Sanning!
Jag vet att det är fult att säga såhär, men ibland tar folk sig själva på alldeles för stort allvar. Jag förespråkar inte stöld, det är inte det jag menar, men är folk verkligen så dåliga på att välja sina strider?
De flesta gånger den här frågan kommer upp handlar det om folk som inte kan prata med varandra som vuxna människor, och mer ofta än inte så handlar det om bilder som aldrig var tänkta att generera någon inkomst.
Visst det är dåligt att inte ange ett namn om det är överenskommet, men återigen, kommunikation. Det finns uppenbarligen inte en bra relation till en början, att sedan få en faktura på ett par tusen lär inte göra den saken bättre.
Men men.
En fråga till Trådskaparen:
Det framgick i något av de tidigare inläggen att ni hade skrivit ett avtal. Om man sedan läser vidare verkar kommunikationen röra sig på en ganska låg nivå, jag menar inte dig nu, detta får mig att fundera över hur gammal modellen i fråga är? Det låter som ett beteende från en yngre tonåring, eller är det en myndig människa?
Egen synpunkt:
Att i ett avtal skriva in att fotografen skall rådgöras vid varje publicering av bilderna är lite väl löst i min mening. Framförallt för dig som fotograf, om du gör det på större skala och alla följer avtalet så kommer du ha fullt upp med att svara på förfrågningar om olika obetydliga publiceringar. Sen tycker jag facebook är mer av privat karaktär och gör ingen skillnad från att ha en utskriven bild i ett fotoalbum hemma som man visar för sina vänner. Men det är vad jag tycker.