Jag har nyligen införskaffat en Nikon D7200 pga att min förra kamera D3300 åkte i backen och ett antal funktioner slogs ut. Innan den hade jag en D60. Jag upplever tydligt att varken D3300 eller D7200 klarar att ta lika skarpa och tydliga bilder i dunkelt/mörkt ljus. Med min gamla trotjänare D60 klarade jag mig oftast med max ISO 800, och använde endast ISO 1600 om det var riktigt riktigt mörkt, ytterst sällan.
Med D7200 rusar ISO-talet dock snabbt upp på sådana siffror som 5000! Och det blir dessutom suddigt, alltså suddiga kanter kring det som ska vara i fokus, och pixligt. Detta även när jag fotar i tämligen normala ljus. Okej-skarpt tycker jag det blir endast i väldigt starkt ljus.
Jag har samma objektiv som jag haft hela tiden, dvs ett normalobjektiv 55 mm och ett 18-55, så det kan inte vara dem det är fel på.
Var ute och försökte fota fullmånen igår, men det var hopplöst. Med D60-an kunde jag fota månen så att man såg kratrarna - helt omöjligt med denna D7200.
Jag har ställt in den på högsta upplösning, högsta format, brusreducering och allt vad jag kan hitta.
Tror ni det är fel på just detta exemplaret av kamera eller är D7200-an så här dålig?
Och varför behöver man högre ISO numera än man behövde förr?? Har produkterna blivit sämre?