Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror att tråden inte har så mycket mer att ge. Vill man fördjupa sig i olika mac-modeller får man nog se sig om efter något annat forum. kanske www.99mac.se

Jag har mac hemma för att jag gillar utseendet och hur saker och ting funkar på skärmen. I studion kör jag med PC för där hinner jag inte bry mig så mycket om utseende och smarta funktioner.
 
okej ;)
Inget fel i det, men för mig är resan en del av målet, brukar även bli bättre bilder då.
 
PerFogelberg skrev:
Är det bara jag som tycker att andelen inlägg som handlar om Mac mini och photoshop är mindre än 10%.

kanske det..

...det hade iofs räckt med ett "ja" i det första svaret och sen stopp...

själv är jag dock fortfarande kluven om det ska bli en mac mini eller nått annat...
 
jag går i samma inköpstankar. Det som stör mig lite är att tangentbordet inte ingår i Mac mini. USB-tangentbord är inte billiga. Kanske kan man investera i en trådlös logitech-kombination.

Jag har ett tangentbord som är väldigt bra och som har skön känsla i tangenterna. Det heter Macally ikey.
 
PerFogelberg skrev:
jag går i samma inköpstankar. Det som stör mig lite är att tangentbordet inte ingår i Mac mini. USB-tangentbord är inte billiga. Kanske kan man investera i en trådlös logitech-kombination.

Jag har ett tangentbord som är väldigt bra och som har skön känsla i tangenterna. Det heter Macally ikey.

trådlöst är ju trevligt, det är sant, dock kostar ju batterier i både mus och tangentbord antar jag..

men estetiskt är det inte helt fel...

apples egna enknappsmusar har jag dock väldigt svårt för...tur att man inte måste ha sånna längre...
 
Frehar skrev:
Prestanda är väl inte allt,, om ett PS filter på MACen tar 2,8 sekunder och det tar 2,5 sekunder på PC,, vem bryr sig?

Om det tar 15 sekunder eller 30 sekunder då? Det är rätt stor skillnad på tålamodet.

Jag installerade en extra disk (egentligen två raidade SATA diskar) och photoshop går dubbelt så snabbt trots samma CPU och minne.
 
Enligt senaste Mac World ska den analoga skärmutgången inte vara lika bra som på en Powermac G5. Däremot är det ingen skillnad om man använder den digitala DVI-anslutningen.
 
PerFogelberg skrev:
Enligt senaste Mac World ska den analoga skärmutgången inte vara lika bra som på en Powermac G5. Däremot är det ingen skillnad om man använder den digitala DVI-anslutningen.

det finns väl bara DVI-utgång på mac mini?
det ska däremot ingå en DVI->VGA adapter..kanske därför det blir lite sämre VGA..??
 
Var och kollade hos inLife på en Mac mini idag. Det jag störde mig på var att skärmen inte kändes skarp. Skärmen som satt på var apples 20".

Sen gick jag in till grannen och kollade på PC.

Asus Pundit

Den skulle kosta under 4000 kr med Celeron 2,6GHz, 512 MB RAM, 80 GB 7k2, DVD+-RW 16X DL. Utöver detta tillkommer operativsystemet.
 
PerFogelberg skrev:
Var och kollade hos inLife på en Mac mini idag. Det jag störde mig på var att skärmen inte kändes skarp. Skärmen som satt på var apples 20".

Sen gick jag in till grannen och kollade på PC.

Asus Pundit

Den skulle kosta under 4000 kr med Celeron 2,6GHz, 512 MB RAM, 80 GB 7k2, DVD+-RW 16X DL. Utöver detta tillkommer operativsystemet.

Ren design, ruskigt billig. Dom påstår att den är tyst.

Köp den och tala om för mig om den är bra.

Jag skulle behöva en server till :)


Edit:

Eh, den är ju barebone. Tyckte väl det var lite billigt. Dvs CPU och minne tillkommer.
 
