Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
hush en hyfsat snygga för att vara PC men rätt dyra, grundmodellen kostar från 6500 + moms och då e det inte mycket man får med, inte ens cd-brännare, prestandan e nog inte någe vidare på dom minsta varianterna, VIA processor, 1 Ghz (nix risc-processor heller som i minin), kikade på tester för nåt år sedan och då var de inte speciellt prisvärda om man inte värderar tystnaden väldigt högt, jag tror mac minin är ett bättre köp...men som sagt mer minne måste det i...vad man än köper...
 
Frehar skrev:
Kan inte förstå att folk inte kan uppskatta vacker design...
Men vad är vacker design? Ska jag vara ärlig så tycker jag inte macarna är så jättesnygga. OS:t är läckert, men det känns inte så viktigt för mig.
Och faktum är att användargränssnittet i min Fedora Core 3-64 också är snygg!

Nåväl - vi alla väljer datorer efter olika ändamål. Mitt är att få en snabb sak till ett bra pris, som gör det jag vill och som hanterar de program jag vill använda.
Just nu, En AMD-64 med Fedora Core 3, GIMP, DVD-brännare och en 19"-skärm. Pris ca 6500:- inklusive alla program och skärm.
 
Senast ändrad:
Ironi i högsta rang, men det finns säker folk som ärligt tycker som Mr Jorge Lopez..

http://www.divisiontwo.com/articles/MacMini2.html

..
So is the mini a maxi value?_ For me, clearly, no._ When I consider that a good deal of my time is spent running applications like Disk Defragmenter, Scandisk, Norton AV, Windows Update and Ad-Aware--none of which are available for the Mac platform--it doesn't make sense for me to "switch" to a Mac at this time._ But will Apple's famous marketing team be able to sell the the emperor an invisible computer anyway and turn the mini into a maxi hit?_ That’s the question that remains to be answered.
..

:)

//Fred
 
divander skrev:
Är dom där barebones helt tysta? Hur som helt verkar det vid en första titt bli en del dyrare. Man får ju lägga på för processor, minne, hårddisk, Firewire, Windows XP och kanske något mer som jag missat. Eller?

Jag har redan dvd-brännare och hårddisk externt, så 40GB och utan brännare borde fungera bra. Däremot behöver jag Firewire. Modem behöver jag inte och det verkar för övrigt redan sitta i. OSX ingår även det. Bluetooth behövs troligen inte. Annarst går det att köpa till senare för knappt 300kr. Jag kan däremot tänka mig att det behövs lite mer minne. Jag såg att 1GB gick på runt 1000kr om man sätter in det själv (verkade inte allt för svårt).

Tror ni det går att få en liten och helt tyst pc för mindre pengar? Är en barebone mer flexibel än en mini?

Det flesta barebones är tyvärr inte särkilst tysta, litenhet och värmeavledningsförmåga står tyvärr i motsats så välj med omsorg. Ska det vara tyst köp så stort som du får plats med alternativt köp ett system med bara passiva kylkomponenter.

Den här mini-macen verkar ju inte så pjåkig men det blir billigare att köpa PC. Som vanligt. Fast mac är ju coolare...
 
Re: Mera PC

uge skrev:
Undertecknad var kreativ chef på Framfab en gång under en mindre ljus period av mitt liv. Där kryllade det av gråbige burkar och massa människor som dyrkade dessa maskiner. Men, varje gång vi skulle göra nått (mera än ren kod)Ja just som skulle funka, ja då var det dags för macarna: nätverket, intranet mm fick vi köra på min gamla mac-server, presentationer som krävde lite mediainnehåll drog vi loss i powerböckerna osv. PC-gänget skruvade ihop asp, sql mm microsoftigt i pc:n. Det duger dessa maskiner bra till.
Ja just det: nätverksspel var ju rätt frekvent på PC:na. Dyra spelkonsoller e det:)

Hehe, jobbade själv där (4 år) men macarna åkte ut tidigt när PS folket tröttnade på alla krascher och minnesbrist. (satt på annat kontor).
 
andewid skrev:
Ett test av Mac-mini: http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2328

De gämför med en Pentium-4 2.8GHz med 512MB - för samma pris.

