Annons

Mörkläggning i studio

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjärilen

Aktiv medlem
Håller som bäst på att fixa i min nya studio och ska köpa mörkläggningsmaterial. Jag undrar om man måste få det helsvart i lokalen när man ska fota. Vad händer om man får in lite ljus och studion blir "skum" istället för svart? Är det någon som har något tips på vad som kan funka och inte blir svindyrt. Behöver en massa tyg eftersom det är två jättestora fönster. Hade varit bekvämt med mörkläggningsrullgardin men det finns ju inte i storleken som jag behöver.Tänkte sätta upp draperi i taket med någon typ av skenor. Skulle behöva tips om var man får tag på lämpliga prylar.Är det någon som gjort något något sånt här och vill ge lite tips så blir jag superglad=)

Använder du blixtar och korta slutartider kan du fota i dagsljus då blixtljuset "dränker" dagsljuset helt.

Ligger du på 1/200 i slutartid och relativt liten bländare bör inte dagsljuset registreras på filmen/sensorn i någon nämnvärd omfattning.

Vi är några stycken som håller på och bygger studio nu och vi kommer använda svarta skynken enbart för att inte få blixtljus som studsar i väggar och liknande.

Du behöver inte ha överdrivet mörkt i lokalen. Se bara till så att du inte har en massa ljus som du inte har kontroll över. Solens strålar kanske letar sig in genom ett fönster. Jag har en halogenstrålkastare som jag sätter i ögonen på modellen för att få mindre pupiller och större iris. Det ger bra fokuseringsljus och fina ögon. Jysk bäddlager har billigt tyg. Svart velour passar fint.

kolla på www.pix4chicks.se för exempel.

Vilken bländare måste man använda för att vid 1/200 sekund få en svart bild i dagsljus? Bländare f/128?

Scenmolton är ett svart tjockt tyg som kan användas som mörkläggningsgardin. Finns där man köper scenljus och musikgrejer.

PerFogelberg skrev:
Vilken bländare måste man använda för att vid 1/200 sekund få en svart bild i dagsljus? Bländare f/128?

Inte alls.

Jag fotade utomhus i höstas och med 1/200 och f/10 var området som inte belystes av blixtarna nattsvart. Då klantade jag mig iofs och körde ISO 400, så med ett lägre ISO kan bländaren säkert vara större.

Det var iofs en mulen dag, men frågan handlade om mörkläggning inomhus...

Tack för era svar! Så då skulle en lamellgardin kanske räcka? Finns både i Jotex och på Jysk.
Då kommer ingen sol in men det blir inte helmörkt heller.

Vid låga ISO ser jag normalt inget behov av total mörkläggning. Jag plåtar ofta på bl.8 vid ISO 100 och utan blixtar blir det nästan helsvart i rummet trots fönster på tre av väggarna. Bara man kan skärma av så det inte kommer direkt solljus in och gör vissa partier ljusare än andra. Sedan kan man behöva svart tyg för att undvika oönskade reflektioner från ljusa väggar.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar