Annons

Måste jag fråga innan jag publiserar bilden på internet?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lejjonet

Aktiv medlem
Jag var en av alla hästintresserade tjejer som höll på med en så rolig sak som Internet stall (ej aktiv med det längre), det är som ett stall med hästar som man bl.a. tävlar och avlar med. Men det är inte på riktigt utan man har endast bilder och skriven fakta om hästarna utlagd på internet, så allt är påhittat.

Bilderna som man har på hästarna har man (oftast) fotat själv, men jag undrar vad som gäller här. Om jag vill lägga ut en bild på internet som föreställer t.ex en häst med ryttare, måste jag då fråga ryttaren om det är okej eller är det bara fritt fram att lägga ut bilden på internet? Vad jag har förstått hitils böhöver jag inte fråga ryttaren om jag får fota henne men får jag lägga ut den på internet?

Om det är en bild med bara hästen, får jag då lägga ut bilden utan tillstånd från ryttaren/ägaren till hästen eller måste jag fråga?

Tack På förhand, Julia

nu är jag inte helt säker men ganska så...

Hästen får du fotografera hur som helst utan tillåtelse vid publicering på nätet. Ryttaren däremot ska du ha godkännande från om hon är del av huvudmotivet eller kan identifieras

så om jag t.ex suddar ut ryttarens ansikte i ps så kan jag lägga ut den på internet utan att fråga ryttaren?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar