Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
5000kr är väl ganska billigt. I alla fall om man vill ha en som är liten och tyst. Jag har i alla fall inte hittat något billigare.
 
Den närmaste motsvarigheten i PC-världen idag som är något så när lättåtkomlig är ju Shuttles lådor vilka finns i en uppsjö av konfigurationer, allt från tysta saker med mindre prestanda till nästan tysta saker med enorm kraft under huven.

FÖr några år sedan saluförde Dell en dator som var t.o.m. lite mindre än Mac Mini. Den var som en slim-line CD-spelare fast tjockare och stog på ett litet ställ på bordet. Den slog inte något vidare dock, så jag antar att Dell drog in den helt.

Så där ja, lite nyanserade åsikter om pc, från en inte helt objektiv avsändare. Eller, e det så illa?
Inte på lång väg. Men det är två helt olika företagsfilosofier som ligger bakom det hela.

Sen att varenda kotte som läst en datortidning tror att dom kan sätta ihop en PC är buffel och båg och roten till mycket ont. Vem som helst kan i princip sätta ihop en bra burk, men att sedan få den att fungera som den borde är där konstarten kommer in. Man får alltid betala på det ena eller andra sättet. Med Mac betalar du Apple i pengar för att det ska fungera, med PC betalar du i tiden det tar att lära sig.

Personligen vill jag se Apples designteam börja sprida sig mer över världen, och att Apple börjar se vad som finns i världen istället för att sväva så mycket i det blå. Samtidigt vill jag se PC-industrin ha fler visioner som bygger mer på image och inte bara på prestanda och features. Även om designen på lådorna har börjat komma loss nu efter massa år.

Och ja, hade jag pengar som rann ur öronen på mig skulle jag köpa mig en Dual G5 med 30" Cinema Display.

För att komma med något annat så har dessuom Amiga släppt sitt senaste OS, det tar under 60MB i minne och är snabbare att hantera än det mesta annat på marknaden idag. Det är en senare modell av ett OS som redan på 80-talet klarade många saker som PC och Mac industrin först nu börjar kunna ordentligt.

En Amiga på 7.14MHz gjorde samma jobb som videoredigersprylar för en kvarts miljon gjorde. Där var en EPOS i häftigt innovation och katastrofal marknadsföring. Hade det inte varit för Commodore och deras idioti vet man inte hur datormarknaden hade sett ut idag.
 
Senast ändrad:
Damocles skrev:
...Samtidigt vill jag se PC-industrin ha fler visioner som bygger mer på image och inte bara på prestanda och features...
Så istället för att köpa en produkt som man egentligen vill ha för dess prestanda, så ska man köpa en enklare som man tror man vill ha, för att den är sååå cool?
Ungefär som märkeskläder, dyr parfym osv...

Nej tack - jag vill absolut inte betala för image.
 
Re: Mac eller PC

uge skrev:
Så där ja, lite nyanserade åsikter om pc, från en inte helt objektiv avsändare. Eller, e det så illa?

Om du byter ut ordet "PC" mot "Windows" håller jag med om allt du säger. Det är orättvist att skylla burken för vilken buggad programvara användaren väljer att installera!

Bygger inte Mac OS X på Linux förresten..?

/Pontus
 
Så istället för att köpa en produkt som man egentligen vill ha för dess prestanda, så ska man köpa en enklare som man tror man vill ha, för att den är sååå cool?
Ungefär som märkeskläder, dyr parfym osv...

Nej tack - jag vill absolut inte betala för image.
Sa jag att dom skulle ta bort allt vad prestanda och features hette. NEJ, jag efterfrågade fler visioner om design för att jag fullkomligt hatar beiga fula burkar som det tog 20 år att bli av med. Och idag är fortfarande många burkar inte speciellt snygga även om är "designade".

Eller är det något fel med att kunna välja och vraka mellan design och prestanda. Idag kan du välja och vraka när det gäller prestanda.

Jag vill iaf ha både en snabb och snygg burk, men om andra inte bryr sig det minsta om det estetiska så får det stå för dom. Men att ens komma på tanken att det inte ska finnas för att det inte passar dom är väl lite väl egocentriskt.


Bygger inte Mac OS X på Linux förresten..?
Nej, kärnan bygger på en version av UNIX. Eller för att vara mer exakt så bygger kärnan på Darwin vilken är en variant av BSD.
 
andewid skrev:
Ett test av Mac-mini: http://anandtech.com/mac/showdoc.aspx?i=2328

De gämför med en Pentium-4 2.8GHz med 512MB - för samma pris.

