Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jörgen: Jag håller på och övertalar min far att köpa en Mac mini för den hade varit optimal till hans behov. Han har dessutom känsliga tinitusöron.

Tyvärr är han inte så haj på engelska. Därför är det viktigt med en ordbehandlare på svenska.


Ni får inte tro att jag är en Mac-hatare. Jag kör bara med Mac själv. Men ibland är det svårt att blunda för att man kan få samma prestanda med en PC för halva pengarna. Även om Mac OS X är det mest genomtänkta operativsystemet som finns för tillfället så ska grejerna betalas.

Jag har tom köpt en PC. Jag ångrar köpet och hade haft en mycket mer angenäm och strulfri vardag med en Mac. Alltid är det nåt skit som hakar upp sig på en PC.

När det gäller Mac mini är den optimal så länge man inte ska hantera stora mängder feta RAW-filer. Som det är nu får jag gå och ta en promenad medan datorn hemma står och tuggar. Hemma har jag en G4 med 1 GB RAM och 400 MHz.
 
Jo OSX Tiger verkar bli väldigt bra.

Däremot, CoreImage funktioner har du redan i Windows genom DirectX. CoreImage använder Pixel Shaders för effecter och liknande, och dessa har funnits ett tag i DirectX redan. Detta är ett exempel på Apples marknadsföring och hur effektiv den är...

Däremot, Avalon, med vektorbaserad grafik/gränsnitt har mycket stor potential.
 
Frehar skrev:
Eller ringt in någon dyr support firma som hade tid..
--------------------
"De allra flesta problem kommer tyvärr genom IE och att Windows brändvägg inte är aktiv. Börja där. Installera FireFox/Opera och ersätt IE-länken på skrivbordet så löser du mycket =)"
--------------------
Vad bra att du har lösningen till detta globala problem..


Men det funkar verkligen bra.
Ingen anledning att bli sarkastisk,
sen jag skippade IE och började köra Mozilla Firefox så har jag inte haft några problem överhuvudtaget. Och jag har aldrig använt antivirusprogram.
 
Re: Rättning i ledet!

Henrik L Jonsson skrev:
Om vi går tillbaka till grundfrågan så har jag ett svar från verkligheten.

Nu har jag fått hem och testkört en Mac Mini med bland annat Photoshop 8. Det blev en 1,25 med 1Gb internminne. Eftersom det finns billigare ställen att köpa minne på än från Apple så landade datorn på 5500 ink moms.
Ursäkta en okunnig, men köpte du minnet löst då och satte i det själv, eller hur funkar det? Är det svårt?

Hur stor är skillnaden mellan 1,25 och 1,42?

//Stefan
 
Re: Re: Rättning i ledet!

Merlin skrev:
Hur stor är skillnaden mellan 1,25 och 1,42?
1.42 är en 13.6% snabbare processor.Men, det förutsätter att allt anat hänger med, bussar, hårddiskar osv, så den egentliga hastighetsökningen blir normalt mindre.
 
En 1,25 med 1Gb internminne är nog en bra lösning på MiniMacen både i prestanda och pris (5500:), under förutsättningen att man köper/byter minne själv...
 
I sammanhanget vill jag nämna att jag fick min farmor att köpa en Vax. Inte speciellt billig eller liten, men av någon anledning så gillar hon den.
"Sexigare än farfar", brukar hon svara när jag frågar hur mycket ström den slukar.
Inköpspriset var högt, men tydligen är den grymt snabb när hon söker på olika kakrecept.

Säger jag Mac så svarar hon, "kanon för de som vill ha en söt maskin som är enkel att förstå sig på", och säger jag PC så svarar hon lika rappt "för de som vill ha prestanda till bra pris, hoppas bara de inte kör Windows på den, fortsätter hon".

Vaxen hon kör är från 1972, så innan jag går sänker jag värmen i huset - Vaxen räcker för att hålla en schyst temperatur i hela kåken.
-Kolla om du kan hitta en ny disk till ett bra pris, skriker hon innan jag stänger dörren.
 
Visst barefeats är barefeats, och alla tester luktar väl lite åt något håll. Dom senaste ""Seriösa"" tester enligt PC mått mätt,, så kostade samtliga PC burkar 1-2000 dollar mer än G5an, så man kan fråga sig hur seriöst det är?? En 2x2 G5 står sig väl emot en PC i samma prisklass, och att säga att du får DUBBELT i prestanda/kr i PC är att ljuga, det var bara det jag ville visa med länken..
En sak till i Macens fördel är att den går att sälja efter några år och forfarande få pengar för den, så frågan är om inte en mac kan bli billigare om man räknar andrahands värdet, sånt brukar man tänka på när man tex köper en bil så varför inte även när man ska köpa sig en dator..

