Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
andewid skrev:
Nu har jag inte fakta bakom mitt påstående, men jag är rätt säker på att OSX använder mer resurser än tex Windows 2000 eller XP under normal drift. Speciellt minnesanvändningen är högre - vilket resulterar i mindre minne tillgängligt till programmen.

Nåväl. Jag kan inte rekommendera en G4 alls, speciellt inte till CPU-tunga program. G4'an är 1-2 generationer gammal.

Dual G5'orna är däremot prisvärda...

Shuttle har för övrigt mini-maskiner med P4 på 3.4GHz. Ok, kanske inte like stilrena som mac mini, men det visar iaf att det går.

Synd bara med Mac är att alla är exakt likadana. Det kunde ju finnas lite variation!

kör man iLife och photoshop till vardags så funkar en g4 1,4 ghz med 512 Mb RAM utmärkt... hårdisken är hyfsat snabb också vilket är bra, jobbar man dagligen med grafisk bildbehandling så vill man givetvis ha det snabbaste som går..mac mini riktar sig knappast till den målgruppen heller...

Shuttels maskiner är inte intressanta längre om man vill ha en tyst dator, ev om man hittar en gammal processor, inte om man vill ha en snygg dator heller..;-)

ja jag håller med dig i att alla mac:ar är lika, lika snygga..=)
 
divander skrev:
Vet någon om det finns en pc som är lika liten (eller i alla fall liten) och lika tyst som Mac mini?

MINI-ITX!

www.mini-itx.com

En del är fläktlösa andra utrustade med fläktar..
Men fläkten är av samma typ som på grafikkort,
skulle man ha otur att det är en högljudd så kostar en 16 db fläkt ca 100:-


jag Kör en Morex 2688 nu tror jag. Den är mindre än en dvd å i ungefär samma stil. Moderkortet har allt inbyggt å finns mellan 533-1,4 ghz

Trodde innan att det var fläkten som lät men märkte när jag bytte HDD att det var den som lät..
Råkade slå på utan ström till hårddisken kopplad.. och märkte det inte först pga att den var så tyst.

Moderkorten är i storlek 17x17 cm.
har inbyggt ljud och grafik, nätaggen ligger på 55-200w därav alstrar de inte så mycket värme. Stödjer upp till 1gb ram.
 
RolandM skrev:
Perfekt! Ser snygga ut och skulle pass autmärkt till att bygga TV, DVD, radio och muiskspelare av :)

Det är inte hush som gör datorerna.. det är VIA
VIA har en del moderkort med fläkltar och en del utan.
Hush bygger ruskigt snygga schassin som de sen bestyckar me de relativt billiga moderkorten och en del andra komponenter sen säljer de dem asdyrt.
Man kan få ihop en prestandamässigt likvärdig för under en tredjedel av vad de kostar.
 
Vad jag har förstått så går det inte att jämföra pris mellan Mac och PC. Macen är alltid dyrare i förhållande till prestanda. Minst dubbelt så dyrt. Prioriterar man ekonomi ska man nog titta på en PC.
 
PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så går det inte att jämföra pris mellan Mac och PC. Macen är alltid dyrare i förhållande till prestanda. Minst dubbelt så dyrt. Prioriterar man ekonomi ska man nog titta på en PC.

Jag har frågat alla mina PC vänner och ingen har kunnat hitta en PC i samma format som Mini Macen,, dom har hitta några "Små" men dom har varit nästan dubbelt så stora, kostat över det dubbla och då har du inte fått några mjukvaror. Sedan så är mini väldigt tyst, den låter inget alls vilket man inte kan säga om PC burkar som byggs i tajta skal,, det brukar innebära att du får lyssna på en hårfön..

Och att Mac skulla vara dubbelt så dyra är en pinsam klycha som "PCkille vill vara Mac vetare" (utan koll) brukar dra till med.. I testen nedan slåss Appels PowerMac G5 mot sina PC kollegor i samma prisklass,, och Macen står sig väl i det sällskapet. Och i dom tester där G5an fått stryk så har den tävlat mot PC burkar som har kostat ett par 1000$ mer sålänge dom inte testar spel, för på spelfronten så ligger Macen efter, pga att spelen ofta portas väldigt dåligt..

http://www.barefeats.com/macvpc.html

Sedan så är tex iBooken väldigt prisvärd, om man vill ha en enklare bärbar, även powerbooken tyckar jag står sig helt ok..

En liten bonus men MAC är faktiskt att du får OSX som är super trevligt, du slipper även Virus och skit, plus att du får en dator du inte behöver gömma pga den ser ut som en beige bajamaja..

//F
 
Fredrik: Jag kollade lite på den där testen. Där fanns bla en G5:a med 2x2 GHz och en Pentium 3 GHz. Jag har själv en av varje. Dock är det bara 1 GB minne var i dom. Det är svårt att säga vilken som är snabbast. Macen är dubbelt så dyr. Macen är lite rappare när det gäller att öppna fönster och andra vardagliga ting. Tung photoshopbehandlig gör inte så stor skillnad. Självklart är det värt det. Iaf om du frågar mig.

Jag har själv försökt att lura på min far en Mac mini. Mycket därför att det är en bra dator för att jobba med digitalkamerabilder.
 
Men är det inte dumt att lura på sin farsa en Mac mini som är minst dubbelt så dyr som motsvarande pc? Det är ju ändå ett par tusen kronor som skiljer mellan dom och Windows XP är ju även det ett väl fungerande operativsystem.
 
divander skrev:
Windows XP är ju även det ett väl fungerande operativsystem.

Måhända, men det är inte OS X... Och "motsvarande PC" är inte lika snygg, och inte ett dugg sexig.

Macar kostar oftast lite mer än en Windows-bestyckad x86-PC med motsvarande prestanda, men det tycker många det är värt det p.g.a. känsla och stil och annat som inte går att mäta med siffror. Och den som inte tycker det är värt det, slipper.
 
Kanske helt rätt om farsan vill ha en tyst snygg burk, slippa tänka på virus, och dessutom jobba med OSX..
Jag tröttnade på att min morsa ringde mig 2-3 gånger i veckan och fråga vad som var fel på hennes strul dator (en Compac). Så efter mycket om och men köpte vi en iMac-G5 till henne för några månader sedan, och jag har faktiskt nästan börjat sakna mina support samtal med morsan.. Hon är iaf super nöjd med sin nya iMac, och hon säger att hon för första gången tycker att det är riktigt kul att sitta framför datorn. Att hon som annars hatar elektronik och som knappt kunde få på videon när vi var små säger detta måste betyda något.
Nu har hon faktiskt koll på det mesta och hon fattar inte varför hon måste ha strul XP på jobbet.
Så jag tror faktiskt att OSX är bättre för de flesta, visst XP är riktigt bra om du vet vad du pysslar med,, men hur många har det med tanke på alla problem som råder..
Så att säga att man lurar på farsan en mini, är faktiskt nästan bara pinsamt ..

**
 
Senast ändrad:
Jag tröttnade på att min morsa ringde mig 2-3 gånger i veckan och fråga vad som var fel på hennes strul dator
Du kanske skulle fixat datorn bättre ;). Jag byggde en dator till min Farfar och den fungerar utmärkt fortfarande och det är absolut inga problem alls. Men visst, det krävs lite framhörhållning och planering när man installera för att det ska bli någulunda säkert.
Så jag tror faktiskt att OSX är bättre för de flesta, visst XP är riktigt bra om du vet vad du pysslar med,, men hur många har det med tanke på alla problem som råder..
Bra fråga. Hur många Windows-datorer finns det i aktiv användning gämfört med antal Mac?

De allra flesta problem kommer tyvärr genom IE och att Windows brändvägg inte är aktiv. Börja där. Installera FireFox/Opera och ersätt IE-länken på skrivbordet så löser du mycket =)
 
Eller ringt in någon dyr support firma som hade tid..
--------------------
De allra flesta problem kommer tyvärr genom IE och att Windows brändvägg inte är aktiv. Börja där. Installera FireFox/Opera och ersätt IE-länken på skrivbordet så löser du mycket =)
--------------------
Vad bra att du har lösningen till detta globala problem..
 
Senast ändrad:
Otroligt...

PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så går det inte att jämföra pris mellan Mac och PC. Macen är alltid dyrare i förhållande till prestanda. Minst dubbelt så dyrt. Prioriterar man ekonomi ska man nog titta på en PC.


...felaktigt påstående.
 
Re: Otroligt...

uge skrev:
...felaktigt påstående.

Det stämmer väl? Hade jag haft dålig ekonomi och velat ha en kraftfull dator hade jag inte tittat åt Mac, men nu behöver jag inte en kraftfull dator, bara en som fungerar hela tiden och inte är några problem med.
 
Jag köpte min första Mac, en iBook, för ett år sedan. En av anledningarna till att jag valde Mac var att jag var trött på att man måste ha helkoll på virusskydd och annat för att man skulle vara säker på att den fungerar ordentligt. Den andra anledningen var att jag hade en begränsad budget och inte hittade någon jämförbar pc för samma pengar. Mina krav var att den skulle vara helt tyst, inte väga mycket mer än två kilo, utrustad med firewire och klara minst 4 timmar på ett batteri. Det är mycket mycket möjligt att det gick att hitta en pc som var billigare, men jag lyckades inte.

Att en Mac alltid är minst dubbelt så dyr verkar konstigt, men det vore ju kanonbra om det nu fanns en pc som är liten, tyst och kostar hälften av en mini (inklusive operativsystem och de viktigaste programmen).
 
PerFogelberg skrev:
Jag vet inte om 5000 kr är speciellt billigt för en ordbehandlare. Nu ser jag också att iWorks bara finns på engelska. Hmmm...

Edit: Nu ser jag att även privatpersoner får köpa skollicensen av Office-paketet. Då kostar det 1369 kr.
Men allvarligt talat, varför kasta bort en massa pengar på MS Office när det finns OpenSource-program som är minst lika bra. Själv använder jag OpenOffice och har inga som helst tankar på att gå tillbaka till MS Office. OpenOffice är dessutom helt kompatibel med MS Office-filer. Kolla på http://www.openoffice.org/ för mer info. OpenOffice "väger" dessutom bara 64 Mb. Rekommenderas varmt!
 
Per: OpenOffice finns på svenska i Windows-versionen. Däremot inte i Mac-versionen. Men jag använder själv den engelskspråkiga versionen, och den funkar utmärkt.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.