Mac-Mini är inte speciellt mycket för pengarna, tyvärr. Dock så är den otroligt liten och snygg =) Det kan iof vara värt mycket i sig. Apples Dual-G5 är däremot mer värd pengarna!

värde är ett relativt begrepp,
men man får verligen MYCKET för pengarna med en PC...kolla på bilden bara...=)

http://images.anandtech.com/reviews/mac/mini/IMG_1499.jpg
 
iSolen.se skrev:
Det flesta barebones är tyvärr inte särkilst tysta, litenhet och värmeavledningsförmåga står tyvärr i motsats så välj med omsorg. Ska det vara tyst köp så stort som du får plats med alternativt köp ett system med bara passiva kylkomponenter.

Den här mini-macen verkar ju inte så pjåkig men det blir billigare att köpa PC. Som vanligt. Fast mac är ju coolare...

En nackdel med minin är att det bara finns en minnesplats...1st 512 Mb minne är väl ok...men att köpa en 1 GB:are blir ju dyyyyyyyrt...lite synd...

Tyvärr har inte Intel gjort det lättare att få tyst på PC-arna heller, deras senaste processorserie (både Pentium och Celeron-modellerna) är betydligt mer energikrävande/värmeavgivande, snackade precis med en pc-byggare och han rekommenderade inte längre barebones med Intel processorer som bas, dessa som tidigare varit hyfsat tysta men nu blir det hett i dom små lådorna, bättre då att satsa på en större dator med AMD 64-bitars processorer med lägre klockfrekvens och betydlig mindre effektförbrukning...det är tydligen bara apple som kan bygga små OCH tysta datorer än så länge...
 
Det var väl att ta i. Apples G5'or drar lika mycket ström AMD och Intel.

Mini-mac'en kör ju en gammal G4. Då kan du väl lika gärna köra en Pentium 3 som gämförelse! G4'orna ligger lång ifrån prestandan hos P4, AthlonXP,Atlon64 och G5.
 
, deras senaste processorserie (både Pentium och Celeron-modellerna) är betydligt mer energikrävande/värmeavgivande,
Deras Prescottbaserade processorer är ju heta, men nu börjar ju även Pentium M komma in på desktop-marknaden, den är svalare då den har sitt ursprung på laptop-sidan.
 
!

andewid skrev:
Det var väl att ta i. Apples G5'or drar lika mycket ström AMD och Intel.

Mini-mac'en kör ju en gammal G4. Då kan du väl lika gärna köra en Pentium 3 som gämförelse! G4'orna ligger lång ifrån prestandan hos P4, AthlonXP,Atlon64 och G5.

Äsch, långt i från e väl väldans relativt. Uppskrämda G4:eek:r står sig riktigt bra i jämförelse t o m med G5:eek:r, i vart fall operationer som gäller Photoshop....
 
andewid skrev:
Det var väl att ta i. Apples G5'or drar lika mycket ström AMD och Intel.

Mini-mac'en kör ju en gammal G4. Då kan du väl lika gärna köra en Pentium 3 som gämförelse! G4'orna ligger lång ifrån prestandan hos P4, AthlonXP,Atlon64 och G5.


En Pentium processor med nya prescottkärnan blir i snitt 11 grader varmare än en motsvarande northwood vid samma klockfrekvens...det blir jobbigt att kyla i en liten låda även med shuttels heatpipe kylning...vroooooom...

När det kommer till prestanda så behöver ju PC:arna en del extra kraft för att hålla igång windows-trojanen och alla antivirusprogram...=)

(skrivet på en AMD helt utan processor fläkt...jo det går faktiskt..=)
 
en G4 processor om man nu ska jämföra med en pc typ intel AMD en 1000Mhz G4 motsvarar ca en 2000Mhz pc

då kommer man ganska nära
 
Nu har jag inte fakta bakom mitt påstående, men jag är rätt säker på att OSX använder mer resurser än tex Windows 2000 eller XP under normal drift. Speciellt minnesanvändningen är högre - vilket resulterar i mindre minne tillgängligt till programmen.

Nåväl. Jag kan inte rekommendera en G4 alls, speciellt inte till CPU-tunga program. G4'an är 1-2 generationer gammal.

Dual G5'orna är däremot prisvärda...

Shuttle har för övrigt mini-maskiner med P4 på 3.4GHz. Ok, kanske inte like stilrena som mac mini, men det visar iaf att det går.

Synd bara med Mac är att alla är exakt likadana. Det kunde ju finnas lite variation!
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.