Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mörka bilder med D300s

Produkter
(logga in för att koppla)

Larta

Medlem
Hejsan Hoppsan alla Nikonentusiaster

I år uppgraderade jag mig från en D50 till en D300s och förväntade mig guld och gröna skogar. Min förhoppning var att jag skulle kunna fota i nästan alla stunder utan blixt och utan brus, därav valet d300s. Jag köpte ett kitt med Nikon 16-85mm f/3.5-5.6 men sanningen är den att jag använder 35mm f1,8 i 99% av alla bilder jag tar för bilderna blir FÖR mörka med 16-85.

Enda sättet att få något ljusa och normala bilder är att köra på A och 1,8. Iso brukar ligga manuellt mellan 200-800. Över 800 det får jag brus på bilderna och det syns tydligt.
Jag fotar mest i hemmet och har vanligt hederlig belysning med ljusa tapeter i större delen av lägenheten. I nästa alla fall använder jag centrumägd ljusmätning. Jag har testat leka lite med ISO auto men det blir samma sak.

Om jag fotar utomhus blir det bättre och tydligare bilder med båda objektiven men det känns trist att behöva gå ut och fota när jag köpt en kamera och objektiv för 20 papp som inte ta ett bra kort utan blixt inomhus.

Är det bara jag som är klantig?! Kan jag ändra nån inställning för att förbättra mina bilder?
Tacksam för svar innan jag säljer kameran och lägger ner fotandet helt =)
--
Lasse
 
En bra kamera ändrar inte ljusförhållandena.
Om iso 800 är din övre gräns av hur mycket ljus du måste ha så får du hålla dig till din 35'a inomhus.
Vill du råda bot på dina mörka bilder utan att stiga i iso får du se till att skaffa en vettig blixt, exempelvis sb-600 eller sb-900 :)
 
Jag tackar så mycket för ditt svar och förstår att en bra kamera ändrar inte ljusförhållandena. Men det känns ändå som att de borde finnas folk som tar bilder skarpa bilder inomhus utan blixt eller har jag fel?!
 
Då behövs mer avancerade kameror eller ljusstarkare objektiv, ex 35/1,4, men det blir dyrt. Börja använda den inbyggda blixten. Den är helt OK för tillfällen då man inte behöver mycket extra. Jag kommer nog att köpa en sb-400, betydligt billigare men räcker för mina behov då jag mest fotar utomhus.
 
Hejsan Hoppsan alla Nikonentusiaster

I år uppgraderade jag mig från en D50 till en D300s och förväntade mig guld och gröna skogar. Min förhoppning var att jag skulle kunna fota i nästan alla stunder utan blixt och utan brus, därav valet d300s. Jag köpte ett kitt med Nikon 16-85mm f/3.5-5.6 men sanningen är den att jag använder 35mm f1,8 i 99% av alla bilder jag tar för bilderna blir FÖR mörka med 16-85.

Enda sättet att få något ljusa och normala bilder är att köra på A och 1,8. Iso brukar ligga manuellt mellan 200-800. Över 800 det får jag brus på bilderna och det syns tydligt.
Jag fotar mest i hemmet och har vanligt hederlig belysning med ljusa tapeter i större delen av lägenheten. I nästa alla fall använder jag centrumägd ljusmätning. Jag har testat leka lite med ISO auto men det blir samma sak.

Om jag fotar utomhus blir det bättre och tydligare bilder med båda objektiven men det känns trist att behöva gå ut och fota när jag köpt en kamera och objektiv för 20 papp som inte ta ett bra kort utan blixt inomhus.

Är det bara jag som är klantig?! Kan jag ändra nån inställning för att förbättra mina bilder?
Tacksam för svar innan jag säljer kameran och lägger ner fotandet helt =)
--
Lasse

Hej!

Jag är i exakt samma position. D50 till D300 inte D300s i mitt fall.

Jag har efter en del gluttande kommit på att D300 har en tendens att göra de mörka delarna mörkare och de ljusa delarna ljusare. Detta tolkar jag som allmänt större kontrast och mättnad i färgerna. D50 gav ett mer uttvättat intryck, blekare färger, mindre svärta i lågdagrarna, detta parat med en del färgbrus som ligger jämnt fördelat över bildytan vilket förser bilden med nån sorts "ljushet". Detta gjorde att bilderna såg mörkare ut från D300an tyckte jag. Jag har numera ändrat uppfattning.

Kontrast och mättnad är saker som du kan justera i kameran.

