ANNONS
Annons

Månadens sportbild?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det som är bra med dagens röstning är att den kan skötas utan någon moderering. Var och en lägger enkelt in sin egen röst.

Ett dolt system skulle kräva att röster mailades till någon som
samlar ihop och håller reda på rösterna.

En röstning med poäng skulle kunna fungera, men är det verkligen lättare att hitta tre bilder, rangordna dom än att hitta EN favorit?

PS. Vet någon hur jag kan ändra datumet på denna bild från 31aug till 1sep? Upptäckte att jag hade den för sent för förra månadens tävling ;.)

Bilagor

• EMG fot 008.jpg
    EMG fot 008.jpg
    95.2 KB · Visningar: 417
Ange datum?

Jag tycker inte att det är någon överdrivet stor fråga.
Men jag såg i tråden för december månads bild att det finns en bild där datumet för bilden inte är angiven, trots att reglerna anger att det skall göras!?

Hur hårt tycker ni att vi ska hålla på den regeln?

Gott nytt år på er alla!

/D.

Jag tycker inte att det är någon överdrivet stor fråga.
Men jag såg i tråden för december månads bild att det finns en bild där datumet för bilden inte är angiven, trots att reglerna anger att det skall göras!?

Hur hårt tycker ni att vi ska hålla på den regeln?

Gott nytt år på er alla!

/D.

Det har förekommit förr också och då har jag med lite efterforskningar sett att bilderna härrör från den aktuella månaden. Nu har Rolz angett i denna tråd från vilken match bilden är, så jag tycker att den är okej.

Det har förekommit förr också och då har jag med lite efterforskningar sett att bilderna härrör från den aktuella månaden. Nu har Rolz angett i denna tråd från vilken match bilden är, så jag tycker att den är okej.
Ja, jag tycker också att det är helt ok i det här fallet :)
Sedan kanske det bore framgå lite tydligare möjligen, dvs inte skrivas i parentes?

God fortsättnin.

/D.

OK att ladda upp

Råkade posta i bildtråden. Tar om det här istället.

Jag har precis startat en sida som bygger på vackra och skojiga sportfoton (www.sportscameraaction.net). Det finns så otroligt många fina och RENA bilder här och jag undrar om det är tillåtet att uppladda bilder härifrån utan att ta kontakt med fotografen?

/Thomas

Råkade posta i bildtråden. Tar om det här istället.

Jag har precis startat en sida som bygger på vackra och skojiga sportfoton (www.sportscameraaction.net). Det finns så otroligt många fina och RENA bilder här och jag undrar om det är tillåtet att uppladda bilder härifrån utan att ta kontakt med fotografen?

/Thomas

Svaret är enkelt: Nej, det är det inte. Däremot så är det inte svårt att kontakta fotografen då dennes namn alltid står i anslutning till bilden.

Ja, det är kanske självklart att ett alster tillhör ägaren eftersom detta är en fotosida för fotografer! Dock undrar jag om det inte är tillåtet att publicera bilder som är publikt material? Eller har jag missat något?

Tidigare har jag har tydliga copyrights mailat om tillåtelse att använda bilder.

Jag skojar alltså inte, jag är nybörjare på det mesta och frågar frågor om jag är ovetandes.

ja som det står på denna sidas frågor och svar.

enligt upphovsrättslagen faktiskt är tillåtet att ladda ner en publicerad bild för eget bruk - men att sedan publicera den vidare på en annan sajt, det är ett brott.

Dock undrar jag om det inte är tillåtet att publicera bilder som är publikt material? Eller har jag missat något?
I USA finns något som heter Public Domain och dessa bilder är fria att publicera, men det finns ingen svensk motsvarighet. Ett tips för att hitta fria bilder är Wikipedia där det finns dels de som ligger i public domain och dels de som har en friare licens.

Okay, så jag antar att om man söker bilder på sidor från USA eller länder med liknande public domain policy, så är det fritt fram för korparna, men i övriga fall är det säkrast att ta kontakt för tillåtelse.

Tackar för svaren!

Okay, så jag antar att om man söker bilder på sidor från USA eller länder med liknande public domain policy, så är det fritt fram för korparna, men i övriga fall är det säkrast att ta kontakt för tillåtelse.

Tackar för svaren!

Varför skulle man inte *alltid* ta kontakt för tillåtelse innan man publicerar andras bilder? Bortsett från dom lagar som gäller så hör det för mig till normalt hyfs. Om det inte uttryckligen är angivet vid bilden att det finns någon sorts public domain-rätt så bör du utgå från att det inte är OK att återpublicera bilden. Att länka till en annan sida med bilder på är dock OK.

2010 års tävlingsregler

I sista sekunden, innan vi hinner börja med 2010 års "månadens sportbild", skulle vi inte låna en regel från "månadens naturbild", den att man alltid ska länka till en större bild än den lilla 400 pixel breda man kan få in i forumtråden?!

Ja det tycker jag.

Är benägen att hålla med Stefan om detta, lite väl fjuttigt blir det i det nuvarande utförandet.

Ser bara fördelar med det.

I sista sekunden, innan vi hinner börja med 2010 års "månadens sportbild", skulle vi inte låna en regel från "månadens naturbild", den att man alltid ska länka till en större bild än den lilla 400 pixel breda man kan få in i forumtråden?!

Januariuppladdningen är redan igång, men jag korrigerar det från och med februari.

Är det någon som vet vad som händer med bilderna vid uppladdning till tråden; dom verkar ibland ändra storlek med någon eller några pixlar och det minskar kvaliteten en del. Det är tillräckligt svårt att få små bilder att se någorlunda bra ut utan att FS hjälper till åt fel håll. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar