Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörkt slutresultat

Produkter
(logga in för att koppla)

dr_jonatan

Ny medlem
Efter att ha justerat bilder i PS med Curves för att t.ex. lätta upp dem litet och sedan sparat bilden i ett annat format ,t.ex. jpeg, har jag märkt att den sparade bilden blir mörkare än den manipulerade originalbilden. Detta gör att jag inte kan se hur slutresultatet blir medan jag justerar bilden, vilket är irriterande. Vet någon vad detta beror på och går det att göra någonting åt? (jag har provat spara bilderna i Tiff, JPG och PNG, alltid med samma resultat)
tack på förhand
/jonatan

Vad menar du med att slutresultatet blir mörkare?
Blir de bilder du skriver ut mörkare?
Eller öppnar du dem i ett annat program?

Om du öppnar filen i samma program som du skapade dem i så skall det inte skilja i utseende.

Vad menar du med att slutresultatet blir mörkare?

Om jag lättat upp en något underexponerad bild, blir den sparade bildfilen även den något underexponerad (inte lika illa som originalet, men i alla fall). Detta även om jag öppnar bilden i PS. Om jag sedan öppnar filen ACDsee, är den ännu litet mörkare och man ser knappt skillnad från det underexponerade originalet.

Det där kan väl bero på dina inställningar i Photoshop? Jag tänker att en färgprofil kanske används för visning av bilder och en annan används när du sparar dem (eller ingen alls). Jag hade själv problemet ett tag innan jag såg över färghanteringen, fast då åt det andra hållet.

Gå in i "Bild/Läge/Tilldela profil" i PS7 och testa att ändra mellan profilerna så ser du vad jag menar. Själva inställningarna gör du i "Redigera/Färginställningar"

Jag kan inte säga att jag är direkt kunnig när det gäller färghantering och arbetsfärgrymder i PS. Jag är mest glad att det fungerar utmärkt för mig just nu. Både på skärmen och i utskrifter. Det är lätt att villa bort sig i alla inställningar.

En sida som hjälpt mig mycket vad det gäller "color-management" är denna:

http://www.computer-darkroom.com/

Klart värt en titt. Hoppas det löser sig, sånt där kan vara klart frustrerande!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar