Annons

Mätsökare - Vad finns det för några?

Produkter
(logga in för att koppla)
Om VAT är tullavgift så tillkommer inget annat än fraktkostnad vid beställning från Robert White i England.
 
Graal skrev:
Om VAT är tullavgift så tillkommer inget annat än fraktkostnad vid beställning från Robert White i England.

Ja, precis så är det. Jag sitter själv och kommunicerar med dem inför en investering.

De är suveräna att maila med!!

MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja, precis så är det. Jag sitter själv och kommunicerar med dem inför en investering.

De är suveräna att maila med!!

MVH Niclas,


Fel av mig nu, tror jag;)

"VAT" är nog "Moms",,, alltså inte tull. Tullavgifter tas väl inte inom EU.

Den info jag fått från Robert White är att det är VAT + shipping + priset på sidan som gäller,,
 
Titta också på Canon 7 som tar m39 optik. Ofta är slutarridån lite "skrynklig" pga att tidigare ägare monterat ett objektiv som gick lite långt in mot ridån. I de flesta fall spelar detta ingen roll, allt funkar i alla fall. En kanonkamera! Ångrar att jag sålde min..
 
Jag köpte nyligen en Bessa R2 med M-bajonett och en 35mm/1,2 Nokton, allt i nyskick med 7 mån garanti kvar, via annons här på fotosidan för 6500 kr. Nypris för detta är kring 18000 på LP. Så nog kan man få tag på billigt begagnat i kanonskick ibland. Med M-bajonett har du tillgång till hela den stora begagnatmarknaden för Leica M-optik samt Voigtländers egna hela optiksortiment (39mm adapter) av god kvalitét. Dessutom de nya Zeiss Ikon-objektiven. Vad gäller öststatsmodeller får man se upp med vissa kamerahus som har konstruktioner där man t.ex lätt kan förstöra slutaren. Den 50mm Jupiter-8 som jag har är heller inte särskilt användarvänligt konstruerad eftersom focusinställningen kan ändras när man vrider på bländarringen vilket inte är fallet med t.ex Voigtländeroptiken.
 
Niclasfoto skrev:
Fel av mig nu, tror jag;)

"VAT" är nog "Moms",,, alltså inte tull. Tullavgifter tas väl inte inom EU.

Den info jag fått från Robert White är att det är VAT + shipping + priset på sidan som gäller,,

Man får lägga till 17,5 % på webpriset vid handel med Robert White.
 
Mätsökarkamera - Contax G2

Contax G2 är fantastiskt lättarbetad med sin autofokus och en sökare som visar precis vad som kommer med på bilden.

45 mm f/2 är eventuellt det bästa objektiv som serieproducerats någonsin. Objektivet är helt skarpt ut i hörnen, även vid full bländare.

21 mm f/2.8 är det bästa ultravidvinkelobjektivet som någonsin serieproducerats, men är lite pyssligt att jobba med eftersom man använder en (medföljande) specialsökare. Det är helt raktecknande.

28 mm f/2.8 och 35 mm f/2 är minst lika bra som några alternativ.

90 mm f/2.8 är OK, men andra fabrikat kanske är ännu vassare.

G2 låter mer än en Leica, men mindre än en spegelreflex.

En mätsökarkamera kan handhållet användas vid cirka två steg längre tider än en spegelreflex. 1/15 s är inget problem att använda vid 45 mm brännvid.

En mätsökarkamera är bättre vid brännviddder upp till 90 mm och om man inte behöver macromöjlighet.
 
Oj, då skulle ju alla ha haft en Contax ju;)!!

Jaa, 40mm f2 hade jag gärna sett som en superkompromiss mellan 35mm och 50mm till min Hexar RF.


/Niclas,
 
Att ingen har nämnt Xpan... Tre mycket fina objektiv och ett stadigt hus. Något för den som inte är ute efter ljusstyrka. Sedan finns Fujis mätsökare upp till 6*9, mums - samt förstås allt annat som har nämnts.

Men för 5000kr... då skulle jag först bestämma mig om jag ville ha autofokus eller ej. Om ja - Contax G1 eller G2. Välbyggda kameror med fina objektiv. Om nej, då skulle jag satsa på M-bajonetten och välja ett trivsamt hus. Vilken service (framdragning, mätning, automatik etc) som du vill ha sätter prislappen. Voigtländer är nog mest "bang for the bucks" om du vill köpa nytt. Om du vill vara lite asketisk och ha ett hus med bra byggkänsla kan en M3, M2 eller någon M4 passa, eller varför inte en M5 eller någon av minivariantera som nämnt i tråden.

