Annons

Måla fram från lagret under...

Produkter
(logga in för att koppla)

Billy.L

Aktiv medlem
Hej!

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur man lägger två bilder på varandra och sedan målar fram saker från det undre lagret? Så som man gör när man fixar en svartvit bild med inslag av färg.

Om någon orkar hjälpa mig med detta så skulla jag vara mycket glad!

Ni för gärna förklara i punktform.
T.ex:

1. Öpnna bild.
2. ......
3. ......

Mvh
Billy
 
Billy.L skrev:
Hej!

Kan någon vänlig själ förklara för mig hur man lägger två bilder på varandra och sedan målar fram saker från det undre lagret? Så som man gör när man fixar en svartvit bild med inslag av färg.

Om någon orkar hjälpa mig med detta så skulla jag vara mycket glad!

Ni för gärna förklara i punktform.
T.ex:

1. Öpnna bild.
2. ......
3. ......

Mvh
Billy

förutsätter du har photoshop.
öppna bägge bilderna och ha dem bredvid varandra.
se till du har pilverktyget valt, ta tag i den du vill ha överst och dra den till den andra bilden och släpp muspekaren. håller du samtidigt ned skifttangenten blir den sxakt rakt över.
sedan i lagerpaletten finns en knapp som heter "add layermask" lägg till lagermask. klicka på den.
nu är vit och svart färg valt som för och bakgrundsfärger. målar du med pensel nu med svart färg så mplar du hål i det översta lagret.. målar du för mycket så ta vit pensel och måla igen hålet.
när du har penseln vald. högerklicka och välj hårdhet eller hardness på eng. till 0 %. du kan även sätta transparans på åenselverktyget ifall du vill måla med mindre tryck. eller sätta transparans på hela lagret.
 
Så här kan du börja öva

1) Öppna en bild
2) Kopiera bakgrunden till ett nytt lager
3) Gör någon form av förändring i kopian (ex annat blandningläge, kurvor, färgändringar mm)
4) Skapa en lagermask (längst ner i lagerpaletten hittar du en snabbknapp för detta).
Lagermasken kommer att visas som en särskild ruta bredvid bilden i ditt lager.
5) Klicka i rutan för lagermasken (så att du inte arbetar i själva bilden).
6) Fyll lagermasken med svart. Detta gör att hela lagret döljs.
7) Måla sedan med vitt på lagermasken. Där du målar med vitt kommer lagret att synas igen.

Du kan även kopiera bakgrundsbilden, markera ett område i bilden och sedan trycka på lagermask-knappen. Då har du automatiskt maskat fram (eller bort) ett område.

Mer instruktioner hittar du i PS hjälpen ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.