Jag har ännu inte gjort några större mängder av pappersbilder från D300 men av de jag fått så ser de väldigt mycket trevligare ut än de från D50an, just med avseende på "trycket" i färgerna, teckningen/rastrering i låg- och högdagrar. Detta upplever jag som en motsägelse för att D50an skulle ju vara anpassad för amatörer och ge mer punsch i färgerna som grundinställning från fabrik för "det är så vanligt folk vill ha sina bilder".

Ibland kan jag fortfarande tycka att färgerna från D50 i solsken är angenämare än från D300, men i stort sett alltid övrigt är D300an bättre.
Jag får göra jämförelsen med en nyare och dyrare stereo, upplevelsen av sina gamla skivor blev inte som jag trodde men efter ett tag vänjer man sig och vill absolut inte gå tillbaka till den gamla. För övrigt kan nog den gamla kameran/stereon fortfarande vara bättre på vissa motiv/musikstilar än den nya, för smaken är ju som sagt olika mellan personer.

Annars är det väl ändå en otroligt bra kamera eller hur?!

Hans
 
Visst har man sneglat på nått med 1,4 men skäpedjupet blir så himla kort då.
Jag kan tillägga att jag tar bättre bilder med min kompakta kamera utan blixt inomhus än vad jag gör med d300s. Och vill poängtera att jag vill inte använda blixt, jag har redan en extern som funkar helt okej.
 
Visst har man sneglat på nått med 1,4 men skäpedjupet blir så himla kort då.
Jag kan tillägga att jag tar bättre bilder med min kompakta kamera utan blixt inomhus än vad jag gör med d300s. Och vill poängtera att jag vill inte använda blixt, jag har redan en extern som funkar helt okej.

16-85 är ett riktigt bra objektiv men som redan påpekats så är det inte någon ljusstark historia så inomhusbilder utan blixt är förstås inte ett optimalt scenario. Men såvida vi inte pratar kvällstid så ser jag inga problem.

ISO 800 låter som en ganska snål begränsning. Släpp loss till åtminstone 1600 utan problem. Räcker inte det till så skruva lite till. Med rätt brusreducering efteråt kommer du få fina resultat ändå.
 
Att bilderna blir mörka har knappast heller med ljusstyrka att göra, det kompenserar ju kameran för med längre slutartid så exponeringen blir rätt.

Lägg gärna upp en eller ett par exempelbilder så vi får se vad du menar!

Om du kör med spotmätning, testa med något av de andra lägena, de kanske funkar bättre! Om du t.ex. spotmäter på något som är avsevärt ljusare än resten av bilden kommer resten av bilden att bli underexponerad. Matrix tycker jag funkar kanon på D300s, men på tidigare modeller gillade jag det inte. Är det av gammal vana du kör på med spot?

Du har säkert koll på det här, men är exponeringskompensationen på? Det ser du på att en svartvit fyrkant med ett +/- lyser på toppdisplayen och i sökardisplayen.

En annan grej, Det finns en inställning, finjustering av optimal exponering (B6 i anpassningsmenyn), som gör att det går att ge kameran en konstant över- eller underexponering om man inte gillar hur den exponerar normalt. Antingen kan den vara nedställd eller så kanske du vill ställa upp den lite så kameran passar dig bättre.
 
16-85 är ett riktigt bra objektiv men som redan påpekats så är det inte någon ljusstark historia så inomhusbilder utan blixt är förstås inte ett optimalt scenario. Men såvida vi inte pratar kvällstid så ser jag inga problem.

ISO 800 låter som en ganska snål begränsning. Släpp loss till åtminstone 1600 utan problem. Räcker inte det till så skruva lite till. Med rätt brusreducering efteråt kommer du få fina resultat ändå.

Tack så mycket för tipset. Jag ska testa med ännu högre iso. Oftast plockar jag upp bilderna i ett bildredigeringsprogram och kanske kan där i efterhand.
 
Att bilderna blir mörka har knappast heller med ljusstyrka att göra, det kompenserar ju kameran för med längre slutartid så exponeringen blir rätt.

Lägg gärna upp en eller ett par exempelbilder så vi får se vad du menar!

Om du kör med spotmätning, testa med något av de andra lägena, de kanske funkar bättre! Om du t.ex. spotmäter på något som är avsevärt ljusare än resten av bilden kommer resten av bilden att bli underexponerad. Matrix tycker jag funkar kanon på D300s, men på tidigare modeller gillade jag det inte. Är det av gammal vana du kör på med spot?

Du har säkert koll på det här, men är exponeringskompensationen på? Det ser du på att en svartvit fyrkant med ett +/- lyser på toppdisplayen och i sökardisplayen.

En annan grej, Det finns en inställning, finjustering av optimal exponering (B6 i anpassningsmenyn), som gör att det går att ge kameran en konstant över- eller underexponering om man inte gillar hur den exponerar normalt. Antingen kan den vara nedställd eller så kanske du vill ställa upp den lite så kameran passar dig bättre.

Jag har testat olika mätningar på d300s och tycker att matrixmätning fungerar bäst.
Exponeringskompensationen är en underbar funktion på kameran, jag litar på den rätt mycket då jag fotar och när den ser bra ut (i mitten) blir bilderna också bra.

Jag har inte testat att underexponera något ej heller över men ska kika på det.
Tack så mycket för förslagen!
 
Jag förstår inte vad det sore problemet med en blixt skulle vara ? det finns blixtar som hjälper mycket idagsläget för ca 1000 lappen till kameran.

Då får du mycket större frihet än att krångla som du gör nu.
 
Nu framgår det inte vad slags motiv du fotar men är det statiska motiv så kanske ett stativ och lite längre slutartid löser ditt problem.
 
Ditt zoomobjektiv har väl bildstabilisering? Då borde du kunna använda längre slutartider för någorlunda stilla motiv och åtminstone delvis kompensera för den sämre ljusstyrkan.

Olle
 
Nu framgår det inte vad slags motiv du fotar men är det statiska motiv så kanske ett stativ och lite längre slutartid löser ditt problem.

Det är väldigt olika motiv även om många av bilderna blir porträtt. Att sätta upp stativet varje gång en bild ska tas känns lite overkill, jag ska testa med högre iso och med brusreducering få se om jag bli klok på mina bilder. Jag tackar för ditt förslag.
 
Det är väldigt olika motiv även om många av bilderna blir porträtt. Att sätta upp stativet varje gång en bild ska tas känns lite overkill, jag ska testa med högre iso och med brusreducering få se om jag bli klok på mina bilder. Jag tackar för ditt förslag.

Jag har själv en D300 (utan s) och tycker inte det är några större problem att använda ISO 1600, t.o.m. ISO 3200 funkar med lite försiktig brusreducering. Samtidigt så stjäl 16-85an mycket ljus, bl 1,4 i förhållande till bl 5,6 är ju 4 steg om jag räknar rätt, när man ligger på de längre brännvidderna som man kanske vill använda för porträtt så jag förstår ditt dilemma.
 
Det är väldigt olika motiv även om många av bilderna blir porträtt. Att sätta upp stativet varje gång en bild ska tas känns lite overkill, jag ska testa med högre iso och med brusreducering få se om jag bli klok på mina bilder. Jag tackar för ditt förslag.

Om du tycker stativet är för omständligt att sätta upp kanske du skulle pröva ett enbenstativ. Mycket smidigt och enkelt att använda.
Sedan framgår det inte om du fotar i JPEG eller RAW. Om du inte har gjort det så tycker jag att du skall prova att fota i RAW-format. Då har du stora möjlighet att i efterhand korrigera exponeringen både globalt och separat i skuggor respektive högdagrar
Mvh
Leif
 
Jag har också en D300s och jag håller med, i mörker går jag inte heller gärna över ISO 800. Tycker bildkvalitén blir för dålig.

Men då har jag också ökänt hög bruskänslighet :)

Dock gillar jag att använda blixt inomhus (SB800). Det blir sällan bra direkt, men med lite efterbehandling vad gäller skuggor/högdagrar och vitbalans brukar det kunna bli riktigt bra!

Min erfarenhet är också att höga ISO ger mindre brus ihop med blixt eller starkt ljus än samma ISO ger i dåligt ljus.

Här är några bildexempel på ISO 1000 och blixt.

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0491-1.jpg

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Sydpolen/_RHJ0581.jpg

Ursäkta motiven, de var de enda jag hade uppladdade :)

ISO 200 och blixt för att kompensera för att jag varit tvungen att blända ner för skärpedjup:

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Katterna/_RHJ6513.jpg

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Katterna/_RHJ5747.jpg

http://i696.photobucket.com/albums/vv325/Helmetrock/Katterna/Skrynklan/_RHJ8498.jpg
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.