Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Goran skrev:
det finns inte plats för nån passiv kylare i den lilla lådan, det är det som är problemet, iofs kan man nog såga upp lådan så att kylflänsen sticker utanför lådan 10 cm eller så.

http://lib1.store.vip.sc5.yahoo.com/lib/directron/asuspunditr2.jpg

Får man tag på en gammal P4 av northwood typ så är det en klar fördel också..den dra mindre effekt än Prescottarna..

Jag ska nog leta vidare, Pentium drar mycket ström. Med AMD blir det tystare och billigare för samma prestanda.
 
iSolen.se skrev:
Jag ska nog leta vidare, Pentium drar mycket ström. Med AMD blir det tystare och billigare för samma prestanda.

jag har kollat lite på Pentium M processorn (den som sitter i bärbara),
den går att köpa löst och är extremt effektsnål men har mycket bra prestanda,

billig är den dock inte...svårt att hitta moderkort också men det finns några stycken,

bara moderkort + cpu går på runt 4500..=(

så nåt budgetalternativ är det inte..men det skulle gå att bygga en sån helt fläktlös i en liten låda med extern strömförsörjning.

iofs är det frågan om det inte är billigare att köpa en bärbar med Pentium M processor...
 
Goran skrev:
jag har kollat lite på Pentium M processorn (den som sitter i bärbara),
den går att köpa löst och är extremt effektsnål men har mycket bra prestanda,

billig är den dock inte...svårt att hitta moderkort också men det finns några stycken,

bara moderkort + cpu går på runt 4500..=(

så nåt budgetalternativ är det inte..men det skulle gå att bygga en sån helt fläktlös i en liten låda med extern strömförsörjning.

iofs är det frågan om det inte är billigare att köpa en bärbar med Pentium M processor...

Bärbara har sämre prestanda, sämre HD, modertkort etc.

Vill helst ha ett AMD64 system.

Om man köper en grov kylfläns kan man själv skruva dit en aluminiumplåt som extra kylare om man har platsbrist.

Ett annat alternativ är en kopparfläta (likande 12V-jordkabeln till batteriet i en bil) som i andra änden skruvas fast i chassit så hela lådan agerar kylare. Eftersom ytan blir stor kommer lådan inte bli varm.
 
"Ljudnivån på produkten varierar en del. I vissa lägen är datorn knäpptyst, och fläkten på processorn står till och med stilla! Om man enbart surfar på Internet, ordbehandlar eller gör något annat mindre krävande kommer man knappt att höra om datorn är igång eller inte. När man sätter igång något mer krävande kommer naturligtvis fläkten att börja rotera snabbare. Med version 1.002 av BIOS:et kan fläkten i vissa lägen låta otroligt mycket. Vi fick dock en ny BETA-version av BIOS:et (daterad 16/6-04) som rättade till ljudnivån och med detta BIOS fick vi aldrig fläkten att rotera snabbare än 2500 RPM, med andra ord nästan helt ljudlöst. Enligt ASUS själva kommer en ny version av BIOS:et snart att finnas för nedladdning på deras hemsida."

det verkar bra, men testet är gjort med den äldre celeron processorn (northwood) som inte blir så varm.
Så länge fläkten inte går så är verkar den tyst helt klart..
"The Pundit has effective CCU an exhaust, which adapts automatically its speed to the system utilization. Thus a cool and working environment also calm with approx. 27dBA during small system load is guaranteed."
översatt från:
http://www.pcp.ch/ASUS-Pundit-R-schwarz-1a12091319.htm
27dB är bra...inte helt tyst med det duger..

här är en liknande produkt:
http://www.pcp.ch/MSI-Hermes-845GV-1a12043782.htm

specad till max 35 dB...det är inte speciellt tyst enligt min mening, skulle tippa att pundit-r låter nåt liknande när fläkten går igång...

för övrigt så sitter det ju en fläkt i mac minin också som låter när den går ingång...
 
iSolen.se skrev:
Bärbara har sämre prestanda, sämre HD, modertkort etc.

Vill helst ha ett AMD64 system.

Om man köper en grov kylfläns kan man själv skruva dit en aluminiumplåt som extra kylare om man har platsbrist.

Ett annat alternativ är en kopparfläta (likande 12V-jordkabeln till batteriet i en bil) som i andra änden skruvas fast i chassit så hela lådan agerar kylare. Eftersom ytan blir stor kommer lådan inte bli varm.

Ett lite hett tips ifrån Sweclockers...
Man ta bort värme delen i en hårfön, sedan samlar man in luften strömmen via flaskhalsen av en avsågad petflaska, som sedan kopplas via en slang in i datorn, där du kan punktkyla den del du vill...

Eller så köper man en dator, och ett pussel..

:)
 
I fredagens nummer av Computer Sweden Hemma, vilket är en glassig prylbilaga som kommer då och då med CS, pryder en Mac mini hela första sidan.

En "pc-skalle" (CS egen benämning) testar Mac mini. Dom gillar den skarpt. En härlig formulering från CS "Mac OS X trevligare än XP... Windows XP känns i bästa fall dom en bricklunchs-restaurang i ett industriområde medan Mac OS X känns som en restaurang vid kanten av Medelhavet."

Under stycket om nätverk Mac -> PC "Det är sjukt enkelt".

Senaste nummret går att ladda ner i pdfformat
http://computersweden.idg.se/hemma/
 
Coolt,,
Men tyvärr så kan inte 90% av PC skallarna ta in den informationen,, det är emot deras grundläggande principer...
 
Frehar skrev:
Ett lite hett tips ifrån Sweclockers...
Man ta bort värme delen i en hårfön, sedan samlar man in luften strömmen via flaskhalsen av en avsågad petflaska, som sedan kopplas via en slang in i datorn, där du kan punktkyla den del du vill...

Eller så köper man en dator, och ett pussel..

:)


Ja, det blir ju tyst och bra jämfört med en passiv kylfläns. Snyggt och praktisk också.

:)
 
Nu blev det svårt igen. Plötsligt damp det ned 10% rabatt på Applestore i brevlådan.

• 1,25 GHz
• 512 MB DDR333 SDRAM - 1 DIMM
• 40 GB Ultra ATA-enhet
• DVD/CD-RW
• Mac OS X
• iLife '05
• 1,32 kg

Kostar 4855 kr.

Det enda som fattas är en adapter så att man kan använda PC-tangentbord.
 
Om du vill ha kvar ditt favorittangentbord finns säkert adaptrar. Det finns i alla fall åt andra hållet (usb till den runda lilla kontakten).
 
Nu har jag hittat en adapter för en hundring. Egentligen borde Apple skicka med en sån med datorn tycker jag.

Är det någon som tycker Asus Pundit-R är bättre så säg det nu! Det verkar vara svårt att hitta något som är mindre tystare och bättre än Mac mini. Annars får det bli en Mac mini.
 
Et lite tips:
Jeg har nettopp mottatt Mac Mini 1.42. Oppgraderte den med 1 GB ram og 7200 rpm harddisk. Sammen med en 20" Apple skjerm har man en meget god PS maskin for prisen av en G5 boks uten skjermen!
Av og til lurer jeg på om folk faktisk jobber med Photoshop, eller om de bare ønsker de beste maskinene. Har jobbet med Photoshop og InDesign på en Cube i 4 år uten større problemer, og Mini er tre-fire ganger så rask! Mini er for de fleste, ikke bare "hjemmebrukere".
Så kan du bruke pengene du sparer til en ferietur og ta litt bilder :)
 
PerFogelberg skrev:
Nu har jag hittat en adapter för en hundring. Egentligen borde Apple skicka med en sån med datorn tycker jag.

Är det någon som tycker Asus Pundit-R är bättre så säg det nu! Det verkar vara svårt att hitta något som är mindre tystare och bättre än Mac mini. Annars får det bli en Mac mini.
Hm Fungerar inte ett vanligt USB-tangentbord med Mac-Mini? Om inte är det skandal, och annars är det väl bättre att köpa ett USB-tangentbord för 150kr.
 
Enligt reklamen ska det fungera med valfritt USB-tangentbord. Eftersom det alltid finns vanliga tangentbord och möss i varje hushåll så borde det finnas kontakter för dessa när man väljer att låta bli att packa ner dessa i kartongen.
 
tbmac skrev:

Under stycket om nätverk Mac -> PC "Det är sjukt enkelt"

Så har det alltid varit... så kommer det alltid att vara... Inte för att gå in i nån vs debatt, men alla är överens om att Mac är överlägsen på allt utom att finnas överallt. Fria människor väljer Mac, de andra får följa policies o påbud uppifrån. Tragiskt.
 
HDFS) (KGS skrev:
Så har det alltid varit... så kommer det alltid att vara... Inte för att gå in i nån vs debatt, men alla är överens om att Mac är överlägsen på allt utom att finnas överallt. Fria människor väljer Mac, de andra får följa policies o påbud uppifrån. Tragiskt.

Nej nu gör du mig upprörd.

Jag slutade med Mac eftersom jag var trött på att alla program kom ett år senare i sämre version, att datorn alltid var långsammare, att man bara hade ett alternativ om man skulle uppgradera (Apple).

På PC-sidan finns det 5-6 riktigt stora tillverkare som konkurrerar stenhårt på att hålla lägsta priserna/högsta kvaliten.

När man vill uppgradera HD, minne eller vadsomhelst finns det reservdelar överallt.

Fria människor väljer PC, vissa entusiaster väljer Mac.

Snygga är dom men det finns snygga PC och det är lättare att hitta en unik "fri" design.

Alla är INTE överens om att Mac är överlägsen på allt. :)
 
Men att 90% av pro plåtisarna sitter med Mac maskiner, det borde väl säga något..
Och om ni kollar med YFO / Kameradoktorn / Procenter vad som fungerar bäst för bild så får du samma svar av dom alla.
 
ANNONS