Nu börjar det bli en trist VS tråd, så jag tycker att vi softar lite..
 
Till lite neutralare marker,, så varför inte lyssna på vad en Linux tomte har att säga om det hela..

http://www.linuxinsider.com/story/36964.html
http://linuxinsider.com/story/37806.html
http://www.linuxinsider.com/story/36120.html

****
But what about the high end (the non-server) desktop workstations? Are Apple’s PowerMac’s still competitive with the low cost leader, Dell?
Surprise.
Here’s what you get with the Dell Precision Workstation 670.

- Dual Intel Xeon CPU @ 2.8 ghz; 1 MB Level 2 Cache.
- Microsoft Windows XP Professional; SP 2
- 512 megabytes RAM (DDR2 SDRAM, 400 mhz, 2 DIMMS)
- 160 gigabyte SATA, 722 RPM Hard Drive
- 48x CD-RW/16x DVD-RW/+R Optical Drive
- 128 megabytes nVidia Quadro FX 1300 video card
- SoundBlaster Audigy Audio Card
- 56k Modem
- 10/100 Ethernet
- USB 2.0 connectors (5)
- Keyboard and Mouse

http://configure.us.dell.com/dellstore/config.aspx?cs=555&oc=WS670MTPAD&m_11=XPP2E&c=us&l=en&s=biz

That’s the basic Dell box workstation. No monitor. No Firewire. No extra RAM. Nothing special.

How’s the Dell compare to a PowerMac? There are a couple of differences. First, the dual Xeon CPU is at 2.8 ghz vs. 2.5 ghz for the Mac. In many comparison tests, the PowerMac dual 2.5 ghz PowerPC CPUs outperform even dual 3 ghz Intel machines.
Faster Xeon CPUs would cost more money on the Dell workstation.
Also, the PowerMac comes with a built-in 8x SuperDrive vs. the 16x optical drive for the Dell. The PowerMac also has 400 and 800 Firewire built-in. The Dell would require an add-on card (not included in the price below).
With Apple’s PowerMac, you get plenty of powerly goodness, too.

- dual 2.5 ghz CPUs/1.25 ghz FSB
- Mac OS X 10.3.5 Panther
- 160 gigabyte SATA hard drive
- 512 megabytes of RAM
- 128 megabytes video RAM
- USB 2.0
- Firewire 400/800
- 10/100/1000 Ethernet
- 56k fax/modem
- Keyboard and Mouse

http://store.apple.com/1-800-MY-APP...yKqp322u6tYiG/0.0.11.1.0.6.21.1.3.1.3.0.0.1.0

No, no comparison of other software. There’s nothing that really compares with Apple’s iLife suite of applications anyway. It’s a bonus. Thank you for buying the PowerMac.
Box for box, what’s the price tag?
Apple PowerMac G5 - $2,999.
Dell Precision Workstation 670 - $3,270.
The PowerMac is $271 less than the comparably equipped Dell “box”. Now, no flames, please. Don’t jump for your keyboard yet. Yes, you can get a less powerful Dell workstation at a lower cost. I went for the high end in this comparison and tried to keep the components as “apples to apples” as possible.
Personally, I think Apple has a number of things pumping on all cylinders right now. iPods. iTMS. iLife. iMac G5. PowerMacs. Xserves. Performance. And price.
***

Over and out!!

Fred

Och jag är med på en av varje..
 
Senast ändrad:
Din fämförselse Apple<->Dell är inte rättvis. Du har ett nVidia Quadro FX på Dell-burken men ett Radeon 9600xt på Apple-burken. Ändra det i konfiguratorn, samt välj samma dvd/cd som på dell-burken så blir priset genast annolunda...

Jag plockade lite snabbt ihop en Dual Opeteron 246 med 512MB på webhallen.com: 17 688 kr (ca 2500USD) inklusive moms.

* Dual Opteron 246
* Firewire 400
* 160GB SATA 7200rpm
* 512MB DDR 400MHz ECC RAM
* 16X Dual Layer DVD-RW
* Radeon 9600XT 128MB (680MHz) grafikkort
* Soundblaster Audigy 2 ljudkort
* Logitech MX510 optisk mus =)
* Windows XP Professional

Tänk på att på Apple.com tillkommer 25% moms på priset. Jag får totalen (inklusive moms på Apple.com) till ca 25 100kr (3587USD). Och då är det utan modem, och med samma grafikkort som ovan. Ganska saftig skillnad ändå...

http://store.apple.com/Apple/WebObj...2kL0qenR/1.0.11.1.0.6.21.1.3.21.3.1.1.0?26,16 (svenska Apple store). Men visst går det nog att köpa Macen billigare i en mac-butik istället för på apple.se.

