Några av systemets fördelar:
• marknadsledande bildstabilisering
• stort utbud av objektiv inklusive fast brännvidd
• stort skärpdjup, lagom vid behov
• låg vikt på kamerahus och objektiv
• bra prisbild
Ska vi vara extremt nördiga, vilket jag tyvärr har ett självuppfyllande nöje av att vara, så kan några dina punkter (och lite annat) diskuteras.
"• marknadsledande bildstabilisering"
Kan mycket väl stämma och de är onekligen väldigt innovativa med hur de använder den. Fuji är däremot inte långt efter med 7 steg just nu.
"• stort utbud av objektiv inklusive fast brännvidd"
Stämmer säkert, ingen kommentar. Det ska dock nämnas att en viss bländare på m4/3 inte är densamma som för en större sensor. F2.8 på m4/3 motsvarar ungefär f5.6 på FF i skärpedjup och brusnivå.
"• stort skärpdjup, lagom vid behov"
Går att uppnå även med större sensor av samma anledning som ovan (i alla fall tills diffraktion börjar orsaka problem). Sedan är ju kanske inte detta intressant för någon som mest fotar djur.
"• låg vikt på kamerahus och objektiv"
Nu börjar vi närma oss sanning med modifikation. m4/3
kan mycket riktigt vara väldigt små om du väljer liten utrustning, som t.ex Panasonic GM1&5. De är två exempel på kameror som verkligen drar nytta av den lilla sensorstorleken. Men när vi börjar ställa krav på ergonomi och ljusstyrka så når vi ganska snabbt "diminishing returns" där reduktionen i vikt inte följer samma skala som som reduktionen i ISO-prestanda:
Om systems OM-1 600g + ED 40-150/2,8 Pro 880g = 1480g.
Fuji X-H2s 660g + XF 50-140/2,8 1000g = 1660g.
Endast 12% högre vikt för
dubbelt så stor sensor (till yta) och därmed ungefär ett steg bättre ISO-prestanda. Också en stackad sensor till ett bra pris.
Canon R5 740g + RF 70-200/2,8 L 1100g = 1840g.
25% högre vikt än Olympuskitet, men hela
4 gånger så stor sensor vilket i ger ca 2 stegs bättre ISO-prestanda.
Så viktminskningen med m4/3 jämfört med FF är ganska försumbar om du satsar på något som ska prestera bra till t.ex sport och djur, men till en betydligt större bekostnad av ISO-prestanda. F2.8 på m4/3 presterar som sagt inte likvärdigt med f2.8 på FF. Och det är det som är innebörden av diminishing returns i detta fallet. m4/3 har en sensor som är en fjärdedel så stor, men de husen som ska ha bra ergonomi för djur&sportfoto kan ju knappast vara 1/4 så stora och tunga som FF. Du offrar alltså väldigt mycket i teknisk kvalitet för en försumbar vinst i vikt.
Men som sagt, jag gillar bara att tjata teknik för sakens skull, och jag själv använder inte ens FF. Jag använder Fuji X-T5 för att deras trevliga handhavande, och underbara färgrendering gör dem till det roligaste systemet att använda för just mina behov: Porträtt och resefoto. Väljer man ett kit utefter behov där den lilla storleken faktiskt kommer till nytta så finns det ju inte så mycket att klaga på. Djur och fåglar är nog inte detta området tyvärr.