Datura skrev:
JAHA? big deal. jag tror alla förstod min poäng.
Sen tror jag inte djuren tycker det är mysigt att först bli dödade av ormen heller.
Nej det är det ingen som påstår. Men om djur kan "tycka saker är mysiga", så kan vi väl äta kött på instinkt?
Vad är det för skillnad på om jag ger ormen en råtta eller om den tar den i naturen? Ormen äter för att stilla sin hunger, råttan äter fågelungar och annat gulligt för att stilla sin. Vad skall vi göra för att stilla vår hunger?
"welcome to the evolution"
Sen håller jag med om, så som jag påpekat tidigare, att dagens djurhållning inte är rätt.
Jag blir bara så utmattad av den dubbelmoral som oftast existerar kring bl a djurrättsfrågor.
"Jag äter inte kött, för jag tänker på djurens rättigheter", En person som uttrycker detta kan samtidigt ha hund utan att blinka - Domesticerat djur som tidigare levt i vilt tillstånd. Samma person kan även avliva hunden när man själv, som människa, anser att den lider. Är detta djurens rättigheter man talar om? Om djuren skall ha rättigheter skall dom väl själva välja, eller?
Djurrättsaktivisterna som släppte ut 5000 minkar i den svenska naturen gjorde väl inte rätt? Nästan alla djuren dog efter ett halvår och gjorde dessutom står skada för andra djur. Men om man skall tillämpa konsekvensetik, så kan man ju säga att för att göra en omelett måste man ju knäcka några ägg, eller? Resultatet från denna "lyckade aktion" är det ingen aktivist som pratar om.
Det andra problemet i dom här diskussionerna är även att man ställer olika djurraser på en rangskala. Flugor är ok att döda, skalbaggar lika så. Ormar är hemska - Dom äter ju gulliga djur som möss och kaniner, då måste det ju vara synd om de djur som blir mat. Katter är gulliga, trots att dom äter små söta fågelungar, men det är inte många som tycker synd om fågelungarna när söta missan kommer och biter ihjäl dom.