Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
M50 istf 80d till video och foto motorsport?
- Trådstartare snysop
- Start datum
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Canons nya EOS-M har givetvis dual pixel liksom 80D men 80D har ju d u en dedicerad PDAF sensor då man fotar genom sökaren som är ännu snabbare för stillbildsfoto. I live view och vid filmning funkar den likadant som M50/M5/M6.
Jag har testat båda och jag föredrar Eos 80D för sport. Det är svårt att följa snabbrörliga motiv med den elektroniska sökaren i M50.
Ett annat problem med sport för M50 är att kameran har mer begränsad bildbuffert, det blir särskilt tydligt om man fotograferar i råformat.
M50 har lite snabbare Dual Pixel AF (det är ju en nyare kamera), men Eos 80D bör ju ändå användas med den optiska sökaren vid sportfotografering.
Som videokameror är båda bra och smidiga med sina vridbara pekskärmar. Men Eos 80D har hörlursuttag vilket är viktigt vid filmning av intervjuer, så att man kontrollera att ljudet är bra.
Ett annat problem med sport för M50 är att kameran har mer begränsad bildbuffert, det blir särskilt tydligt om man fotograferar i råformat.
M50 har lite snabbare Dual Pixel AF (det är ju en nyare kamera), men Eos 80D bör ju ändå användas med den optiska sökaren vid sportfotografering.
Som videokameror är båda bra och smidiga med sina vridbara pekskärmar. Men Eos 80D har hörlursuttag vilket är viktigt vid filmning av intervjuer, så att man kontrollera att ljudet är bra.
BempaS
Aktiv medlem
Jag testade filma supermoto med EOS M50 och EF-M18-150 nyligen då jag var intresserad hur af och is skulle fungera, ska dock nämnas att jag hade ett stort bandage på höger hand så jag kunde inte använda tummen för fokusering som jag helst skulle vilja, blev typ att sätta fokus i mitten och låta den vara där.
Tyvärr så var det för ljust så kunde bara få ner till f13 vilket gav lite för mycket skärpedjup, variabelt ND beställt. Manuellt, ISO 100, 50fps, 100slutare, bländare 13 och af zone. Digital bildstabilisering avstängd.
Använde bara den elektroniska viewfindern för att försöka vara så nära och stabil som mjöligt men tror det kan bli något stadigare bara högerhanden blivit bra igen.
https://www.youtube.com/watch?v=OUn6V2PWW0I
Tyvärr så var det för ljust så kunde bara få ner till f13 vilket gav lite för mycket skärpedjup, variabelt ND beställt. Manuellt, ISO 100, 50fps, 100slutare, bländare 13 och af zone. Digital bildstabilisering avstängd.
Använde bara den elektroniska viewfindern för att försöka vara så nära och stabil som mjöligt men tror det kan bli något stadigare bara högerhanden blivit bra igen.
snysop
Aktiv medlem
Jag testade filma supermoto med EOS M50 och EF-M18-150 nyligen då jag var intresserad hur af och is skulle fungera, ska dock nämnas att jag hade ett stort bandage på höger hand så jag kunde inte använda tummen för fokusering som jag helst skulle vilja, blev typ att sätta fokus i mitten och låta den vara där.
Snyggt! Mao så tyckte du att den funkade bra när det gällde AF osv? Trots snabba objekt? Men om du satte fokus i mitten så testade du inte ”auto följa med fokusen”?
snysop
Aktiv medlem
Jag har plåtat simning med Eos M50 och autofokusen klarade det bra, men bildbufferten blev snabbt fylld och det var svårt att följa motiv som rörde sig i sidled med den elektroniska sökaren..
Riktigt snyggt! Vad hade du för optik? Misstänker att bilderna är beskurna? Använde du ”auto följa med fokusen”?
Snyggt! Mao så tyckte du att den funkade bra när det gällde AF osv? Trots snabba objekt? Men om du satte fokus i mitten så testade du inte ”auto följa med fokusen”?
Jag provade automatiken när jag fotade simmare. Det funkade rätt bra, men inte alls lika bra och kontrollerat som med kameror som är mer inriktade på sportfoto som Fujifilm X-H1, Sony A7 III med flera. Med M50 fick man inte känsla av att ha någon kontroll över autofokusen utan att den valde af-punkter hej vilt över bildytan.
snysop
Aktiv medlem
Jag provade automatiken när jag fotade simmare. Det funkade rätt bra, men inte alls lika bra och kontrollerat som med kameror som är mer inriktade på sportfoto som Fujifilm X-H1, Sony A7 III med flera. Med M50 fick man inte känsla av att ha någon kontroll över autofokusen utan att den valde af-punkter hej vilt över bildytan.
Ajdå, det är ju inte då bra. Har du testat 80d?
Har du testat 80d?
Jepp: Här kan du läsa testet: https://www.fotosidan.se/cldoc/fotosidan-testar/test-canon-eos-80d.htm
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Då vi pratar 80D vill jag även nämna 7D II. Sensorn i 80D är bättre ffa om man kör råformat och lättar skuggor betänkligt. Annars är ju 7D II bättre på sportfoto. Att den har fler AF punkter är inte de väsentliga utan hur lätt och hur mycket den går att konfigurera. Dels finns en hel AF meny och där kan man välja mellan olika situationer som bäst passar ens AF behov. Sedan är det väldigt lätt att byta AF mätområde med en spak utan att gå in i menyerna. Man kan välja mellan punkt, utökad och alla mm. Detta gör AF väldigt anpassningsbar. Det är just en sportkamera. Även den har dual AF om man filmar.
Rocky_MediuM
Aktiv medlem
Tycker du inte att det hackar? Jag har svårt att se den videon utan att känna av det i huvudet. Fokus är dock bra.
snysop
Aktiv medlem
Tycker du inte att det hackar? Jag har svårt att se den videon utan att känna av det i huvudet. Fokus är dock bra.
Jo, lite hackar det men jag trodde det var pga instabilitet, handhållet med bandaget? Stativ/monopod med videohuvud tänker jag testa. Alternativt bara en monopod som jag kan snurra på vid panorering. Blir inte lika smidigt som med videohuvud men värt att testa
BempaS
Aktiv medlem
Jo det var svårt att få till det utan att det "hackar", jag upplever att det är is som spökar, att det blir så när man inte är så mjuk i panoreringen, lite mer övning så kan man kanske få till det lite bättre.
Jag tror ändå du gjorde det bättre valet när du valde 80D då jag inte är riktigt kompis med fotograferandet med M50.
Jag tror ändå du gjorde det bättre valet när du valde 80D då jag inte är riktigt kompis med fotograferandet med M50.
Rocky_MediuM
Aktiv medlem
Jo det var svårt att få till det utan att det "hackar", jag upplever att det är is som spökar, att det blir så när man inte är så mjuk i panoreringen, lite mer övning så kan man kanske få till det lite bättre.
Men fokus ligger väldigt bra. Det är väl som du skriver att det krävs övning. Har själv en 80d som jag är väldigt nöjd med. Själv undviker jag att filma, då jag tråkigt nog, flaxar upp och ner med kameran.
snysop
Aktiv medlem
Idag har jag kunnat leka lite mer med kameran och fick även köpt ett 24mm STM. Jättetrevligt objektiv med en brännvidd som passar mig bra. Den känns väldigt likt det ögat ser tycker jag. Den korta närgränsen gör det också lite roligt!
Sen upptäckte jag hur bra live View funkar! Det är ju som de spegelösa där man direkt ser hur bilden blir när man justerar tex bländare. Fick köpa ett till batteri idag också för att inte behöva känna att man riskerar batteritorsk om man live viewar för mycket. På onsdag är det bankörning igen och då ska jag öva med kameran på riktigt
Sen upptäckte jag hur bra live View funkar! Det är ju som de spegelösa där man direkt ser hur bilden blir när man justerar tex bländare. Fick köpa ett till batteri idag också för att inte behöva känna att man riskerar batteritorsk om man live viewar för mycket. På onsdag är det bankörning igen och då ska jag öva med kameran på riktigt