ANNONS
Annons

Mörka bilder med helmanuell glugg

Produkter
(logga in för att koppla)
Nej nu har du fel.
Kameran beräknar slutartiden utifrån vad man matat in för bländarvärde.
Tester nedan med Samyang 85/1.4 och D700 med matrismätning.
Bild 1 och 2: f/1.4 och f4 med inmatad största bländare f4.
Bild 3 och 4: f/1.4 och f4 med inmatad största bländare f1.4(riktigt värde)
Avser du det riktiga värdet eller det som står i kamerans display? Självklart beräknar kameran slutartiden för nedbländning eftersom det är full öppning den mäter genom. Detta ljus blir ju inte mer eller mindre för att man talar om för kameran att det är en viss bländaröppning på objektivet när det inte är nedbländat.

Att det skiljer mellan dina exempel är antagligen för att matrismätningen har anpassats för hur 85/1,4-objektiv brukar bete sig. Prova med spotmätning så ska du nog se att det blir likvärdigt resultat vad du än matar in.

Martin, tänk på att det blir fel när det inte borde bli fel. Det kan bero på att Nikon inte kan bygga en matrismätning för FF som kan hantera 24 mm (verkar det troligt, efter alla dessa år med FF på FSLR? ) eller på att det är något (kalibrerings)fel på ett äldreobjektiv.

Visar det sig dessutom att det spelar roll vad man ställer värdena på med andra objektiv, så är det väl en sak att prova?

Avser du det riktiga värdet eller det som står i kamerans display? Självklart beräknar kameran slutartiden för nedbländning eftersom det är full öppning den mäter genom. Detta ljus blir ju inte mer eller mindre för att man talar om för kameran att det är en viss bländaröppning på objektivet när det inte är nedbländat.

Att det skiljer mellan dina exempel är antagligen för att matrismätningen har anpassats för hur 85/1,4-objektiv brukar bete sig. Prova med spotmätning så ska du nog se att det blir likvärdigt resultat vad du än matar in.

Jag avser det värdet man anger för icke CPU-objektiv.
Jag provade lite och får följande resultat:
Bländarringen på 1.4 ger vid aktuellt tillfälle 1/640s. När jag ändrar värdet för icke CPU till f/2.8 ändras tiden till 1/320s(bländarringen fortfarande på 1.4). Samma inträffar oaktat Spot-/Centrumvägd eller Matrismätning.

Jag avser det värdet man anger för icke CPU-objektiv.
Jag provade lite och får följande resultat:
Bländarringen på 1.4 ger vid aktuellt tillfälle 1/640s. När jag ändrar värdet för icke CPU till f/2.8 ändras tiden till 1/320s(bländarringen fortfarande på 1.4). Samma inträffar oaktat Spot-/Centrumvägd eller Matrismätning.
Det verkar helknasigt eftersom det är lika mycket ljus som kommer in genom objektivet i båda fallen. Om kameran inte ens bländar ner (eftersom du har bländarringen på f/1,4) så mäter den i så fall fel när man matar in en annan siffra. Frågan är då vad detta extremt märkliga beteende beror på:-O Den "vill" ju tydligen exponera ett steg lägre med ljussvagare objektiv.

Jag har själv vid många tillfällen glömt att mata in vilket objektiv som sitter på, när jag bytt, och aldrig fått någon nämnvärd felmätning på grund av det. Kan det vara en mjukvarubugg? Vad har du för firmware i kameran?

Tillägg: Möjligen skulle man kunna tänka sig att kameran kompenserar för den ljusförlust man får på grund av vinjettering med mycket ljusstarka objektiv. Men det borde verkligen inte vara så med spotmätning.

Det verkar helknasigt eftersom det är lika mycket ljus som kommer in genom objektivet i båda fallen. Om kameran inte ens bländar ner (eftersom du har bländarringen på f/1,4) så mäter den i så fall fel när man matar in en annan siffra. Frågan är då vad detta extremt märkliga beteende beror på:-O Den "vill" ju tydligen exponera ett steg lägre med ljussvagare objektiv.

Jag har själv vid många tillfällen glömt att mata in vilket objektiv som sitter på, när jag bytt, och aldrig fått någon nämnvärd felmätning på grund av det. Kan det vara en mjukvarubugg? Vad har du för firmware i kameran?

Tillägg: Möjligen skulle man kunna tänka sig att kameran kompenserar för den ljusförlust man får på grund av vinjettering med mycket ljusstarka objektiv. Men det borde verkligen inte vara så med spotmätning.

Det är väl helt enkelt så kanske att den ignorerar den mekaniska kopplingen och bara räknar ut exponeringen baserat på vad man skrivit in för värde. Om man t.ex. inte anger något värde alls visas f0 i sökaren och exponeringen blir väldigt mörk.

Jag uppdaterade till Firmware 1.02 i går.

Jag tror att objektivet i fråga inte är ai-kopplat, det låter i alla fall så. Om objektivet inte är ai-kopplat så måste du exponeringskompensera, för då mäter den bara på största bländaren och känner inte av att du bländar ner. Testa om bilden blir ljus och fin på största bländare. Blir den det och sen mörkare och mörkare ju mer du bländar ner så är objektivet inte ai-kopplat.

Det är väl helt enkelt så kanske att den ignorerar den mekaniska kopplingen och bara räknar ut exponeringen baserat på vad man skrivit in för värde. Om man t.ex. inte anger något värde alls visas f0 i sökaren och exponeringen blir väldigt mörk.

Jag uppdaterade till Firmware 1.02 i går.
Men det inskrivna värdet är ju inget som ljusmätaren ska bry sig om alls! Om du bländar ner två steg från full öppning så är det ju två steg, oavsett om objektivet är f/1,4 eller f/2,8 vid full öppning. Att det dessutom blir olika utan nedbländning indikerar att det ligger en dront begraven nånstans.

Även om den mekaniska kopplingen faktiskt inte skulle vara linjär, så är den rimligen exakt lika olinjär på två olika ljusstarka objektiv mellan full öppning och ett stegs nedbländning.

Jag tror att objektivet i fråga inte är ai-kopplat, det låter i alla fall så. Om objektivet inte är ai-kopplat så måste du exponeringskompensera, för då mäter den bara på största bländaren och känner inte av att du bländar ner. Testa om bilden blir ljus och fin på största bländare. Blir den det och sen mörkare och mörkare ju mer du bländar ner så är objektivet inte ai-kopplat.
Där kanske du sa något. Om det inte är det så kommer kameran inte att fatta ett skvatt av vad som händer när man vrider bländarringen. Det värsta är att man dessutom kan pajja kameran genom att montera ett sådant.
Dock låter det ganska osannolikt att både trådskaparen och andra har samma erfarenheter, eftersom marknaden inte direkt dräller av icke AI-kopplade 24-millimetersobjektiv. Ovanstående experiment som Hasse visade, är ju dessutom gjort med ett AI-kopplat objektiv.

Men det inskrivna värdet är ju inget som ljusmätaren ska bry sig om alls!
Man kan ju tycka det, men det verkar ju faktiskt vara så ändå...

Även om den mekaniska kopplingen faktiskt inte skulle vara linjär, så är den rimligen exakt lika olinjär på två olika ljusstarka objektiv mellan full öppning och ett stegs nedbländning.
Visst, men jag menade att den mekaniska kopplingen kanske bara används för att känna av om bländarringen rört sig och isf hur mycket och sen blända ner i exponeringsögonblicket.

Även om det går att använda mekaniska manuella objektiv så är ju kameran egentligen inte alls mekanisk i det avseendet vi tänker oss, som en F3 t.ex.

Tråden har förbryllat mig en del, så jag slog upp manualen för att se vad där står.

"Det här händer om du anger både objektivets brännvidd och bländare:
Färgmatrixmätning aktiveras. (Tänk på att du kanske måste använda centrumvägning eller spotmätning för att få fram rätt resultat för vissa objektiv)
Ökar precisionen vid centrumvägd mätning och spotmätning."

Fast om beskrivningen förklarar problemet är jag inte lika säker på.

Är det någon som har nämnt att man erhåller matrixmätning enbart när brännvidd och ljusstyrka matats in.
Om man inte gör inmatningen använder möjligen kameran CV-mätning. I vilket fall som helst är mätmetoden inte matrixmätning om man inte matar in värdena för gluggen.
Detta gäller för D2,D3,D200,D300 och troligtvis (kunde inte finna uppgiften) även D700.

/K

"Ökar precisionen vid centrumvägd mätning och spotmätning."
Här kanske vi är något på spåren! Kan det vara så att den centrumvägda mätningen och spotmätningen tar mer eller mindre hänsyn till kontraster om man matar in att objektivet har en viss ljusstyrka? Det vore i så fall tämligen "intelligent" av kameran, eftersom ljusstarka objektiv brukar ha låg kontrast vid full bländaröppning. Men det känns fortfarande väldigt märkligt att man skulle ha lagt ner tid på att böka till en sådan funktion som egentligen inte behövs.

Det enda raka är nog att prova mätningen mot en jämnt belyst vägg, för att eliminera alla andra konstiga fel man kan göra vid jämförelsen.

Jag känner igen detta konstiga exponeringsproblem.
När jag har bytt objektiv och glömt att ändra vilket 'icke CPU-pbjektiv' så har det kunnat bli felexponerat. Sedan när jag valt rätt objektiv så har kameran exponerat rätt.
Så kamerans exponeringsberäkning använder största bländarvärdet till något. Vad vet jag däremot inte.

Vad gäller linjäriteten på bländaröverföringen så vad det det som var den viktiga uppdateringen när AI ersattes av AIS. AI hade en inte helt linjär bländaröverföring, men det gjorde inget när man fotograferade manuellt. Med automatisk bländarstyrning, som kom med Nikon FA, så var man tvungen att införa AIS med linjär bländaröverföring.

Jag har inte Nikon så ni får ursäkta om jag missförstått någonting i frågeställningen men jag reagerar på att ingen nämnt mattskivans inverkan vad jag kan se. Den har ju en högst olinjär ljusgenomsläpplighet inte bara för ögat utan också för mätcellerna (inte nödvändigtvis lika mycket, det beror ju på hur snett de "ser" ner mot mattskivan). En grundförutsättning är därför att mätaren känner till vid vilket effektivt bländartal mätningen sker för att den ska kunna kompensera för detta. Lurar ni därför kameran så att den tror att objektivet har en annan ljusstyrka ska den därför kompensera fel om den gör rätt:)

Jag har inte Nikon så ni får ursäkta om jag missförstått någonting i frågeställningen men jag reagerar på att ingen nämnt mattskivans inverkan vad jag kan se. Den har ju en högst olinjär ljusgenomsläpplighet inte bara för ögat utan också för mätcellerna (inte nödvändigtvis lika mycket, det beror ju på hur snett de "ser" ner mot mattskivan). En grundförutsättning är därför att mätaren känner till vid vilket effektivt bländartal mätningen sker för att den ska kunna kompensera för detta. Lurar ni därför kameran så att den tror att objektivet har en annan ljusstyrka ska den därför kompensera fel om den gör rätt:)

Har D3 ljusmätaren bakom mattskivan då? Den brukar ju sitta i botten av kamerahuset.

M

Har D3 ljusmätaren bakom mattskivan då? Den brukar ju sitta i botten av kamerahuset.

M

Det är autofokusens sensorer som finns i kamerans botten. Om det vore så väl att ljusmätningen också fanns där skulle det utan tvivel finnas ett långt mycket större utbud av olika slags originalsökarskivor med radikalt olika ljusgenomsläpplighet och många olika kombinationer av fokushjälpmedel som mikroprismor, snittbilder och hårkors för alla tänkbara behov.

Dessutom finns det inte plats med en tillräckligt stor sekundärspegel för att man ska kunna spegla ner ljus från hela bildytan till spegelhusets botten, vilket ju åtminstone matrismätningen kräver (det är av samma skäl som AF-mätpunkterna är så pass koncentrerade i bildens mitt).

Det är autofokusens sensorer som finns i kamerans botten. Om det vore så väl att ljusmätningen också fanns där skulle det utan tvivel finnas ett långt mycket större utbud av olika slags originalsökarskivor med radikalt olika ljusgenomsläpplighet och många olika kombinationer av fokushjälpmedel som mikroprismor, snittbilder och hårkors för alla tänkbara behov.

Dessutom finns det inte plats med en tillräckligt stor sekundärspegel för att man ska kunna spegla ner ljus från hela bildytan till spegelhusets botten, vilket ju åtminstone matrismätningen kräver (det är av samma skäl som AF-mätpunkterna är så pass koncentrerade i bildens mitt).

OK så är det väl. Det är väl bara F4:ans spotmätning och gammal hederlig TTL-mätning som sitter i botten på kamerahuset och det används ju inte längre på de digitala husen. Ljusmätaren sitter ju i den avtagbara findern i alla F-serie kameror (F, F2, F3, F4, F5 utom F6 där den inte är utbytbar).

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar