Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Mätsökare - Vad finns det för några?

Produkter
(logga in för att koppla)

ThomasT

Aktiv medlem
Jag har precis sålt min 10D, det enda jag har kvar är mitt 20/2,8 USM som troligtvis snart är borta det också.

Anledningen till att jag sålde kameran var att den var för klumpig. Mätsökare har hela tiden varit något jag sneglat på men jag aldrig riktigt vågat ta steget.

Det jag undrar är vad finns det för mätsökare på marknaden som man bör titta på? Bessa R2 och Contax G2 är två. Vad finns det för märken och modeller? Helst ska det inte vara omöjligt att få tag på begagnat.

Jag söker en kamera som har ramar för 35mm och 90mm.
Den ska inte vara alltför dyr. Jag söker inte objektiv i Leicaklass.

Några tips?
 
Kanske en Konica Hexar RF
Borde vara prisvärd och tar Leica och Konica objektiv.

Contax är mycket prisvärd men är inte riktigt en mätsökare med sin autofokus och zoomande sökare. Bra kvalite men inte riktig klassisk.

Minolta CLE eller Leica CL brukar vara billiga och är båda föredömligt små. Tar Leica objektiv och säljs ofta i kit. Har inga sökarramar för 35mm men Leica CL har därimot för 40mm vilket är mycket snarlikt pch användbart.

JAg skulle sats på en Leica M6 den första modellen, sliten i svartcrom. Den brukar vara markant billigare. Som objektiv kanske en kromad 60-tals Summicron-M 35mm f/2 eller någon av de nyare Bessa objektiven.

Skall man ha en mätsökare så är det för sökaren och Leica har de absolut bästa sökarna.

Har skör med mätsökare under många år och väntar lystet på att Leica skall släppa sin digitala variant.
 
Det finns ett par stycken, jag har kollat en del på Bessa-kamerorna. Där finns det sex stycken mätsökare; Bessa R, R2, R2A och R3A samt T och L.

R-modellen är enklast byggd och slutade tillverkas för ett par år sedan. Helt mekanisk, skruvfattning M39 (Leica), batteri endast till exponeringsmätaren. Går för $150-250 på Ebay.

R2 kom efter R, också helt mekanisk men lite stabilare byggd med mer metall. Leica M-bajonett. Tillverkas inte heller längre. Ligger på $200-400 på Ebay.

R2A är en ny version av R2 med batteriberoende slutartidsautomatik. Ramar för 35, 50, 75 och 90mm. $559 på Cameraquest.

R3A är en R2A med större förstoring i sökaren (1x istf 0,7) och ramar för 40, 50, 75 och 90.

Bessa L använder sig av olika sökare för komposition resp skärpa. Man har alltså en lös sökare i tillbehörsskon för varje brännvidd.

Bessa T saknar själva mätsökaren, här får man jobba med uppskattade avstånd och komponera bilden mha tillbehörssökaren. Passar bäst för extrema vidvinklar där avståndsinställningen inte är så kinkig.

Optik finns i brännvidder från 12-90mm och den får i regel mycket bra kritik.

Cameraquest finns mycket information om alla Bessa-modellerna och optiken. Se även Rangefinder Forum. I Sverige säljs Bessa-kamerorna av LP Foto men de är ganska dyra. I England finns Robert White som säljer på postorder liksom Cameraquest i USA.
 
Jag beställde en Bessa R med ett 35/2.5 från CameraQuest nyligen. Den skickades för en vecka sedan och idag damp avin ner i brevlådan! $445 allt som allt ($425 för kamera & objektiv + $20 för frakt), inga ytterligare avgifter. Har inte hunnit leka mycket än men jag älskar redan den stora, ljus sökaren (är van vid slr:er..).
 
En Bessa R2A/R3A från Cameraquest.com eller kanske vänta och se hur den nya Zeiss Ikon blir. En Fed 5 som ett andra hus för lite charmigare bilder med gulstick. Det finns massor av äldre trevliga kameror. En av mina favoriter är Olympus 35RD.

Beställer du från Cameraquest.com så har du goda möjligheter att undkomma moms också.

Emil, du menar nog att Bessa L saknar mätsökare. Jag har en sån med 12/5.6 Ultra-Wide Heliar.
 
Leica, Mamiya. Det är kameror som är HELT utanför min prisbild. Mamiyan kostar tex 20 lax begagnat (det billigaste jag lyckades hitta).

Jag säger att jag inte är skärperunkare men ändå får jag tips om svindyra (som jag självklart vill ha) objektiv. Jag ska försöka vara lite tydligare nu :)

Prisklass runt 5000 kr.

Man får en Contax G2 med 2 objektiv för det priset. Får man något annat? En Bessa R2A/R3A med en 35:a är helt klart intressant...

Jag nöjer mig till och med med ryska kopior bara de fungerar hyffsat.
 
http://www.lpfoto.se/swe/butiken/index.asp

BESSA L hus på LP-foto....50% rabatt så priset blir 1645 kr inkl Moms. Kanske inte riktigt vad du frågade efter men ändå....

BESSA T för 3146 kr,.... tror de hade någon 50 mm skopar för runt 2500 på rea också, så därhar du nått under 5000 i varjefall.

