 3-4% marknadsandel.

Varifrån kommer den? Jag finner anledning att tvivla på den. Apple har ungefär 5% av hela PC-marknaden (siffrorna brukar vara mellan 3 och 7% beroende på vem man frågar), men just grafisk design/produktion är deras starkaste fäste med väsentligt högre marknadsandelar (i Sverige 20-30% enligt bekanta i branschen).

Frehar skrev:
Nu börjar det bli en trist VS tråd, så jag tycker att vi softar lite..

Det är lite lustigt att t.o.m. på ett fotoforum så urartar minsta lilla "mac eller pc" genast till ett religiöst krig... ;)

Re: Re: jag ska ha en!

Goran skrev:
det låter ju oroväckande, och lite skumt!

97% av alla som håller på med digital bildbehandling använder PC. Siffran 97% är från ett expertsvar på annat ställe här på fotosidan, och jag tvivlar inte på den. Apple är ju små på datormarknaden totalt sett med 3-4% marknadsandel.

Alltså, 97% av alla som surfar använder osså PC, detta är ju hemanvändare där PC såklart är megastora. I proffessionella samanhang ser siffrorna lite annorlunda ut, även om att 90% Mac låter lite väl i överkant, så är Mac fortfarande i klar ledning.
Men, nya siffror visar intressanta tendenser. Var fjärde ny Mac är till en konverterare, och dessa siffror verkar öka. Apple är på väg att ta nya och betydande marknadsandelar. Att detta har dröjt är tyvärr Apples eget fel då deras strategi var mycket otydlig under sena 90-talet.
Att hemanvändare nu i större del väljer Mac bygger enligt seriösa undersökningar på att produkten helt enkelt är så pass mycket bättre på alla plan (utom spel då)...
Folk är helt enkelt trötta på virus, inkompatibillitet, outgrundliga felmedelande mm.
Riktig plug n´play är fortfarande en mac-arena.

Att apple nu dessutom lanserat en mängd med instegs-usp´s (Ipod, hela i-konceptet samt lite burkar, skärmar mm som är sexiga) är inget annat än en tydlig signal om var nästa slag skall stå. Så, den omtalade minin är just var det är, en PC-killer. Att den på något sätt skulle vara tänkt som ett alternativ för pc-nördar som kan allt om moderkort, servicepacks mm och gillar överklockade P4:eek:r, är bara naivt att tro. Denna klan är helt ointressant för apple. Apple har en annan paralell strategi osså. En kniptång av stor mått lägger sig runt PC-träsket. Denna strategi är att påverka pragmatiska it-chefer och användare på företag. Där graserar forfarande fördommar om nätverk, blandade miljöer och annat trams. Förhoppningsvis kommer det unika systemet visa även dessa individer var ljuset kan hittas..

Nästa apple-innovation (som kanske kommer redan i år) kommer garanterat ge hela windowsvärlden skrämsel-hicka.

andewid skrev:
Din fämförselse Apple<->Dell är inte rättvis.

Det var inte jag som gjorde den jämförelse tidigare, men jag blev lite nyfiken och var bara tvungen att kolla vad Dells motsvarigheter på mina Apple prylar skulle kosta. Jag har en Powerbook 17" och en PowerMac G5, så jag hittade en 17" bärbar Dell, och valde deras (Pro) Precision workstation eftersom det är den naturliga motsvarigheten..

Tycker faktiskt inte att det är en sådan jätte stor skillnad, hos Apple kostade grejerna 52 990:- och hos Dell 52 104:- dvs skillnaden var 886:-..
Fast då har jag inte räknat in några PC motsvarande mjukvaror för iMovie HD / iDVD / iPhoto som man får gratis i OSX..

Powerbook 17.
• 17-tums TFT-skärm (1440x900)
•1,67 GHz PowerPC G4-processor
• 512 MB DDR333 SDRAM - 1 SO-DIMM
•100 GB Ultra ATA/100
•ATI Mobility Radeon 9700 (128 MB DDR)
• 8x SuperDrive (DVD±R/CD-RW) (slotin)
• Tangentbord med bakgrundsbelysning & Mac OS
• Gigabit Ethernet
• AirPort Extreme-kort
• FireWire 400 och 800
• 2 USB 2
• Kombinerad analog/digital kontakt
• DVI- och S-videoutgång
• Internt 56K-modem
• Nätadapter
• Batteri
• Vikt 3kg

Pris ink frakt 25 495:-

Dell Ispiron 17"

