Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
Frehar skrev:
Men att 90% av pro plåtisarna sitter med Mac maskiner, det borde väl säga något..
Och om ni kollar med YFO / Kameradoktorn / Procenter vad som fungerar bäst för bild så får du samma svar av dom alla.

Så detta är sant då (Stolt citat):

"Fria människor väljer Mac, de andra får följa policies o påbud uppifrån. Tragiskt"

Väldigt kategorisk uttalande och antyder både en och annan förutfattad mening.

På den arbetsplatsen där jag arbetade förut bytte samtliga designers och grafiker ut sina macar pga prestanda, minnesproblem etc. Detta var redan 1998-1999.

Macar har varit tidigare lättare att arbeta med pga användargränssnittet men skillnaden är i princip borta nu.

Viktigare numera är att kumma plugga in sitt minneskort etc i vilken dator som helst och veta vad man ska göra för att snabbt kunna få över bilderna.

Sist jag var nere hos Kameradoktorn fick jag inte alls intrycket att 90% av proffsfotograferna satt med mac.

Har du någon referens?

Vad som "fungerar bäst för bild" är väl rätt beroende på vad man ska använda bilderna till, dagspress, tv, internet etc. Vad är det som är så bra med Mac där? Nåt mer än färgprofilen?

Jag måste ha missat något stort som gjort att pendeln svängt tillbaka så kraftigt nyligen.
 
Orkar inte..
Men jag kan tänka mig att det räcker med att gå in på YFO´s /kameradoktorns hemsida,, eller om du orkar fråga någon på yfo eller kamis, så kan du nog få en bra bild av hur det ser ut bland pro plåtisarna, är det någon som vet så är det nog dom.
 
Utan att påstå mig veta något om statistiken MAC/PC i foto-kretsar:

Man kan notera att kameradoktorns hemsida är optimerad för Safari ...
 
Per, vad finns det annars att snacka om, jag menar, svaret är och har alltid varit: Mac mini funkar, men kläm gärna in mer minne. PUNKT. Ohh, den är liten... ohhh den är snygg. Och, det är bara en dator som vilken annan som helst i slutändan.

Och Per, du hör väl också till pro-plåtiserna väl ;)


Men att 90% av pro plåtisarna sitter med Mac maskiner, det borde väl säga något..
Ja, det säger att 90% av pro plåtisarna vet inte ett smack om datorer och vad som händer under huven.

Nästan alla travhästar har skygglappar. Alltså springer väl en annan häst snabbare om man sätter på skygglappar då eller.

Enligt IDC så hade Apple en marknadsandel på 2.88%
av "desktop"-marknaden i fjärde kvartelet '04. Gissa vilka som har resten. Jag menar, om Macen nu ska vara överlägsen så varför är det ingen som köper den då.
 
Bara för windows är störst så har det inget mad att de skulle vara det bästa alternativet, långt ifrån.. Tror även att alla proffs vet vad dom pysslar med,, just kanske därför dom är proffs, och att idiotförklara alla pro-plåtisar verkar inte så smart.... Sedan så är faktiskt Apple trots sina få % den femte största dator tillverkaren i världen, och jag är säker på att folk skulle välja OSX före windows om dom fick chansen att sitta och jobba med båda systemen en stund, det är helt enkelt mer användarvänligt.

En skön formulering från PC blaskan ComputerSweden/IDG förra veckan:
"Mac OSX trevligare än XP... Windows XP känns i bästa fall dom en bricklunchs-restaurang i ett industriområde medan Mac OS X känns som en restaurang vid kanten av Medelhavet."

Hur som så håller M$ tid som monopolisters att förfalla,, som sagt så kan man inte lura folk i all tid, folk fattar tids nog och det är väl det som har börjat hända, tom producentarna som Sony, HP, börjat se sig runt efter andra operativsystem,, dom försökte tom att övertala Apple att porta OSX så dom kunde sluta med windows i sina burkar, kommer kanske att hända när nästa generations Cell datorer är en verklighet..

allt har sin tid..

Nästan alla travhästar har skygglappar???
Ehhhh...
Tror att alla Mac användare har gjort ett val,,tillskillnad mot många windowsanvändaren som ovetande köper det datorpaket som Galnegunnar säljer för en billig peng..
 
Senast ändrad:
Intressant att du uttrycker det som att Microsoft lurar folk. Speciellt när man kollar på hur Apples marknadsföring ter sig. Men visst, den stora pöbeln i världen förblir dum, ond och lat och väljer därefter.

Saken är den att det som fungerar till ett vettigt pris är det som säljer. Microsoft har inte haft något riktig konkurrens, därför har de blivit så stora. Hade det funnits vettiga alternativ i händerna på vettigt folk så hade det inte varit ett problem.

Desto fler alternativ som kommer, desto bättre blir systemen i sin helhet, inklusive windows, bring it on säger jag bara.

Apple lider av att de försöker marknadsföra sig som diverse olika saker, kalla det hippt, ballt, eller whatever, men samtidigt stänger de ute den stora massan. För folk vill inte betala så mycket mer för image som Apple vill ha. Därför kommer de aldrig bli lika stora eller ta lika mycket folk som någon annan. Även om de i fortsättningen fortfarande kommer att försöka hålla sig med en elitistisk stämpel och känsloargument.

Visst har de gjort ett val, de har valt att betala ofta tre gånger så mycket som den som köper av galne gunnar gjort. Men det ställer också kravet på att de har pengar att lägga ner.

Detsamma gäller de som köper Bose, de har också gjort ett val, oftast baserat på vad säljare och image säger, inte efter vad de presterar.

Men misstolka mig nu inte, jag skulle gärna ha en Mac, men jag vägrar betala så mycket extra pengar jämfört med vad jag får i prestanda på andra håll. Köper jag en Mac så är det troligen en Laptop, där gör de mest nytta.
 
Frehar skrev:
Bara för windows är störst så har det inget mad att de skulle vara det bästa alternativet, långt ifrån.. Apple är trots sina få % den femte största dator tillverkaren i världen...

Då kan man ju undra, om mac är så bra varför är marknadsandelen så extremt låg? Är det bara att den varit så dyr menar du?

Att Apple är femte största är ju inte så konstigt. Apple har 100% marknadsandel på mac-datorer :) Apple öppnade för konkurrens ett kort tag men svek alla nya tillverkare genom att dra in licenserna.

Om IBM hållit på sitt monopol hade Apple varit näst störst på 5% och IBM störst med 95%, under förutsättning at Apple varit lika polulärt förstås.

...och jag är säker på att folk skulle välja OSX före windows om dom fick chansen att sitta och jobba med båda systemen en stund, det är helt enkelt mer användarvänligt.

OSX jämfört med WinXP? Skillnaden är så liten att för normalanvändaren spelar det ingen roll.

Viktigare är att kunna koppla in all typ av utrustning, enkel och billig uppgradering, snabb dator, lätt få support (20 gånger lättare ungerfär om mac har 5% marknadsandel)

Tro mig, jag har varit riktigt inbiten macfan, Firewire, SCSI-diskar, been there done that. Not going back. Ever.

Till mac alltså, gillar tex FW, iPod etc, etc.
 
Senast ändrad:
Det som är mest intressant är att Apple verkar inspirera sina fans att bli vad som mest liknar en bunt religiösa fanatiker. De finns på PC-sidan också, men tack vare open-source och andra saker så är lite mer nerhackat där.

Men kollar jag i en del andra forum jag är medlem i så finns det en mycket liten klick vettiga Mac-användare(ofta har de en pc-vid sidan av eller har använt den mycket tidigare), en någorlunda vettig klick PC-användare(Windows,Linux,BSD,ETC). Sen är den stora massan av både Mac- och PC-användare något som i bästa fall kan liknas vid religösa fanatiker, och i de flesta fall så är det människor som inte ens brytt sig om att testa vad den "andra sidan" har att erbjuda. Men procentuellt sätt är det nog rätt lika inbördes inom sidorna, förrutom att den ena sidan är så mycket större.
 
Jag skiter i denna tråd nu,, har faktiskt bättre saker att göra..

Men tyvärr så slutar det ofta så här, och man blir kallad för religös bara för att man har valt bort Win för att det var för mycket strul, och det strulet har jag inte tid/ råd med, och mitt val har varit rätt so far. Men att många har stora problem med sina datorer är väl ingen nyhet, tyvärr så är många helt ovetande om att det finns alternativ som säkert skulla passa dom bättre. Visst!! jag är lite imponerad av Apple, pga att dom ändå lyckas med det dom gör, samt att dom alltid försöker uppfinna nya lösningar mer än att bygga det billigaste som typ Dell strävar efter.

Ha en bra vår!
 
Jag sa alldrig att du var en av dem som var religiösa, det var en generell observation om hur det brukar se ut i de forum jag är med i.