/E
 
En annan mätsökarkamera som är på gång är ju Zeiss Ikon. www.zeissikon.com
Enligt Robert Whites prislist så kommer den att vara ett mycket intressant alternativ till Leica och Voigtländer. Dessutom kommer den att ha samma fattning (Leica M) som dessa.

-- MW
 
Niclasfoto skrev:
Oj, då skulle ju alla ha haft en Contax ju;)!!

Jaa, 40mm f2 hade jag gärna sett som en superkompromiss mellan 35mm och 50mm till min Hexar RF.


/Niclas,

Nej varför det? Voigtländer har ju en 40mm/1,4 Nokton med M-bajonett. Ganska billig dessutom. Och i två versioner. En med SC enskiktsbehandling för lägre kontrast och en med MC flerskikts för högre kontrast. SC-varianten har kommit till för att många svartvitfotografer efterfrågade en bildkaraktär av äldre typ med ngt mjukare och bättre återgivning i skuggpartier.
 
Graal skrev:
Nej varför det? Voigtländer har ju en 40mm/1,4 Nokton med M-bajonett. Ganska billig dessutom. Och i två versioner. En med SC enskiktsbehandling för lägre kontrast och en med MC flerskikts för högre kontrast. SC-varianten har kommit till för att många svartvitfotografer efterfrågade en bildkaraktär av äldre typ med ngt mjukare och bättre återgivning i skuggpartier.

;)Nej, det jag reagerade på där var att han använde ord som att contax 40mm mfl var typ "de bästa objektiv som tillverkats".
Om de var de klart bästa så hade fler ägt Contax just pga det faktumet, det var min tanke.

/Niclas,
 
I en mätsökarkamera är sökaren skild från objektivet. Man kikar så att säga rakt igenom kameran istället för att -- som i en spegelreflexkamera -- kika igenom objektivet. Skärpeiställningen sker genom ett system med ett litet prisma (eller spegel) som ger et dubbelseende i sökaren om motivet är ur fokus.
Kika till exempel på en bild av en Leica M7
( http://www.leica-gallery.org/leica_m/leica_pic/leica_m7.jpg )
När du ser den framifrån så har du ett stort sökarfönster längst till höger. Ganska långt till vänster, mellan "M7" och Leicaloggan har du ett litet fönster. Där tas en liten bit av motivet in, och "dubbelexponeras" i sökaren.

Fördelar med mätsökarkameror är t.ex. att de är tysta och diskreta (ingen spegel) och att vissa vidvinkelkonstruktioner, med kort avstånd mellan filmplan och bakre lins, är möjliga att använda.

-- MW
 
De genrerar ett väldigt konkret och direkt fotograferande. Att fota med systemaren blir mer en sport, mätsökaren ger känsla av mer "klassiskt fotografi".
Så kan jag uppleva det;)


/Niclas,
 
En fördel med mätsökare och som jag inte tänkt på förut är att man ser motivet även i det ögonblick när kameran exponerar. Med en slr blir det svart av spegelns uppfällning och nedfällning och en ev. blinkning kan då missas. Med mätsökaren ser du om den/de du fotograferar blinkar under exponeringen och kan då ta en ny bild direkt efter. Man känner på ett annat sätt om bilden "sitter".

Något man brukar framhålla är också att man ser något mera än vad som kommer med på bild. Speciellt gäller detta normal och kort tele där ju ramarna i sökaren blir ganska mycket mindre än vad du ser i sökaren. I och med att man ser lite mera vad som händer utanför bild menar man att det kan vara en fördel vid vissa bildsituationer, om t.ex motivet närmar sig från sidan och att du därför kan planera bättre och snabbare. Men själv har jag inte riktigt vant mig vid detta. Trivs därför bäst med en 35mm där ramen täcker nästan hela sökarbilden.
 
Ja, kontakten med motivet/situationen upplever jag som klart mer påtaglig med en mätsökarkamera. Håller man dessutom huset med höger hand och "siktar" med höger öga så skymmer kameran knappt för ansiktet, ökar kontakten med motivet, tycker jag.

Dessa kameror växer man in i, de tenderar att ofta följa med. Hur ofta har den inte varit med under söndagspromenaden genom stan tex,,

/Niclas,
 
Ytterligare en fördel: Tidsfördröjningen mellan avtryck och exponering är minimal eftersom mätsökarkameran saknar spegel. Är slutaren dessutom mekaniskt styrd blir fördröjningen så liten den i praktiken kan bli.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.