Men fortfarande utan den efterönskade mätsökaren

De har dock en silvrig BESSA R begagnad för 2900, kanske den och 50 mm Skopar, då hamnar du på 5400.
 
Senast ändrad:
Canon P

Canon P är en slitstark mätsökarkamera, dock utan inbygg exp.mätare.

Tar alla gluggar i M39.(Leica-gänga)

(Även ryska Jupiter-12 som Bessa inte tar)
 
Jag har blivit riktigt sugen på en Leica (ja, jag vet, jag borde skaffa ett jobb först!) men om man tittar på LPs auktioner så är en M3/M4 i hyfsat bruksskick inte jättedyra, 3000-5000 ex optik. Det killar i köptarmen

Edit: Det här måste vara ett allvarligt utslag av MAS (must acquire syndrome) som de pratar så mycket om på Rangefinder Forum!
 
Jupiter-12 i Canon P

Min Canon P klarar både Zeiss-gluggar (som är förebilden) och Jupiter-12.
Dom har samma bakkropp. (Stor baklins).

Skruvade i en nyss!
Bara för å kolla! :)

Men det är näääära en liten "korrugerad" plåtbit i Canon P..
bara nära! ;-)


Bla. därför köpte jag inte en Bessa.

Mvh Bengan
 
ThomasT skrev:
Leica, Mamiya. Det är kameror som är HELT utanför min prisbild. Mamiyan kostar tex 20 lax begagnat (det billigaste jag lyckades hitta).

Jag säger att jag inte är skärperunkare men ändå får jag tips om svindyra (som jag självklart vill ha) objektiv. Jag ska försöka vara lite tydligare nu :)

Prisklass runt 5000 kr.

Man får en Contax G2 med 2 objektiv för det priset. Får man något annat? En Bessa R2A/R3A med en 35:a är helt klart intressant...

Jag nöjer mig till och med med ryska kopior bara de fungerar hyffsat.

Fast det behöver inte bli så dyrt med leica, jag köpte min M2:a och Summicron 35 mm för 5500 kr.
På Lpfotos auktion.
Om man gillar 50 mm objektiv är ju M3:an optimal, med den bästa sökaren som har gjorts för 50 mm.
Om man kan ta lite yttre skavanker så går det att få leica hyfsat billigt. De fina exen köper samlarna dyrt.
 
Jag använder både Leica M (M6, 35-50-90) och Contax G2 (G2, 28-45-90). Båda systemen är fantastiskt bra att jobba med, så bra att jag inte ens äger ett SLR system, men de är helt olika i karaktär. Leican har väldigt lång inlärningskurva, fokuserings och ljusmätningsmässigt. Contaxen går lite snabbare att bli kompis med men låter å andra sidan mycket mer än Leican. Personligen föredrar jag numera G2'an, ljudet gör mig inget då jag inte är speciellt blyg av mig, den sämre sökaren gör inte så mycket heller då en del av charmen med mätsökarplåtande är slumpen. Om jag hypotetiskt bara fick behålla en kamera skulle jag nog trots allt behålla M6an, ingen annan 35mm kamera kommer ens i närheten av M6ans kapacitet. Bessan har jag bara klämt på lite gran, men tyckte det kändes väldigt rackigt, gluggarna däremot är kanon, voightländer 21/4 och 28/3.5 är båda extremt prisvärda och bra objektiv.
 
Kolla in Robert Whites sida; http://www.robertwhite.co.uk/voigtlander.htm

Där får du Bessa-R2 Body with 35/50/75/90mm viewfinder frames, rangefinder and built in metering för 311£, vilket i dagens kurs blir 4.112 kr. Sen tillkommer en del saker jag inte behärskar, tex frakt och ev tullavgifter.
Jämför med LP-foto som vill ha 7.995 för enbart huset och väntetiden är 3-4 veckor!

OM någon här har kännedom om vad för avgifter som tillkommer vid beställning från England/USA så är även jag själv intresserad ;))
 
tullavgift runt 4 % och 25 % moms om du beställer från Usa, jag vet för jag har provat.... ;)
 
Hexar RF

Kika på min recension,,
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=5950

Jag äger en Hexar RF och har diggat Hexar sedan jag köpte en Hexar AF (den med fast 35 f2) för ca 4 år sedan. Detta är dock två HElt olika kameror men med fin kvalitet båda två.

Hexar RF går att hitta rättså billigt i nysick, runt 6000,-

Jag köpte kittet med M 50 f2 och blixt. Det är helt klart en genomskärande rå kvalitet i alla delar!

Jag valde mellan Hexar RF och Leica M6 utan ttl, båda med 50mm. Valet föll på Hexar RF för att den var billigare, har automatik och automatisk frammatning. Hexar RF är långt mer snabbhanterlig än en Leica M standard och passar mig bättre.
Contax G2 var med ett tag i tanken men utgick med antikännslor när jag insåg att den inte har en manuell focusering på linsen utan via/med en ratt på utsidan;( Annars är det en fin kamera på många sätt, som också den finns med mycket tiibehör till OK priser.


Det jag kommer att kika efter i framtiden är en Hexanon M eller Leica M 35 f2.

Mvh Niclas,
 
Senast ändrad:
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.