Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måla med ljus!?

Produkter
(logga in för att koppla)

Crona

Aktiv medlem
Hejsan allihopa!
Hoppas på lite hjälp av er. Har blivit sugen på att "måla med ljus" och då menar jag med typ en ficklampa/tomteblås som fastnar på bilden! Lite svårt att förklara men hoppas ni förstår.
Frågan är nu, hur gör man för bästa resultat? Vad behöver man?`Duger ett canon 10-22 för detta?

MVH Oliver

det kan du göra med vilket objektiv som helst. du måste ställa in en lång slutartid i kameran. testa dig från i ett mörkt rum. sen ska saken vara biff. lycka till!

det kan du göra med vilket objektiv som helst. du måste ställa in en lång slutartid i kameran. testa dig från i ett mörkt rum. sen ska saken vara biff. lycka till!

Men hur ska jag gå till väga med Iso samt bländar värde? Hur vet jag att inte typ min hand hänger med?

det finns väl egentligen bara ett sätt att veta hur det blir...och det är att prova! släng på kameran på stativet eller lägg den på en plan yta, ställ in valfri tid tex 10 sekunder och kör på med olika bländare och isoinställningar.

Ett tips är väl att ha iso på högst 400..annars kan det lätt bli brusigt eftersom du kör med långa tider.

Börja på kläm på det nu, får införskaffa ny fick lampa imorgon har brännskador på fingrarna efter värmeljuset!
Men huvudsaken är att jag fattade vad ni menade! Måste rummet verkligen vara så mörkt om man har en stark lampa? Tack för alla tips!

Bilagor

• ljus.jpg
    ljus.jpg
    49.6 KB · Visningar: 411
I min bild så är TV'n på och bakre rummet har ljuset tänt. En glödlampa är ganska svag när det gäller exponering.

Ett annat roligt tips är att "måla" objekt i bilden med ljus, dvs istället för att använda blixt eller annan ljuskälla så har du en himla lång slutartid och så går du över de objekt du vill ha i ljus med en extern lampa, tex en takbjälke, en gren eller hörnet på den där bilen tex..

Kanske inte riktigt var vad du frågade om men kom att tänka på det då jag själv testade häromdan :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar