Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac Mini för bildbehandling i Photoshop?

Produkter
(logga in för att koppla)
FILM) (ulltand skrev:
komplett. Jag köpte ett par för ett par veckor sedan. Dock med lite olika konfigurationer...
Priset har gått ner sedan dess. Man får bygga själv, det tar max en timme per maskin.
utan moms eller?
i paket eller färdigbyggd?

hur mycket bullrar den?
mac mini är ju i princip tyst..
lika snygg och liten lär den ju inte va i alla fall...=)

har kollat lite på komplett men inte lyckats hitta nån lika billig som är tyst...hamnar över 10000 hur jag än gör...
 
Goran skrev:
utan moms eller?
i paket eller färdigbyggd?

hur mycket bullrar den?
mac mini är ju i princip tyst..
lika snygg och liten lär den ju inte va i alla fall...=)

har kollat lite på komplett men inte lyckats hitta nån lika billig som är tyst...hamnar över 10000 hur jag än gör...
Absolut inte tyst, men helt okej. Utseendet är inte heller alls som MiniMacens, och som jag sa, bygg själv! Lite a la IKEA (det tar en timme).

Så vill man ha en liten och snygg dator så ska man givetvis välja MiniMacen.

Vill man ha en riktigt snabb och mycket kraftfull dator så ska man ta en PC.

Det är ju en smaksak, men ska man arbeta med bilder och film så skulle iaf inte jag prioritera design på datorn.

Priserna var inkl moms.
 
Halva grejen med Mac är design. Därför är det lite jobbigt att det alltid ska dyka upp PC-förespråkare och säga att man får samma sak till halva priset om man köper PC.
 
FILM) (ulltand skrev:
Absolut inte tyst, men helt okej. Utseendet är inte heller alls som MiniMacens, och som jag sa, bygg själv! Lite a la IKEA (det tar en timme).

Så vill man ha en liten och snygg dator så ska man givetvis välja MiniMacen.

Vill man ha en riktigt snabb och mycket kraftfull dator så ska man ta en PC.

Det är ju en smaksak, men ska man arbeta med bilder och film så skulle iaf inte jag prioritera design på datorn.

Priserna var inkl moms.

jo det är lite hemtrevligt att bygga själv...jag gjorde så förr...=)
men tid e också pengar..
iofs hade jag väl hunnt med att bygga en dator istället för att sitta här och tjöta...=)

att datorn är tyst ligger högt på min priolista...
nästan högst...
 
PerFogelberg skrev:
Halva grejen med Mac är design. Därför är det lite jobbigt att det alltid ska dyka upp PC-förespråkare och säga att man får samma sak till halva priset om man köper PC.
Jo, men tycker man så ska man naturligtvis köpa en Mac!
 
om att bygga dator själv...=)
citat från kompletts sida...

"Ni som har problem med tempen: gå in på ABIT:s hemsida och hämta BIOS version 15, flasha, o det funkar igen, använd med fördel programmet "flashmenu" som medföljer moderkortet. Jag hade samma problem, men nu funkar det, köpte en x-tra chassifläkt 120mm, har 30 grader efter 3 tim CS :). Ett ganska bra paket, 100 fps i CS, inte det bästa graffekortet men man kan ju byta."

kör hårt farfar...flasha biosen....;-)
 
PerFogelberg skrev:
Halva grejen med Mac är design. Därför är det lite jobbigt att det alltid ska dyka upp PC-förespråkare och säga att man får samma sak till halva priset om man köper PC.

Det finns många riktigt snygga PC-datorer i det nya miniformatet. Ljudnivån beror mest på hur viktigt man tycker det är, det finns helt fläktlösa burkar om man letar lite. Då kan man ändå dra nytta av att PC-komponenterna är ordentligt billigare.

Så köp en snygg burk, köp fläktlös kylanordning och lägg pengarna som blev över på nästa dator om ett eller ett par år. Det finns färdiga paket om man inte gillar att montera själv.
 
PerFogelberg skrev:
Halva grejen med Mac är design. Därför är det lite jobbigt att det alltid ska dyka upp PC-förespråkare och säga att man får samma sak till halva priset om man köper PC.

Det beror på att många av de inbitna PC hattarna inte förstår/ eller vill förstå Mac minins USP, utan jämför den med helt andra produkter.. Det är något man inte kan göra inom någon annan bransch, men i deras ögon så är det tydligen okej inom datorer..
Dessutom ser sig många PC användre som halvproffs på MAc eftersom dom jobbade med en 1997 och då är XP är mycket bättre val än MAC,

time flyes..

Till sist: Vem är lyckligast - (1) den som är salig i brist på kunskap om världen, (2) den som skrattar gott åt sådana, eller (3) den som inser att ju mer man vet desto mindre tycker man sig veta.

