Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Måla färg i Lightroom

Produkter
(logga in för att koppla)

Freddie Boy

Aktiv medlem
Har en bild som jag vill få bort störande färger, gjort om bilden till S/v vill sedan använda justeringspenseln för att måla fram det jag vill ha i färg men hur gör jag detta?

/Fredrik
 
Har en bild som jag vill få bort störande färger, gjort om bilden till S/v vill sedan använda justeringspenseln för att måla fram det jag vill ha i färg men hur gör jag detta?

/Fredrik

Man kan använda flera sätt, flera ganska raffinerade. Men Det enklaste är nog att använda en pensel i blandningsläget "färg" (color i eng version) .
 
Vet inte om du kan måla tillbaka färg när du gjort om bilden till s/v...

En variant är att behålla bilden i färg och sen använda en stor justeringspensel med saturation -100% för att göra hela bilden s/v, och sen använda en ny mindre justeringspenel med saturation +100% och måla tillbaka färg där du vill.
 
Det finns en metod i lightroom för att just ta bort eller tona ned störande färger med hjälp av " motsatta färgen" Använd justeringspenseln, sätt den på färg. Du får upp en ruta med färgskala, använd pipetten och markera den färg som skall justeras i bilden, du får en siffra i vänstra hörnet, ändra den siffran/siffrorna genom att lägga till eller ta bort 180. Du har nu motfärgen och kan måla med justeringspenseln för att minska eller ta bort det störande färgsticket.

Adjusment brusch har blivit riktigt bra i LR3.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.