PerFogelberg skrev:
Ola: Barebonelådan kostar under 1500 kr. Totalt skulle den kosta 3949 kr.

den kommer i delar antar jag? om det var på mycom så tar dom 1500 för att montera den också,

motsvarande barebone finns på komplett.se:
samma konfig, monterad och med win XP hamnar på 5788 SEK
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10069
(asus pundit har bara VGA utgång)

ljudnivån är jag väldigt tveksam till, de nyare celeron och pentium blir väldigt varma så processorfläkten får nog snurra på rätt ordentligt,
dessutom sitter det en fläkt i nätdelen.
 
Vad jag har förstått så har den DVI-utgång. Det kan man se på bilden.

1500 för att sätta i processor, minne, DVD, och hårddisk låter dyrt. Det är gjort på 5 minuter.
 

Bilagor

  • pundit_f003.jpg
    pundit_f003.jpg
    48 KB · Visningar: 109
PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så har den DVI-utgång. Det kan man se på bilden.
Här är specen från InWarehouse ( http://www.inwarehouse.se/productDetail.aspx?Id=e716411&ReferId=3 )

Anslutningar i fronten:
1 x PCMCIA
1 x 4-in-1 Card Reader (SM, MS, MMC, SD)
1 x S/PDIF-In
1 x S/PDIF-Out
2 x IEEE 1394 (6pin, 4pin)
2 x USB 2.0
1 x MIC-In
1 x HeadPhone

Anslutningar på baksidan:
PS/2 KB/Mouse, MIC-In/Line-In/Line-Out
1 x S-Video
1 x TV-out
2 x USB 2.0
1 x RJ45(LAN)
1 x DVI
1 x VGA
1 x Parallell
1 x Seriell


Jag tyckte den lät klart intressant som multimediamaskin.
 
Goran skrev:
den kommer i delar antar jag? om det var på mycom så tar dom 1500 för att montera den också,

motsvarande barebone finns på komplett.se:
samma konfig, monterad och med win XP hamnar på 5788 SEK
http://www.komplett.se/k/ci.asp?sku=10069
(asus pundit har bara VGA utgång)

ljudnivån är jag väldigt tveksam till, de nyare celeron och pentium blir väldigt varma så processorfläkten får nog snurra på rätt ordentligt,
dessutom sitter det en fläkt i nätdelen.

Jag monterar helst ihop det själv, det är lätt och så får man se med egna ögon hur mycket plats det finns för expansion.

Jag skrev i ett tidigare inlägg om tysta datorer. Man skaffar givetvis en tyst CPU-fläkt eller hellre en passiv kylare istället för den som kommer med. Nätaggregatsfläkten är värre men dom brukar vara standardfläktar så om man vågar öppna nätaggregatet är det lätt att byta den mot en tyst Papstfläkt. Eftersom den är termostatstyrd spelar det ingen roll om den har andra prestanda.

Mindre än 4000 låter fantastiskt. Jag är klart sugen.
 
PerFogelberg skrev:
Vad jag har förstått så har den DVI-utgång. Det kan man se på bilden.

ja det stämmer, DVI finns, det e ju strålande...=)
konstigt att inte säljaren på mycom visste det när jag frågade...dom verkade överhuvud taget inte så intresserade av att svara på frågor om produkterna dom sålde...men jag kanske hade otur..

PerFogelberg skrev:

1500 för att sätta i processor, minne, DVD, och hårddisk låter dyrt. Det är gjort på 5 minuter.

ja det tyckte jag också...
iofs installerar dom OS:et också..så det kanske tar en kvart..
 
iSolen.se skrev:

Jag skrev i ett tidigare inlägg om tysta datorer. Man skaffar givetvis en tyst CPU-fläkt eller hellre en passiv kylare istället för den som kommer med. Nätaggregatsfläkten är värre men dom brukar vara standardfläktar så om man vågar öppna nätaggregatet är det lätt att byta den mot en tyst Papstfläkt. Eftersom den är termostatstyrd spelar det ingen roll om den har andra prestanda.

det finns inte plats för nån passiv kylare i den lilla lådan, det är det som är problemet, iofs kan man nog såga upp lådan så att kylflänsen sticker utanför lådan 10 cm eller så.

http://lib1.store.vip.sc5.yahoo.com/lib/directron/asuspunditr2.jpg

Får man tag på en gammal P4 av northwood typ så är det en klar fördel också..den dra mindre effekt än Prescottarna..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.