17" UltraSharp™ WXGA+ LCD skärm (1440x900)
Intel® Pentium® M Processor 770 (2.13GHz, 2MB L2 Cache, 533MHz FSB)
512MB 533MHz DDR II SDRAM
100GB IDE (4.200 RPM)
128MB DDR ATI® MOBILITY™ RADEON® X300
8x DVD +/- RW
Internal combo 56k modem / 10/100 nätverkskort
Intel® Pro Wireless 2915 802.11a/b/g
Dell Wireless 350 Bluetooth 2.0
Startvikt 3.6kg

Pris ink frakt 27 088:-

PowerMac G5

• Dubbla 2,5 GHz PowerPC G5
• 512 MB DDR400 SDRAM (PC3200) - 2x256 MB
• 160 GB Serial ATA-enhet
• DVD-R/CD-RW
• ATI Radeon 9600 XT, 128 MB, ADC/DVI
• 56k V.92 modem
• Apple Keyboard & Mouse
• En FireWire 800-port
• Två FireWire 400-portar
• Tre USB 2.0-portar
• Mac OS X

Pris ink frakt 27 495:-

Dell Precision WorkStation 670

Intel® Xeon™ Processor 3.00GHz (800MHz FSB / 2MB L2 cache)
512MB DDR2 SDRAM (2x256MB PC400MHz ECC)
160GB SATA Hårddisk (7,200 rpm) med SATA Kabel
ATI FireGL V3100 Dual Monitor 128MB PCIe x16 (DVI/VGA)
16x max DVD+/-RW Drive2 Drive with double layer write capability1 + 48x CD-ROM
Dell 56.6k Internt Data/Fax modem
Microsoft® Windows® XP Professional (SP2)

Pris ink frakt 25 016:-

Reducato in absurbum

FILM) (ulltand skrev:
Och deras siffror bygger på?

Antagligen en kvalificerad marknadsundersökning!
Och då kan vi ju fråga vilka siffror den bygger på osv. Tills vi bevisat att PC är störst?

Fast de flesta design/reklambyråer sitter med Mac baserade system är väl inget nytt, kommer faktiskt knappt på någon som sitter med PC. Bland ""YRKES"" fotografer så är väl bara ringa YFO och höra vad som säljer bäst,, dvs MAC.. Tryckerier brukar vara 50/50 likaså dom flesta magazine jag jobbar mot..

FILM) (ulltand skrev:
Du vet inte alltså?

Det påståendet får stå för dig, jag har presenterat källan för mina uppgifter så var ligger problemet???

Nej nu hinner jag inte diskutera mera, jag har en hög med diabilder som ska scannas in och bearbetas åt en kund, på en proffsscanner som bara funkar på Mac! Men jag kommer att kolla in tråden i kväll efter arbetet är avklarat.

FILM) (ulltand skrev:
Att du inte vet hur undersökningen är gjord.

Jag vill inte diskutera detta mer med dig, du kommer bara att hålla på in absurdum, maila Cap & Design om du har några frågor hur de gör sina undersökningar...

?

Verkar som argumenten börjar tryta. Skall vi för ordningens skull starta en tråd om statistik, undersökning och analys?

FILM) (ulltand skrev:
Ops, trampade jag på en öm tå?
Du behäver inte diskutera ett skit med mig, men för tusan, se till att ha på fötterna innan du skriker!

Jag har ordentligt på fötterna jag jobbar proffessionelt med bildbehandling och de jag känner i branschen jobbar alla med Mac, får jag fråga dig vad din proffession är förutom att diskutera in absurdum?

Re: ?

uge skrev:
Verkar som argumenten börjar tryta. Skall vi för ordningens skull starta en tråd om statistik, undersökning och analys?
Jo, det vore bra :)
Faktum är att ungarna i dagens skola lär sig mer om källforskning än vad vi gjorde...
Så förhoppningsvis slipper vi diskussioner om...

Chasid skrev:
Jag har ordentligt på fötterna jag jobbar proffessionelt med bildbehandling och de jag känner i branschen jobbar alla med Mac, får jag fråga dig vad din proffession är förutom att diskutera in absurdum?
Jag tvivlar inte på att du jobbar i branchen osv, men du har noll koll vad gäller statistik o undersökningar.

FILM) (ulltand skrev:
Jag tvivlar inte på att du jobbar i branchen osv, men du har noll koll vad gäller statistik o undersökningar.

Jag har 4 poäng från högskolan i vetenskaplig metodik och har tidigare jobbat med bl.a. marknadsundersökningar.

Jag har bara citerat en källa och förväntar mig att siffran de presenterade är vetenskapligt korrekt, noll koll mannen det får du stå för själv Ulf!

Ps: Eventuella felstavningar bjuder jag på :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar