Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)


Egentligen borde denna tråd handla om Mac mini fungerar som bildbehandlingsdator eller om man ska satsa på en iMac G5 istället. [/B]


du jag satt precis och tänke på samma sak...

jag är lite skeptiskt ill LCD-skärmen bara...??
men finns DVI ut? så kan man ju ha en extra också...=)
 
Goran skrev:
visa mig ett sådant!
jag har letat och letat...
och det har diskuterats förut i denna tråd..
tyst, litet och PC verkar inte gå ihop..

Eftersom jag gillar att bygga själv skulle jag börja att kolla på Toms Hardware. Detta är en gammal modell men principen är den samma.

http://www.tomshardware.com/howto/20020815/minipc-01.html

Jag skulle sätta ditt ett passivt kylsystem på grafikkortet, eller köpa ett som inte kräver fläkt.

Chassifläkten brukar vara dålig. Det finns extremt tysta från Papst för någon hundring.

Här kan man köpa bra bra kylkomponenter:

http://kylning.com

Intressant är delen med CPU-kylning. Utan att ha burken i hand är det svårt att välja passiv kylning men i värsta fall kan man sätta dit en tyst fläkt, tex från arctic cooling.
 
Goran skrev:
kolla tester på nätet, AMD athlon är bra på SPEL...Pentium är bra på beräkning (bildbehandling)...
men det där är en egen debatt...
Jo, det kanske är en annan debatt...
Men jag hittar faktiskt inget på webben som säger att AMD-64 ska vara sämre än P4 på bildbehandling.
Kanske du kollar tester med vanliga AMD?
 
iSolen.se skrev:
Eftersom jag gillar att bygga själv skulle jag börja att kolla på Toms Hardware. Detta är en gammal modell men principen är den samma.

http://www.tomshardware.com/howto/20020815/minipc-01.html

Jag skulle sätta ditt ett passivt kylsystem på grafikkortet, eller köpa ett som inte kräver fläkt.

Chassifläkten brukar vara dålig. Det finns extremt tysta från Papst för någon hundring.

Här kan man köpa bra bra kylkomponenter:

http://kylning.com

Intressant är delen med CPU-kylning. Utan att ha burken i hand är det svårt att välja passiv kylning men i värsta fall kan man sätta dit en tyst fläkt, tex från arctic cooling.

ja men jag vill ha färdigt...paket...installerat och klart...slippa tänka..
 
FILM) (ulltand skrev:
Jo, det kanske är en annan debatt...
Men jag hittar faktiskt inget på webben som säger att AMD-64 ska vara sämre än P4 på bildbehandling.
Kanske du kollar tester med vanliga AMD?

var inte orolig för det...det är nog mest info för teknikfreaksen...

det finns så många olika varianter nu för tiden,
med olika cacheminnem och minnesbusshastiheter etc etc, svårt att jämföra är det..
en djungel jämfört med för 6-7 år sen..då var det lättare..

är du nöjd så är du nöjd...
det är det enda som räknas..
 
FILM) (ulltand skrev:
Jag är inte orolig :)
Vi har fyra snabba maskiner hemma, och uppgraderar dem kontinuerligt - så jag har bra koll på bästa prestanda per krona.

oj då...du är visst orolig...skulle inte ha sagt nåt...=)

men kör du fedora så är det väl svårt att köra Photoshop?
 
Frehar skrev:
Fan vad billigt,, Clone Tone kostar bara 2040:-

jaså var det dollar :0

ja oooorkar inte mer.....

det verkar jobbigare att köpa PC än att bygga hus...bara en massa beslut...

köp en mac och man får vad man får...thats IT..
 
PerFogelberg skrev:
Är det bara jag som tycker att andelen inlägg som handlar om Mac mini och photoshop är mindre än 10%.
Jo, det blir tyvärr lätt så - och jag tillhör ju inte de som försöker hålla mig till ämnet *s*

Jag var inne i en Macbutik i Linköping o småtestade lite Macar med PS. Varför inte testa i en butik innan köp?
Jag är säker på att man kan ta med en cd med bilder o prova en hel del om man frågar.

Min egen tanke är dock fortfararande att man får mer kraft från en PC för samma pengar, men visst - prioriterar man design och ljudnivå så kan mycket väl MiniMacen vara ett schyst alternativ.

Som sagt, in o testa!
 
Prestanda är väl inte allt,, om ett PS filter på MACen tar 2,8 sekunder och det tar 2,5 sekunder på PC,, vem bryr sig?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.