Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mac eller PC?

Produkter
(logga in för att koppla)

Kör du Mac eller PC?

  • Mac

    Röster: 355 24.3%
  • PC

    Röster: 886 60.8%
  • Mac, vill köra PC

    Röster: 6 0.4%
  • PC, vill köra Mac

    Röster: 211 14.5%

  • Totala väljare
    1,458
Fredrik, det var utan tvekan det roligaste test jag någonsin läst, fick ju skrattkramp i käkarna på köpet men det överlever jag nog =)

..och Safaris svårigheter med MSN, den var nästan bättre än avsaknaden av outlook och virusprogram t o m. Sånt som jag lider massvis av;)
 
Igår höll jag en kurs i digital bildbehandling här i Malmö. Samtliga var erfarna Macanvändare och jobbade med layout till vardags.

Vi var sex stycken och satt med bärbara datorer, av någon anledning var Macarna slut så jag fick sitta med en HP. Inte min egen.

Runt omkring mig hördes ”Boinnng” och ”arghh, den hängde sig...” vid några tillfällen.

Men aldrig från mig.

”Boinnng”? En erfaren Macanvändare vet vad jag menar...
 
Stegge skrev:
Om jag skall tänka med hjärtat så är det alltid Mac som gäller.


(Det enda jag saknar är ett snyggt G4-skal att bygga in allt i..!)

Och allt detta för 7500:-
Den billigaste Macen ligger nästan på det dubbla.

Mini mac?
Sjukt snygg i jämförelse med 95 procent av alla missfoster till pc-chassin.

Den loggar i allafall inte all inmatad text, eller skapar indexfiler över varenda fil på din/a hårdisk/ar. Sen eftersom du (förhoppningsvis ändå kör mozilla firefox) slipper Iexplorer slipper du all skit med adds å popups överallt.

Någon som vet hur Gimp håller sig funktion/ prestandamässigt emot Photoshop?
Ifall det funkar kan man ju köra Linux å slippa allt strul som kommer med microsoft.

Inte den bästa prestandan däremot... =/
 
Senast ändrad:
meLf skrev:

Den loggar i allafall inte all inmatad text, eller skapar indexfiler över varenda fil på din/a hårdisk/ar. Sen eftersom du (förhoppningsvis ändå kör mozilla firefox) slipper Iexplorer slipper du all skit med adds å popups överallt.

Någon som vet hur Gimp håller sig funktion/ prestandamässigt emot Photoshop?
Ifall det funkar kan man ju köra Linux å slippa allt strul som kommer med microsoft.

Inte den bästa prestandan däremot... =/

MacOS indexerar väl också diskarna!?

Firefox fungerar alldeles utmärkt under Windows. Det gör Gimp också även om det precis som på Mac:en är lite bökigt att öppna/stänga de individuella fönstren. Prestandan är dock helt ok.

Var loggar Windows inmatad text?
 
indexeringsfunktionen på dina diskar är iofs. något som är helt frivilligt i både Mac OS X och Windows 2000/XP men som standard så indexeras bägge operativsystemen sina diskar.

Ska man vara petig så lägger Mac OS X in mer skit på disken än vad windows gör, nu är det små filer som normalanvändaren av OS X aldrig kommer att se om man inte använder sig av Terminalen.
 
boran skrev:
MacOS indexerar väl också diskarna!?

Firefox fungerar alldeles utmärkt under Windows. Det gör Gimp också även om det precis som på Mac:en är lite bökigt att öppna/stänga de individuella fönstren. Prestandan är dock helt ok.

Var loggar Windows inmatad text?

Lite trött när jag skrev.
Om jag inte missförstodf det så loggar IE alla inskrivna url´er

http://www.microsuck.com/content/ms-hidden-files.shtml

"It was once believed that the registry is the central database of Windows that stores and maintains the OS configuration information. Well, this is wrong. Apparently, it also maintains a bunch of other information that has absolutely nothing to do with the configuration. I won't get into the other stuff, but for one, your typed URLs are stored in the registry."


Däremot loggar outlook all din E-post inklusive attachements.

"A LOOK AT OUTLOOK EXPRESS

Would you think twice about what you said if you knew it was being recorded? E-mail correspondence leaves a permanent record of everything you've said -- even after you've told Outlook to erase it. You are given a false sense of security sense you've erased it twice, so surely it must be gone. The first time Outlook simply moves it to your "Deleted Items" folder. The second time you erase it Outlook simply "pretends" it is gone. The truth is your messages are still being retained in the database files on your hard drive. (As are your e-mail attachments.) "

Xp tar dessutom upp 20% av din bandbredd. detta är till för att kunna användas till "viktiga" högprioriterade processer.
Med tanke på hur Licensavtalet ser ut för Xp tror jag kanppt att någon form av spioneri skulle vara Oväntat.
jag skulle inte heller bli direkt förvånande ifall de skickar rätt mycket feedback tillbaka till microsoft heller.

Känns lite mycket konspirations teori över det hela men kolla in sidan.. Ifall du är kunnig är det bara attkolla upp huruvida det stämmer..
 
Angående Internet Explorer så sparas säkert adresserna där för att göra det enklare att skriva en adress man redan varit på, Firefox sparar oxå alla adresser du vart på, skillnaden är väl bara att den gör det i en fil.

Fast som sagt var, allt är friviligt, vill man lita på Mircosoft så kör man alla deras program, vill man av nån anledning inte köra med Explorer eller Outlook så finns det massor med 3dje-parts program.

Samma gäller de 20% som windows har reserverat av ditt nätverkskort totala kapacitet, vill du så kan du ändra hur mycket till å med stänga av.

Men visst finns det mycket fulgrejor som MS har lagt in, men ja har inte stött på något än som man inte kan ändra. Fast lite mer öppen info om vad de har gjort samt enklare sätt att ställa in de själv hade vart bra, då de flesta windows användare aldrig använder tex. regedit.
 
Re: Re: Vill inte starta krig men..

tormig skrev:
Vad finns kvar av ur-mac egentligen? Är inte OS X bara Unix med ett snyggare skal? Om t.ex. Photoshop skulle komma till Linux, skulle man då inte lika gärna kunna dumpa både Windows och Mac och verkligen få det bästa av två världar dvs billig(are) hårdvara och ett stabilt OS ?

Detta är drömsenariot! Macen är underbar men tänk om Apple fick säg lika stor marknadsandel som Microsoft har nu. Då hade man inte bara varit "tvungen" att köra MacOS utan också att köpa väldigt dyra maskiner. (Har inget mot MacOS men valfrihet är bättre en monopol!)

Bäst vore om det fanns en uppsjö operativsystem att välja mellan som alla hade en gemensam grund, tex Linux. Då hade vi fått verklig konkurrens, bättre priser och bättre operativsystem.
 
Bytte till Mac i dec 2004. Har inte ångrat mig. Köpte en begagnad Globe 15". Idag var första gången den protesterade. Jag hade tagit drygt 80 bilder på dotterns simträning och laddade in dem i iPhoto. Sedan öppnade jag dem i PS - alla bilderna - för att namnge dem. Det blev lite många tyckte Macen med iPhoto, PS och 80 bilder öppet sammtidigt, så CDsläden åkte ut och in och iDVD startade var tvungen att göra en omstart. Men jag ska nog vara lite snällare med mitt hjärta ifortsättningen. Hade jag lagt upp det på min PC hade det förmodligen inte blivit nåt problem med släden eller annat, den hade förmodligen bara brunnit ihop. HaHa
 
varför inte både ock

Jag kör både Mac G3 och PC XP
I Macen har jag Photoshop 4.0 och i PC Elements 3
Jag tycker Macen är betydligt lättare att använda men då det har funnits en hel del program som inte fungerar till Macen så har det blivit både och.
Nu har jag också en störra skärm till Macen 14" vilket kanske bidrar till att jag tycker bättre om Macen
PS
jag skrev fel uppgift om Mac skärmen den är på 19"
DS
 
Köpte en mac i måndags, man har ju inte använt mac sedan tiden på Sydsvenskan för sex år sedan.

Och jag kan avslöja att...........
.........
.........
Det var som väntat varken bättre eller sämre vad gäller helheten.
Ett par saker är bättre, ett par sämre.

Jag blir galen på att jag inte kan välja mapp med kortkommando och trycka retur för att öppna mappen...

