Annons

Måla vägg som studiobakgrund

Produkter
(logga in för att koppla)

mauel

Aktiv medlem
Hej!

Nu har det blivit dags att måla om i studion, och tänkte passa på att göra en fondvägg som jag kan ha som bakgrund. Jag undrar om jag behöver måla med någon speciell färg, t.e.x. matt färg för att det ska fungera bra att fota mot.

kort info,

Väggarna är betong
jag har en vit och en svart pappbakrund, så helst någon annan färg på väggen

Mvh
Emanuel

Jag hade målat väggen grå, t.ex. NCS 2500-N eller NCS 3500-N. En grå vägg kan du ge alla möjliga nyanser beroende på hur du belyser den. Du kan även ge den färg om du använder färgfilter på belysningen.

Du vill nog inte ha väggen i en icke-neutral färg, då den kan/kommer ge färgstick i bilderna.

Tack!

Var faktiskt inne på en grå färg, så det blir ju perfekt.

Ska jag försöka med mattgrå eller glansgrå? spelar det kanske ingen roll?

Skulle nog tagit vit färg. Dels är det en färg jag ofta använder i olika sammanhang sedan tycker jag att man ofta ser fasta studiobakgrunder i diverse proffsstudios som är just vita. Har nog aldrig sett någon annan färg själv iaf.
Kolla med t.ex. Janne Höglund vad han säger, sista jag var där på kurs var det vit hos honom men det kan ju ha ändrats ;)

/Micke

Skulle nog tagit vit färg. Dels är det en färg jag ofta använder i olika sammanhang sedan tycker jag att man ofta ser fasta studiobakgrunder i diverse proffsstudios som är just vita. Har nog aldrig sett någon annan färg själv iaf.
Kolla med t.ex. Janne Höglund vad han säger, sista jag var där på kurs var det vit hos honom men det kan ju ha ändrats ;)

/Micke

Han har ju redan en vit bakgrund i papp. Varför ha 2olika vita???

Han har ju redan en vit bakgrund i papp. Varför ha 2olika vita???

Pappen tar ju slut förr eller senare så det är ju inte särskilt länge man har dubbla uppsättningar.... Skulle inte välja en viss färg bara för att jag INTE råkar ha den som papp.
Självklart ska man ta den färg men vet eller tror sig använda mest, använder man grått mest ska man ta grått, använder man vitt ska man ta vitt. Däremot som tidigare skrivet inte någon icke neutal färg.

Övriga färger är ju enkelt att hänga upp på rulle ovanför. Samtidigt lär väl inte en vit vägg vara den svåraste att måla över heller om man ångrar sig ;o) om man nu ens kan ta det som ett argument :O)

Lycka till!

/Micke

En grå vägg går ju också alldeles utmärkt att göra vit genom ljussättning. Dock går det ju lika bra få en vit vägg grå..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar