iSolen.se
Guest
Frehar skrev:
Men att 90% av pro plåtisarna sitter med Mac maskiner, det borde väl säga något..
Och om ni kollar med YFO / Kameradoktorn / Procenter vad som fungerar bäst för bild så får du samma svar av dom alla.
Så detta är sant då (Stolt citat):
"Fria människor väljer Mac, de andra får följa policies o påbud uppifrån. Tragiskt"
Väldigt kategorisk uttalande och antyder både en och annan förutfattad mening.
På den arbetsplatsen där jag arbetade förut bytte samtliga designers och grafiker ut sina macar pga prestanda, minnesproblem etc. Detta var redan 1998-1999.
Macar har varit tidigare lättare att arbeta med pga användargränssnittet men skillnaden är i princip borta nu.
Viktigare numera är att kumma plugga in sitt minneskort etc i vilken dator som helst och veta vad man ska göra för att snabbt kunna få över bilderna.
Sist jag var nere hos Kameradoktorn fick jag inte alls intrycket att 90% av proffsfotograferna satt med mac.
Har du någon referens?
Vad som "fungerar bäst för bild" är väl rätt beroende på vad man ska använda bilderna till, dagspress, tv, internet etc. Vad är det som är så bra med Mac där? Nåt mer än färgprofilen?
Jag måste ha missat något stort som gjort att pendeln svängt tillbaka så kraftigt nyligen.