Absolut inte bättre vad gäller Photoshop (snarare sämre på en punkt men jag tänker inte avslöja vilken eftersom det är en sak som inte påverkar något av värde).
 
mipert skrev:
...
Jag blir galen på att jag inte kan välja mapp med kortkommando och trycka retur för att öppna mappen...
...

Mer en vanne sak, visst hände mig en å annan gång oxå att man döpte om filer istället för att öppna mappen/filen men är i det stora hela mer logiskt att cmd+o är öppna, är ju det kortkommandot i alla andra program för öppna.
 
Ja takk, begge delar:) Jeg har begge deler og jobber på kun en skjerm med en switch mellan. Vill uppgradera macen då, men det er jo svindyrt:O
 
Mac.....

Jag har kört PC sedan -90 ca (Atari innan dess) och har även byggt några PC datorer men gick över till Mac förra sommaren. Jag jobbar med musik och kör ofta ganska tunga applikationer. Tröttnade på strul och att felsöka ganska många timmar varje vecka. Jag lärde mig ganska mycket om PC datorer och har alltid kunnat fixa dom problem som uppstod men kände att jag blev ganska ineffektiv i och med många avbrott i arbetet p.g.a. datorstrul. Har nu en G4 Powerbook och en G5 dubbelpropp och det har blivit mycket roligare att arbeta sen jag gick över till Mac. Mycket p.g.a. att jag inte behöver felsöka och strula med datorn längre. Det är verkligen en drastisk skillnad. Det kommer säkert dyka upp virus för Mac framöver också i och med att dom blir mer populära men bara DET har hittils varit en dröm. Sen att Mac OS släpper det virtuella minnet när man stänger ner en applikation är också bra. Man slipper i mångt och mycket starta om datorn när man ska öppna ett nytt projekt. Sen alla kompabilitetsproblem man varit med om på PC genom åren........

Men sen ska villigt erkännas att Apple har skött sig skitdåligt (!!!) ibland och har haft helt sjuk policy vad det gäller en del prylar. Första firmware versionen till firewire 800 drivarna var felaktig och orsakade otroligt mycket strul för VÄLDIGT många användare med korrupta filer och krashade hårddiskar som följd. Jag blev själv av med veckor av jobb.

När Apple köpte upp Emagic och släppte Logic Pro (tyskt ljudprogram) var det många som vart ekonomiskt hårt drabbade. Tanken var god men det vart väldigt orättvist mot tidigare, framförallt professionella, Logic användare. Tidigare köpte man programmet och sen köpte man till dom mjukvarusyntar och mjukvarueffekter/pluggar man ville ha. Men i och med att Logic Pro introducerades vart ALLA pluggar och mjukvarusyntar gratis och ingick i programmet och alltihop till samma pris som bara programmet i sig kostade tidigare. Jag hade själv bara några veckor tidigare gått over till Mac och skaffat två (2) Logic program och en del pluggar/mjukvarusyntar till mina två (2) licenser. Sen släppte dom Logic Pro. Hade jag väntat ca 2 veckor med att skaffa Logic hade jag sparat ca 40.000:- i och med att jag hade sluppit köpa pluggarna/mjukvarusyntarna till mina båda licenser som ju helt plötsligt ingick i Logic Pro. Då vart man sur. Dom FÖRSÖKTE inte ens kompensera oss utan vi fick till och med betala för uppdateringen från Logic 6 till Logic 6 Pro för att vara kompatibla med Logics licensnycklar m.m. Men köper man Logic Pro nu så är det bra. Ruskigt bra program och man får otroligt mycket för pengarna. Så var det dock inte när jag blev Logic användare. Sen har det varit några andra saker också men det orkar jag inte dra här och nu.

MVH//Jan
 
Jag fick låna en skapligt ny bärbar Macen för att testa och redan samma kväll så var jag fast. Har dock inte testat Photoshop och andra program som jag använder på PC´n. Men det borde väl inte vara någon större skillnad.

Men jag hittade bara en rätt kass version av msn att installera. ICQ vet jag inte om det finns till mac. Man vill ju inte tappa kontakten med allt folk man har där i programen bara för att man skulle vilja byta till Mac.

Spel kan jag vara utan så där klarar jag mig. Så bara efter en dag så ger jag tummen upp!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.