Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
j3n5 skrev:
XP är instabilt på många sätt för de som inte vet hur man ska skydda sig. OSX är tom. stabilt för nykläckta datorblåbär.
Nu har ju det här blivit en fånig v/s-tråd, men kör man XP default har man live-uppdate för säkerhetspatchar.
Virusprogram har säkert de flesta "nykläckta datorblåbär" eftersom de oftast köper sin burk färdig och klar och Norton och liknande ingår oftast i datorpaketen.
Jag är en sådan, har inte en aning om vad som händer inuti burken.

Gud vad trött jag är på alla vanföreställningar, från båda håll.

Calle, som kört XP sedan det kom utan problem, och som dessutom gillar Mac:)
 
j3n5 skrev:
XP är instabilt på många sätt för de som inte vet hur man ska skydda sig. OSX är tom. stabilt för nykläckta datorblåbär.

Jag tycker jättebra om OSX, det är helt suveränt att det inte finns mycket virus till den, som frenetiskt bilageklickande personer annars kan råka ut för. Vi skulle nog fått virus ett antal gånger på mitt jobb om det inte vore för att vi har Macar (folk har en benägenhet att säga till att de fått luriga filer EFTER det att de klickat på dem).
Men, den största säkerhetsrisken med Windows är helt enkelt att det är för välanvänt. Det är det operativ som det är roligast att skriva virus till. Om man bortser ifrån lösenordsrutan som kommer upp då och då i OSX så finns det inget direkt "skydd". Det är inte svårare att klicka okej vid "root login" än det är att trycka på en bifogad fil.


Edit: Calle hann först :)
 
Fast problemet kvarstår att XP´s monopoliska ställning är en stor säkerhetsrisk med alla virushärjningar med mera, med detta så menar jag inte att XP är ett dåligt system,, för i rätt händer så är det inte det, men i fel händer så är det en katastrof..

ju fler system desto bättre..
 
En Mini Mac med 1Gb ram + ex. PS Elements 3 är faktiskt en riktigt prisvärd bildredigeringsdator. Den har inte några egentliga svagheter. Det enda man inte kan göra på denna dator är att spela nya spel.

faktiskt..
 
FILM) (ulltand skrev:
Har du inget rootlösenord?

Jo, jag har det men jag vet många som inte har. Och jag vet många där det inte spelar någon roll om de har eftersom de villigt skriver i det så fort datorn frågar.

Helt idiotsäkert kan väl ingenting göras: Vet inte om det är sanning eller myt att en kille stämde husbilstillverkaren när körde av vägen med sin husbil; eftersom han satte på farthållaren och gick bak för att koka kaffe. :)

j3n5 skrev:
En Mini Mac med 1Gb ram + ex. PS Elements 3 är faktiskt en riktigt prisvärd bildredigeringsdator. Den har inte några egentliga svagheter. Det enda man inte kan göra på denna dator är att spela nya spel.

faktiskt..

Ja, verkar vara riktigt bra, och jag är inte den som tackar nej ifall någon får för sig att ge bort några stycken till mig :)

Det förvånar mig att de inte har 512 MB som minimum. Mindre får ju bara folk att bli besvikna när de kommer hem.
 
Absolut OSX borde inte få säljas utan 512MB,, men det är väl som med digitalkameror där man bara får typ 20MB minne,, helt meningslöst..
 
Jupps, HTPC är det jag är ute efter, troligen med Windows MCE i botten eller liknande applikation och kontroll.

Lådan som länkades är för stor och dyr, bygger hellre egen.

Hush-prylarna ser grymma ut, tills man kollar på priset. Jag har kompletta datorer som ligger och skräpar jag tänkte använda om jag får tag i en vettig låda bara. Det är det stora problemet.

Funtat på att bygga själv, men har inte haft tid och ork.
 
Rättning i ledet!

Om vi går tillbaka till grundfrågan så har jag ett svar från verkligheten.

Nu har jag fått hem och testkört en Mac Mini med bland annat Photoshop 8. Det blev en 1,25 med 1Gb internminne. Eftersom det finns billigare ställen att köpa minne på än från Apple så landade datorn på 5500 ink moms.

Går det att köra PS på datorn? JA! Utan att ha suttit med tidtagarur i handen, så känns det lika bra eller dåligt som PC'n jag använde. Vet inte vad för processor, men den är på 2,8Ghz tror jag (åtminstone mellan 2,5 och 2,9) och har också 1Gb internt.

Filerna jag främst sitter med är okomprimerade mellan 15 och 25Mb och jag envisas alltid med att ha rätt många öppna samtidigt.

Snygg är det också, men det estetiska är tydligen inget som fotografer bryr sig om ;-)
 
Re: Rättning i ledet!

Henrik L Jonsson skrev:

Snygg är det också, men det estetiska är tydligen inget som fotografer bryr sig om ;-)

Jepp, reagerade osså på att fotografer inte värderar estetiken på burken. Är helt övertygad om att snygga prylar gör bättre jobb/bilder...
Hur kul vore det att sitta på värsta sunk-kontoret med en gråbeige bullerburk och göra bilder:)
 
Re: Rättning i ledet!

Henrik L Jonsson skrev:
Snygg är det också, men det estetiska är tydligen inget som fotografer bryr sig om ;-)
Finns det något sexigare än en gråbeige tower med öppen kåpa, med ett maffigt grafikkort och en vibrerande processor på några sköna GHz, som man dessutom överklockat?
 
Re: Re: Rättning i ledet!

FILM) (ulltand skrev:
Finns det något sexigare än en gråbeige tower med öppen kåpa, med ett maffigt grafikkort och en vibrerande processor på några sköna GHz, som man dessutom överklockat?

Jag kan tänka mig en massa saker som är sexigare. Det mesta jag kan komma på faktiskt.
 
Kan inte förstå att folk inte kan uppskatta vacker design,, utan istället ser det som något fult att man gillar det som är vackert och genomtänkt, att det är samma sak som att vara ytlig..
 
Mera PC

Undertecknad var kreativ chef på Framfab en gång under en mindre ljus period av mitt liv. Där kryllade det av gråbige burkar och massa människor som dyrkade dessa maskiner. Men, varje gång vi skulle göra nått (mera än ren kod)Ja just som skulle funka, ja då var det dags för macarna: nätverket, intranet mm fick vi köra på min gamla mac-server, presentationer som krävde lite mediainnehåll drog vi loss i powerböckerna osv. PC-gänget skruvade ihop asp, sql mm microsoftigt i pc:n. Det duger dessa maskiner bra till.
Ja just det: nätverksspel var ju rätt frekvent på PC:na. Dyra spelkonsoller e det:)
 
Re: Re: Rättning i ledet!

uge skrev:

Hur kul vore det att sitta på värsta sunk-kontoret med en gråbeige bullerburk och göra bilder:)

ganska skoj faktiskt...
tittar mest på bilderna jag gör..
nu är min burk iofs inte beige utan teak..
älskar kontaktplast..

/b

ps, råkade visst missa lite. datorn står på bordet till vänster om skrivbordet..darrade lite på handen där.. sorry.
 

Bilagor

  • sunk.jpg
    sunk.jpg
    11.3 KB · Visningar: 475
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.