;)
 
FILM) (ulltand skrev:
Får se om länken fungerar...
Ett iohpplock som tar en timme att bygga, för samma pengar som en av de enklaste MiniMacarna.
Men visst, inte så tyst, inte så snygg - Bara grymt snabb och med alla anslutningar man behöver, DVD-brännare, bättre grafik, större hårddisk...

http://www.komplett.se/k/cart.asp?mode=share&ShoppingListId=242641

det satt nog ett mac-filter på den länken...

men jag tror att vi förstår principen...PC är billigt, osofistikerat, svettigt, varmt och i bästa fall hyfsat snabbt trots att AMD:s processorer är långsammast på just Photoshop (men iofs bra på det andra CS - counter strike)...mac är finess, förfining, njutning, kontemplation...;-)
 
Goran skrev:
det satt nog ett mac-filter på den länken...

men jag tror att vi förstår principen...PC är billigt, osofistikerat, svettigt, varmt och i bästa fall hyfsat snabbt trots att AMD:s processorer är långsammast på just Photoshop (men iofs bra på det andra CS - counter strike)...mac är finess, förfining, njutning, kontemplation...;-)
JA!
Du har rätt i det mesta, förutom att PS är betydligt snabbare på min burk än på en MiniMac.
Jo, jag har testat o jämfört... *gäsp*
 
iSolen.se skrev:
Det finns många riktigt snygga PC-datorer i det nya miniformatet. Ljudnivån beror mest på hur viktigt man tycker det är, det finns helt fläktlösa burkar om man letar lite. Då kan man ändå dra nytta av att PC-komponenterna är ordentligt billigare.

Så köp en snygg burk, köp fläktlös kylanordning och lägg pengarna som blev över på nästa dator om ett eller ett par år. Det finns färdiga paket om man inte gillar att montera själv.

visa mig ett sådant!
jag har letat och letat...
och det har diskuterats förut i denna tråd..
tyst, litet och PC verkar inte gå ihop..
 
PerFogelberg skrev:
Ola: Jag vet att det finns snygga tysta PC-grejer. Om dom är billigare vet jag inte.

Visst är det billigare, det har väl framgått i de olika forumen om inte denna tråd räcker.

Men du sa ju att halva grejen är design, men det är ju inget unikt med Mac längre. Om man dessutom vill ha UNIK design är utbudet helt otroligt på PC-sidan. Skulle inte standardmodellerna räcka är det extremt populärt att modda sin dator. Jag har tom sett bilder på datorer inbyggt osynligt i skrivbordet, fast då är det ju inte så mycket att titta på förstås. :)
 
iSolen.se skrev:
Visst är det billigare, det har väl framgått i de olika forumen om inte denna tråd räcker.

Men du sa ju att halva grejen är design, men det är ju inget unikt med Mac längre. Om man dessutom vill ha UNIK design är utbudet helt otroligt på PC-sidan. Skulle inte standardmodellerna räcka är det extremt populärt att modda sin dator. Jag har tom sett bilder på datorer inbyggt osynligt i skrivbordet, fast då är det ju inte så mycket att titta på förstås. :)

jupp...men en vem vill modda en ferrari,
den pryder sin plats var som helst...;-)

nån som vet om man kan köra trådlös mus via bluetoth på mac minin förresten??
 
Goran skrev:
...trots att AMD:s processorer är långsammast på just Photoshop...
Var har du hittat den infon?
PS har iofs inte stöd för 64 bitar i dag, men det är grymt snabbt när jag testat på mina maskiner.

Jag håller för övrigt med dig om att Mac har klass o stil, men jag är inte den typen... Här hemma gäller rå kraft!
 
iSolen.se skrev:
Det finns många riktigt snygga PC-datorer i det nya miniformatet.

Då får du tipsa min bror om vilken dator du menar!! Vi har nämligen ett vad pga att han sa samma sak som du, och mitt bud var att jag lovade att köpa den burken till honom.. Jag kan väl säga att han har letat i någon månad och har ännu inte visat ett exempel, mitt vad forfarande står vid..

/F
 
Senast ändrad:
tyst, litet, snyggt och PC går ihop. Dock är det inte alltid så billigt. Det verkar nästan som Apple har tagit patent på kombinationen.

Jag kan hålla med om att många Mac-modeller inte har samma tekniska prestanda som motsvarande PC. Detta är inte något som rör mig speciellt mycket. Jag gillar Mac ändå.

Egentligen borde denna tråd handla om Mac mini fungerar som bildbehandlingsdator eller om man ska satsa på en iMac G5 istället.
 
FILM) (ulltand skrev:
Var har du hittat den infon?
PS har iofs inte stöd för 64 bitar i dag, men det är grymt snabbt när jag testat på mina maskiner.

Jag håller för övrigt med dig om att Mac har klass o stil, men jag är inte den typen... Här hemma gäller rå kraft!

kolla tester på nätet, AMD athlon är bra på SPEL...Pentium är bra på beräkning (bildbehandling)...
men det där är en egen debatt...

jag hade faktiskt fallit till föga och beställt en PC med AMD processor till slut...utan processorfläkt och allt..men tyvärr fick leverantören problem, 5 veckors leveranstid..tröttnade..så nu vette tusan vad det blir..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.