Men du tar väl åt dig av de bitarna som du väljer. Du kunde lika gärna ha tagit åt dig av biten att det finns totalt normala smarta Mac-användare också och PC-användare som är fanatiker.

Men ska vi vara fullt ärliga så är finns det Mac-ar som har grova problem, även med OS X. Eller hur var det nu med att en viss version av OS X råkade sopa bort hela partitionen på firewire diskar i en del fall. Likväl som att det finns XP-maskiner som fungerar utmärkt. Det är sedan länge en myt att det skulle vara någon större skillnad.

Att Apple fortfarande har några som helst problem trots att de har 100%-ig kontroll över sin hårdvara är om något inte oväntat, inget går att få perfekt. Men att Windows överhuvudtaget fungerar med över 10 tillverkare till nästan alla delar utom CPU'n är ett underverk.

Det är rätt illa alltså, jag måste boota om min burk efter att ha bytt virusskydd. Lite trist när den stått uppe utan en enda hicka i snart en månad under full användning.

\\PRIMARY has been up for: 27 day(s), 20 hour(s), 20 minute(s), 15 second(s)
 
Dags att beställa en Mac mini

Nu köper jag en Mac mini. Det blir troligtvis den enklaste konfigurationen. Jag har 10% rabatt, så då kostar den 4200 kr.

Datorn har 256 MB RAM. Är det väldigt dumt att inte köpa en med 512 MB för 600 kr extra? Helst av allt vill jag ha 1 GB, men det blir oproportionerligt dyrt.
 
*är sååå trött på vs-diskussioner*

Var och en är lycklig med sin tro.....bara jag slipper att få min mailadress kapad från nån adressbok i en windowsapparat!
 
Senast ändrad:
Re: Dags att beställa en Mac mini

PerFogelberg skrev:
Nu köper jag en Mac mini. Det blir troligtvis den enklaste konfigurationen. Jag har 10% rabatt, så då kostar den 4200 kr.

Datorn har 256 MB RAM. Är det väldigt dumt att inte köpa en med 512 MB för 600 kr extra? Helst av allt vill jag ha 1 GB, men det blir oproportionerligt dyrt.

ja det är VÄLDIGT dumt att inte välja 512 MB minne,
med 256 kan du max köra ett program utan att datorn får swappa till disk hela tiden,
 
Re: Re: Dags att beställa en Mac mini

Goran skrev:
ja det är VÄLDIGT dumt att inte välja 512 MB minne,
med 256 kan du max köra ett program utan att datorn får swappa till disk hela tiden,

Måste bara instämma. Herregud, det lär bli de mest givande 600 kronorna du lägger ner på länge resp mest korkade att ha avstått från att lägga ut om du väljer det...eeh, blev det begripligt??
 
marma skrev:
Utan att påstå mig veta något om statistiken MAC/PC i foto-kretsar:

Man kan notera att kameradoktorns hemsida är optimerad för Safari ...
Otroligt korkat att optimera en sida för en speciell browser.
Ganska typiskt att dataokunniga personer gör så.
 
FILM) (ulltand skrev:
Otroligt korkat att optimera en sida för en speciell browser.
Ganska typiskt att dataokunniga personer gör så.
Ja absolut, men det ger viss indikation vad de tror att deras kunder använder. Vilket var vad det handlade om (någonstans i mitten av denna tråd om huruvida Mac Mini fungerar för bildbehandling).

Fast å andra sidan, om man optimerar för Safari så är det nog så att man egentligen optimerar för standarden. Vilket ju är bättre än att optimera för IE, som med flit inte följer standarder ordentligt, vilket givetvis ekonomiskt är en bra ide.
 
marma skrev:
Fast å andra sidan, om man optimerar för Safari så är det nog så att man egentligen optimerar för standarden. Vilket ju är bättre än att optimera för IE, som med flit inte följer standarder ordentligt, vilket givetvis ekonomiskt är en bra ide.
Tyvärr så följer sidan vare sig HTML 3, 4, eller XHTML 1.0.

Inte ens DOCTYPE är specificerat...
 
marma skrev:
Jovisst, men det är ju irrelevant vad gäller huruvida det är bättre att optimera för Safari eller IE.
Jo, men man ska ju inte optimera för någon speciell browser, utan följa de standarder som finns.
Då fungerar sidorna hos alla!

Jämför med att ett bensinbolag skulle tillverka en bensin som fungerar bäst med BMW, istället för att följa den standard för hur bensin ska tillverkas.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.