Mac-Mini är inte speciellt mycket för pengarna, tyvärr. Dock så är den otroligt liten och snygg =) Det kan iof vara värt mycket i sig. Apples Dual-G5 är däremot mer värd pengarna!

Jag tittade på dells hemsida för att se vad det var för dator de hade jämfört med. Jag hittade ingen som stämde med det som stod i texten. Det som var mest likt var en Dimension 5000 för 6646kr, men det var ju en helt annan typ av dator. Det stod inget om ljudvolymen och den var betydligt större.

Det går ju inte att jämföra äpplen med päron.

Det skulle vara intressant att se om det fanns en liten och tyst pc i samma prisklass. De jag har sett har tyvärr varit antingen betydligt större, mer högljudda eller kostat en hel del mer.
 
Kan inte fatta att dom kör mini mot en fullsize dell burk eftersom det är två helt olika produkter.. Dom borde väl jämföra den mot en PC i samma format eftersom formatet är en del i mini konceptet, har man inte hajat det så har man inte förstått MiniMacen. men så vitt jag vet så finns det väl ingen PC i det formatet för samma pris. Såklart att du kan få en snabbare PC om man mäter den mot en fullsize, men hitta en liten, snygg burk med okej prestanda för 4500:-, visst måste du budgetera 500:- för 512MB ram, så säg 5000:- ink OS, program motsvarande till iLife-05...

Good luck..

-Jag pratade med en kompis på Apple i helgen och Minin säljer mer än vad dom hade vågat hoppats på, och då har den inte riktigt ännu kommit ut i butik..

//Fred
 
Senast ändrad:
Med vilket system kan du "välja och vraka"?
Hur många modeller har Mac?
PC såklart, vad trodde du. Mitt inlägg gällde ju att jag vill ha mer design (i stil med Mac) att välja mellan på PC-sidan, varpå du då svarade

"Så istället för att köpa en produkt som man egentligen vill ha för dess prestanda, så ska man köpa en enklare som man tror man vill ha, för att den är sååå cool?
Ungefär som märkeskläder, dyr parfym osv..."


Varpå jag svarade att jag vill ha valmöjligheten att köpa design före prestanda då allting annat redan är baserat på prestanda idag på PC-sidan.

Hur många modeller Mac'en har hör inte ens in i den diskussionen som iofs var ett sidospår.
 
Senast ändrad:
Jag kan inte riktigt förstå att alla måste se datavärlden i svart eller vitt.. Jag gillar Apple och Linux för att dom iallafall är en liten liten motvikt till det stora Microsoft,, Apple kommer tex aldrig vara ett hot emot Microsoft, så varför skulle inte dom kunna leva sida vid sida som företag gör i alla andra branscher, vad skiljer denna? Varför detta extrema hat emot både Apple och MicroSoft,, hajar inte.. Desto fler alternativ ju bättre och säkrare blir det i framtiden, som det är nu så är Microsofts monopoliska ställning en enormt stor säkerhetsrisk med alla virushärjningar med mera, och dom verkar inte heller själva finna bot mot detta, så det lär inte heller bli bättre i framtiden om det fortsätter som nu,, med detta så menar jag inte att XP är ett dåligt system för det är det inte, alla system blir svaga om dom blir för stora, varför har så många win anhängare så svårt att förstå att Microsoft inte mår bra av att vara ensamhärskare på jorden vilket dom nästan är, ju fler system desto bättre.. Jag hoppas och tror att både Apple och Linux plockar marknadsandelar, och visst kan jag förstå att Apple är ett slutet system i mångas ögon, men det är hela Apples USP och idé, att genom låsa sin hårdvara till sitt OS slippa så mycket strul som möjlig, och därme göra det enkelt för användaren, och alternativ finns ju. Men vem vet kanske kommer Apple i framtiden våga släppa sitt OSX för flera plattformar än bara för Mac, deras maskiner skulle sälja bra ändå på deras design, jag menar ett skräddat system till en snyggt designad dator blir för mig Apple + Apple utan konkurrens,, men men,,jag skulle gärna se att man skulle kunna få välja sina egna alternativ..
Jag efterlyser en mer jämnlik mångfald, det gäller inte bara datorer, utan musik, religioner, kultur, människor, för när en sida blir för stor så blir det konflikter, det är en svaghet både hos datorer, natur och människor..

//Fred

;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.