Dual-G5 är annars de Macar som är mest prisvärda i förhållande till priset. G4 och singel G5 är inte alls lika prisvärda gämfört med vad man får.

Xeon är extremt dyra däremot och inte alls bra prismässigt i förhållande till prestanda.
 
Senast ändrad:
Re: Re: Rättning i ledet!

Merlin skrev:
Ursäkta en okunnig, men köpte du minnet löst då och satte i det själv, eller hur funkar det? Är det svårt?

Hur stor är skillnaden mellan 1,25 och 1,42?

//Stefan

Jag tror inte att det är svårt då det aldrig varit det på någon annan dator jag bytt på. Jag köpte min dator på Macoteket med 1Gb direkt. Jag tror att deras ordinarie utpris på minnet är runt 1800:- att jämföra med Apples 3000:-

Skilnaden mellan de olika processorerna är rätt meningslös då runt halva skilnaden äts upp av att alla andra komponenter är lika.

Jag vill inte spä på den urtrista VS-delen av tråden då den är rätt ointressant. Jag har dock en fråga till de som envist hävdar att det alltid går att hitta en PC för halva priset av en Mac. Jag funderar på att skaffa en till Mini, men jag kan ta en PC om jag får den för 2600 + moms.

Den ska vara snabb nog att köra PS8 med en hel drös 20Mb bilder samtidigt. Den ska läsa DVD, bränna CD, ha digital skärmutgång, inkludera operatvsystem (inget bantat, utan ett komplett) nödvändiga program för skydd mot virus och nätintrång. Jag behöver både USB2 och Firewire. HDns storlek är inte viktig då den ändå ska lagra bilderna på en server. Den får gärna levereras med program för bildlagring/katalogisering, redigering av film, skapande av musik och DVD-produktioner och vara tyst, liten och strömsnål men det är inget absolut krav. Kravet är att jag vill ha den ny, med garanti, support och utrustad enligt ovan för 2600 + moms. Ge mig en länk till var den säljs så köper jag den på stört.

Frågan är seriöst menad då jag ska skaffa en eller två datorer till och användarna har ungefär samma krav som jag har fått uppfyllda med min mini.
 
Mac mini är ett tecken på att Apple har vaknat upp och insett att folk inte betalar dubbla pengar för en dator bara för att den är designad. Jag tror ingen annan dator kan ge mer än den. Iaf om man inte spelar dataspel.

Man kan göra mycket med den utan att köpa några extra program. iPhoto blir bara bättre och bättre för varje version.

Ska man köpa en Mac mini bör man köpa mer minne. Att sälja en Mac med 256 MB internminne borde vara olagligt.
 
jag ska ha en!

Jag har både PC och Mac idag, hemma och på jobbet. Hemma har jag PCn för retusch och Macen för den slutgiltiga färgkalibreringen av bilden. Jag har förgäves försökt kalibrera min PC med Monitor Spyder, men det verkar vara fullkomligt omöjligt att få det att funka tillfredställande.
På jobbet så har jag bara PCn för att öppna konstiga filformat och antika disketter. Macen som jag använder på jobbet har några år på nacken men fungerar fortfarande mycket bra till riktigt avancerad bildbehandling av stora bilder. Jag har förstått att Mac Mini håller ungefär samma hastighet som min jobbdator, fast samlad i en mindre och trevligare liten tyst burk.

Fördelen med Macen är att det är en barnlek att kalibrera skärmen och få fram de rätta färgerna både på skärm och i tryck. Jag är hjärtligt trött på det undermåliga operativsystemet Windows XP och längtar efter att få köra Mac OS X hemma (nu funkar bara OS 9.22...), därför är inte frågan om utan när jag köper en Mac Mini med 512 mb ram (256 mb är lite väl snålt Apple...)

Mac Mini kommer att passa mina behov helt enkelt!
 
Re: jag ska ha en!

Chasid skrev:
Jag har förgäves försökt kalibrera min PC med Monitor Spyder, men det verkar vara fullkomligt omöjligt att få det att funka tillfredställande.

det låter ju oroväckande, och lite skumt!

97% av alla som håller på med digital bildbehandling använder PC. Siffran 97% är från ett expertsvar på annat ställe här på fotosidan, och jag tvivlar inte på den. Apple är ju små på datormarknaden totalt sett med 3-4% marknadsandel.
 
Göran Knutas skrev:
97% av alla som håller på med digital bildbehandling använder PC. Siffran 97% är från ett expertsvar på annat ställe här på fotosidan, och jag tvivlar inte på den. Apple är ju små på datormarknaden totalt sett med 3-4% marknadsandel.

Mitt svar är:
Den ungefärliga siffran för proffessionell grafisk bildbearbetning är: 90% Mac och 10% PC.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.