** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måste jag stänga av VR?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jockes123

Medlem
Har precis köpt en nikon D90 med ett objektiv som har VR (18-200mm). I instruktionsboken stod det att man skulle stänga av VR på objektivet varje gång innan man stänger av kameran. Detta för att det kan bli fel om VR är aktiverat när inte objektivet får någon ström från kamerahuset. Lösningen om det blev fel (knastrande ljud i objektivet?) var att ta bort objektivet från kameran och sedan sätta dit det igen. På så sätt skulle tydligen felet åtgärdas.

Är detta något ni känner till? Verkar jobbigt att behöva tänka på detta varje gång man stänger av kameran.

Mvh

VR är bara aktiverat när man har tryckt ner avtryckaren, och parkerar efter 1-2 sekunder efter att du släppt avtryckaren. Det skall ju till ett konststycke att stänga av kameran samtidigt som VR är aktiverat. Säkerligen ett resultat av att någon i USA har gjort det och stämt Nikon för det ;)

VR är bara aktiverat när man har tryckt ner avtryckaren, och parkerar efter 1-2 sekunder efter att du släppt avtryckaren. Det skall ju till ett konststycke att stänga av kameran samtidigt som VR är aktiverat. Säkerligen ett resultat av att någon i USA har gjort det och stämt Nikon för det ;)

Tack för snabbt svar. Jag kan således låta VR vara aktiverat hela tiden (förutsatt att jag vill fotografera på det sättet).

Var det inte så att det i instruktionsboken stod att VR ACTIVE skulle stängas av? Låter nämligen så på din beskrivning.

Håkan

Har ett liknande objektiv, 70-200 Har aldrig stängt av mitt VR. Trodde inte att det behövdes. Men "felet" verkar ju lätt åtgärdat? Bara att ta av och sätta på gluggen? Vad Händer om inte vr stängs av då?

Har precis köpt en nikon D90 med ett objektiv som har VR (18-200mm). I instruktionsboken stod det att man skulle stänga av VR på objektivet varje gång innan man stänger av kameran. Detta för att det kan bli fel om VR är aktiverat när inte objektivet får någon ström från kamerahuset. Lösningen om det blev fel (knastrande ljud i objektivet?) var att ta bort objektivet från kameran och sedan sätta dit det igen. På så sätt skulle tydligen felet åtgärdas.

Är detta något ni känner till? Verkar jobbigt att behöva tänka på detta varje gång man stänger av kameran.

Mvh

Det var det konstigaste jag hört på länge.

Alla jag känner med VR-objektiv låter funktionen vara på när man stänger av kameran.

Har två VR-gluggar, och har oxå läst detta, men har aldrig märkt av något i min hantering, och jag stänger aldrig av VR. Har inte sett det när man använder stativ heller. Troligtvis kriver de en massa saker för att inte bli skyldiga till någon anklagelse, om det skulle ske något kostigt.

Inget att bry sig om...

Var det inte så att det i instruktionsboken stod att VR ACTIVE skulle stängas av? Låter nämligen så på din beskrivning.

Håkan

Det stämmer nog som du säger. Det står såhär på sid 26 i manualen.

"Vibrationsreducering. Stäng inte av kameran eller ta bort objektivet så länge som vibrationsreduceringen är aktiverad. Om strömmen till objektivet stängs av när vibrationsreducering är på kan objektivet rassla om du skakar på det. Detta är inte något fel och kan korrigeras genom att sätta tillbaka objektivetoch sätta på kameran."

Trodde först det syftades på Av/på för VR på objektivet.

När jag ändå är igång och frågar, har jag en fråga till. Vad används sökarlock DK-5 till? Är det endast ett skydd för "glaset" i sökaren då man transporterar kameran? Det följde med en plastbit som det stod DK-5 på och som omnämns som okularskydd i manualen.

Det stämmer nog som du säger. Det står såhär på sid 26 i manualen.

"Vibrationsreducering. Stäng inte av kameran eller ta bort objektivet så länge som vibrationsreduceringen är aktiverad. Om strömmen till objektivet stängs av när vibrationsreducering är på kan objektivet rassla om du skakar på det. Detta är inte något fel och kan korrigeras genom att sätta tillbaka objektivetoch sätta på kameran."

jaja, det är väl inte så extremt, om motorn är aktiv när man bryter strömmen är väl det inte så konstigt.

Men vem bryter strömmen med avtryckaren nere? Hur många fingrar har folk :)

När jag ändå är igång och frågar, har jag en fråga till. Vad används sökarlock DK-5 till? Är det endast ett skydd för "glaset" i sökaren då man transporterar kameran? Det följde med en plastbit som det stod DK-5 på och som omnämns som okularskydd i manualen.

Det är för att inte ströljus ska komma in och påverka exponeringen om du inte har ögat emot sökaren. Ponera att du ska ta ett foto där du själv ska vara med och använder självutlösaren. Ni befinner er i medljus, så att solen lyser in i kamerans okular. Då blir exponeringen antagligen felaktig, om du inte låst värdena.

Det är samma för canons IS. Tar du av optiken eller sliter ur batteriet medan IS är igång och arbetar, då ska den tydligen kunna flippa ur och behöva verkstadsgenomgång.
Att lyckas ta av optiken är ju ganska svårt, men visst skulle ju batteriluckan kunna öppnas.

Sen om det verkligen händer något varje gång är ju inte säkert, men det kan ju tydligen hända eftersom det varnas för det i boken.

Det är för att inte ströljus ska komma in och påverka exponeringen om du inte har ögat emot sökaren. Ponera att du ska ta ett foto där du själv ska vara med och använder självutlösaren. Ni befinner er i medljus, så att solen lyser in i kamerans okular. Då blir exponeringen antagligen felaktig, om du inte låst värdena.

Aha låter rimligt. Tack för din förklaring.

Vill även passa på att tacka samtliga här på forumet som bemödar sig att svara och hjälpa till. Det är av stort värde för mig som nybörjare.

Tack!!

Har man sån tur att träffa SÅ exakt tycker jag att man ska gå direkt och köpa en lott, för då har man lika mycket tur att vinna och kunna betala verkstadskostnaden med lotterivinsten

Aldrig hört talas om:

Murphys lag eller Lagen om alltings jävlighet är en universell lag som i modern tappning lyder: "Om något kan gå fel, kommer det att göra det". (Detta är i själav verket Finagles lag.)

Den ursprungliga lydelsen är: Om det finns två eller fler sätt att göra något, och en av dessa kan sluta med en katastrof, så kommer någon att göra det på det viset.

Micke.

Har man sån tur att träffa SÅ exakt tycker jag att man ska gå direkt och köpa en lott, för då har man lika mycket tur att vinna och kunna betala verkstadskostnaden med lotterivinsten

Kameran lägger av så att det inte går att ta några bilder långt före det är så dåligt med ström att VR inte funkar. Och även om det skulle hända så är det ett "mjukt" avbrott, inte tvärt som när strömmen bryts med strömbrytaren.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar