---Denna frågeställning är igenteligen lika stor och problematisk som varför tex varför människan inte har lärt av sina största misstag genom tiderna.....
Ingen har svaret på denna frågeställning.
Det vi kan se runt om oss idag gällande konstvärlden så kan man klart se att den speglar världen i stort! Det har konsten inte alltid gjort, konst är faktiskt ett rellativt "modernt" begrepp det också,,, kanske har begreppet konst endast existerat så länge som vi har haft möjlighet att dra direkta paraleller till det samhälle vi lever i idag.....
Ett problem som jag menar att den skl postmoderna "konsten" idag besitter är att den är så till de grader distanserad ifrån folket,,,Nu har alltid de yttersta konstnärerna levt och ägt sina meningar i ett distanserat förhållande till folket i allmännhet men problemet ligger inte i att människor känner distans till konsten (det ligger i dess naturliga omständigheter..) utan att människor generellt sett idag inte har ngt direkt bra grundlag för att ens förstå vem dem själva är och hur man bör tolka konst och därmed gäller absolut detta den idag postmoderna konsten i synnerhet.. Konsten och den "fritt"-levande människan har liksom skapat en distans i förhållande till varandra,,,
Idag har vi "nya" konstformer som kallas för performance, rumsliga installationer, landskapskonst och till och med självmordskonst på internet etc etc, så det med dissikerade kroppar är inget nytt i och för sig,,, gränsen finns liksom inte längre för vad som kaaan vara konst. I den viktiga konsthistoriska epok som vi nu inom den ledande konstinstutionen lagt bakom oss är den vi kallar för modernismen. Där hade konstnärerna inte heller regler för vad som var lov utan det föll sig naturligt i den tiden att jobba med konkret objektkonst som måleri, skulptur och grafik mfl.. Alltså finner man i denna epok att konsten kunde vara ett objekt man både kunde ta på, kanske gå runt och uppleva visuellt.... Dessa begrepp är idag nästan "helt passe´" om man ser på den ledande konstinstutionen...
Idag handlar det om att konsten skall vara flycktigt i tiden, existera i sin rörelse framför publik, inte vara möjlig att vidröra fyskiskt, knappast går att hänga på väggen eller ställa på pidestal i vardagsrummet osv.. Detta är klart en generelisering av dagens postmodernism men helt klart ett konkret utsnitt av verkligheten...
Jag brukar i detta sammanhang säga att-----
"Idag när precis allt kan allt vara konst så kan också ingenting vara konst!"--detta är enligt mig kärnan till all denna problematik och människors reaktioner mot dagens konst!
Här ligger idag återvändsgränsen för vad konst kan sträckas till att vara, spegelbilden till det liv vi lever idag är konkret och total.
Jag är 100% säker på att vi under våra kommande 100år kommer att få se att begreppet konst kommer att vidgas till en bredare betydelse där objektskapandet får en renesäns, NOOoUU DouTT!
Mvh Niclas.