J. S-g.
Aktiv medlem
Carl Johan skrev:
Dessutom ska man tänka på att hon inte tar bilderna själv. Hon sa i en intervju att hon har en "kameraman" som ljussätter och fotar åt henne. Så vari ligger själva skapandet och vad är det som gör henne till konstnär? Avlivandet?
Idén?? "Jag vet, vi fotar döda djur och säljer printarna svindyrt och påstår att det är genomtänkt och har något med historia och politik att göra!". Suck.
En del av Cindy Shermans Untitled Film Stills kunde hon av praktiska skäl inte själv utlösa slutaren på kameran utan bad vänner och familj att göra det å hennes vägnar. De bilderna är naturligtvis lika bra som de andra (där hon själv utlöste slutaren). Fotograferandet -- eller, mera allmänt, konstskapandet -- sitter givetvis precis i det du väljer att lättsamt avfärda: idén.
Nu känner jag inte till konstnären du refererar till, men det faktum att hon tydligen har valt en synnerligen kontroversiell idé gör inte att hon upphör att skapa konst. Kanske kan man tycka att det är dålig konst, kanske kan man tycka att det är bra konst, kanske är man helt indifferent inför hennes konst ... hur som helst torde det vara konst. Åtminstone om man, som jag, använder konstbegreppet expansivt och inte repressivt.