Annons

Mästerliga bilder med Nikon D100

Produkter
(logga in för att koppla)
Slowfinger skrev:
Han må ha en D100 - men jag gissar att han framför allt har riktigt bra glas framför. Och plåtar raw. Och jobbar en hel del i Photoshop...

Men det tar inte på något sätt bort kvaliteten i hans arbete. Grymt fint!

Nog kan han väl unna sig en D70 / D70s som skriver lite snabbare. Det går väl skapligt segt på D100 oavsett hur snabbt kort man än har?

De enda gångerna jag ångrar att jag inte valde D1h framför D1 är när jag fotar raw;), iofs är nog mitt rötna minneskort en lite flaskhals.

Grymt bra bilder f.ö. Nikon kanske borde skänka honom en D2x?
 
Man tackar för länken.

Mycket skicklig fotograf. Bland det bästa jag har sett från den afrikanska savannen. Gillar att det är så mycket liv i bilderna. Det känns som han var kompis med djuren. Älskar bilden där det liknar att ett hanlejon står med en jättehårfön på höger sidan! :)

hilsen peter
 
Helgesson skrev:
Som jag sagt ett antal ggr....

Det går att ta bra bilder utan att använda Canon 20D.....

Det finns en del här på FS som är brusnojiga...

Dom hävdar med bestämdhet att alla bilder tagna med Nikon D70 och nedåt har ett oacceptabelt brus.

Fotografen....det är han/hon som är supervisor i dramat...

Kanske borde posta en länk i Canon-forumet;)
Kan undra hur många det är som halvt huvudlöst bytt från Nikon till Canon bara för att få lite högre upplösning.

Det är ju inte bara att byta sådär direkt. Måste skaffa en ny uppsättning bra objektiv också.
 
Jag säger inte att fotografen har talang (för det har han, utan tvekan), men det hade ju varit roligt att få glida runt med gluggar för ett sammanlagt värde över 100 000:- och se vad man själv hade kunnat åstakommit...tekniken är en bra hjälp på vägen men utan sinnet så är det ändå kört.
 
Niclasfoto skrev:
Vi rätt plats vid rätt tid.

Bilderna kräver sin fotograf men många hade vel kirrat det om man bara hade varit där just då, eller?

Många planerar ju tex sina safarireser under tider/säsonger då mycket ser tort ut i dessa länder. Jag skulle tro att denna fotograf och andra som lyckas mycket bra faktiskt också har möjlighet att vara där på rätt plats till rätt tid med den rätta guiden osv.. Ingen slump att bilderna blir bra.

Många av oss fotografer är ju bekväma av oss. Vi sitter hemma och väntar ut regnet och stormen, de som lyckas bäst är ju faktiskt ofta de som är där ute i vädret och är redo när det ändrar sig.

Typiskt är ju att allt som skall till för att en situation ur ett perspektiv skall bli perfekt ofta händer inom en väldigt kort tidsrymd. Alla, ja det kan ju vara 50 element helt plötsligt liksom på kommando och på beställning sker synkront i perfektion framför en. Den som inväntar finare väder inne i jaktstugan missar många sådana tillfällen i alla sin bekvämlighet.

Det är ju iaf några tankar.

Mvh Niclas,

Jag var i fyra parker i Tanzania (Serengeti, Ngorongoro, Lake Manyara och Tarangire) förra vintern och kan bara konstatera att de är enormt olika. De som läst på vet ganska väl vad de kan förvänta sig av respektive park även om det finns ganska avsevärda årsvariationer.

Till Serengeti åker de flesta för den enorma savannen och den stora "migrationen" av miljoner gruer och zebror som rör sig medurs över året mellan Serengti och Masai Mara i Kenya. Men regnsituationen styr helt så det händer att de faktiskt inte migrerar när man planerat! Otroligt mäktigt! Under torrtiden är det annars lätt att få korn på lejonen efter Seronera-floden för de migerar inte så långt utan är mer stationära. Inte heller alla gnuer och zebroro migrerar.

Ngorongoro är känt främst för att man "garanterat" kommer att se noshörningar men också för sin koncentration av flamingos, stora elefanthanar och bufflar. Bilden av norshörningar är med största sannolikhet tagen i Ngorongro. Är det nånstans det är god prognos för både noshörningar och regnbåge (sol och regn samtidigt) så är det just där. Bergen runt Ngorongorokratern är mellan 2000-3000 meter höga så det driver ofta regn och dimmoln runt kratern.

Att det är torrtid är faktiskt ofta bra, om det exv. finns en bra flod som flyter genom parken som i Tarangire. Innan regnen kommer på senhösten så är denna park full med vilt. Vi kom dit när regnen precis börjat och då flyr alla som kan ut på Masai-steppen från de farliga vattenhålen. Det fanns inte många djur kvar utom elefanter, så det var bara tur att vi fick se resans mest fantastiska lejonmöte nere vid den utorkade flodfåran. Tarangire är exempel på en sån park som är verkligt bra när den är bra men ganska dålig om man kommer dit vid fel tidpunkt (och det gjorde vi som sagt). Men även utan djur är det en väldigt vacker park med mängder av stora baobab-träd.

Jag tycker annars också att bilderna är fantastiska men jag undrar hur många av dessa han tagit när han brutit mot parkernas regler. Det är egentligen bara tillåtet att åka på de vägar som finns i parkerna, så det kan behövas att man kör av vägarna om man ska komma så nära man vill och "behöver". Om man stannar på vägarna så behöver man ibland en del "tur" för att få drömbilderna och dessutom kunskap och handlag förstås.

Lockelsen att inte göra detta är stor och guiderna kan inte alltid säga nej till några extra dollar i dricks (men de sätter sina jobb på spel om de bryter mot reglerna)! I Masai Mara (Kenyas kanske bästa park) är det tydligt att parken tidvis är allt för hårt belastad med svår ersion som följd. Kamerautrusningen blir tidvis hårt åtgången av fint rött vägdamm som tränger in överallt.
 
Sten-Åke Sändh skrev:

Jag tycker annars också att bilderna är fantastiska men jag undrar hur många av dessa han tagit när han brutit mot parkernas regler. Det är egentligen bara tillåtet att åka på de vägar som finns i parkerna, så det kan behövas att man kör av vägarna om man ska komma så nära man vill och "behöver". Om man stannar på vägarna så behöver man ibland en del "tur" för att få drömbilderna och dessutom kunskap och handlag förstås.

Lockelsen att inte göra detta är stor och guiderna kan inte alltid säga nej till några extra dollar i dricks (men de sätter sina jobb på spel om de bryter mot reglerna)! I Masai Mara (Kenyas kanske bästa park) är det tydligt att parken tidvis är allt för hårt belastad med svår ersion som följd. Kamerautrusningen blir tidvis hårt åtgången av fint rött vägdamm som tränger in överallt.


Ja, detta med moralen och naturbilderna är en känslig fråga. Skrämma fågeln för att få den där fina flyktbilden man sett framför sig, eller inte? Mata de stackars Rådjuren med äpplen så att de dör av fel mat, jaja inte alla vet ju hur det kan gå. De såg ju så hungriga ut..hmm. Åteln som vänjer björnen att mat inte behöver kosta energi, hmm åsså skall vi skjuta de som kommer tätt på.

Tusen exempel och detta har såkalrt varit uppe i diskurs tidigare i forumet.

Ändå är det viktigt att tänka igenom,, ingen vitts att inte har ngt svar vid konfrontation med sin aktivietet. Vilket är syftet, målet ja visionen med din aktivitet? Hur många vet det? Men visst alla bryr sig ju inte så långt heller..

Vad vill man visa, naturfenomenen? det männskligt kultiverade Serengetti?,, Ja målet är vitkigt, trist bara att så många inte har ett uttalat sådant av de som syns av dessa stora fotografer.

Mvh Niclas, med ngr öppna (förhoppningsvis öppnande) tankar.
 
Senast ändrad:
Makalöst fint! Och så mycket man kan plocka ur en bildfil som är plåtad i Raw - grymt!

"Framkallningen" av bilderna är i toppklass. Den killen kan verkligen sitt digitala mörkrum...
 
Ja, jag vågar nog påstå att det är efterbehandligen som är en stor del av nyckeln. Visst bilderna är ju fotade på lokalisation men det som skiljer ut bilderna är ju färdigställningen av dem.

Och det var väl knappast ngt nytt heller då.

/MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Ja, jag vågar nog påstå att det är efterbehandligen som är en stor del av nyckeln.
/MVH Niclas,

Jag tror faktiskt det är datorn som är nyckeln, en riktigt fet processor och mycket minne - det kommer man långt med! Fotografen är mindre viktig :p
 
Niclasfoto skrev:
Vi rätt plats vid rätt tid.

Bilderna kräver sin fotograf men många hade vel kirrat det om man bara hade varit där just då, eller?

Tror jag väl!
En av chimpansbilderna antyder att chimpansen sitter i någon slags bur/hus med fönster. Det är i alla fall ett rutmönster i ögonen på den.
Flamingona med buffeln ser helt underlig ut. Vad har hänt där? Sudd och neonfärger.
 
Helt tydligt är ju att fotografen vet vilka knappar han skall trycka på hos betraktaren (det mänskliga sinnet,,). Han prickar ju rätt då så många uppenbart gillar det han gör till så hög grad. Jag tror helt enkelt att han som sagt är på rätt plats till rätt tid. Kunnig nog att komponera ok och exponera fint. Dit når nog många av oss, tror JAg.
Sedan så är det efterbehandligen som tar vid och det är här guldkornen vaskas fram. Precis som vid det klassiska B/W fotografiet, är efterarbetet mindre bra så faller resultatet från toppen.


Mvh Niclas,
 
Jag ser honom som en konstnär som fotograferar och förmedlar stämningar i naturen.

Ngn rent dokumentär fotograf tror jag inte att själv ser sig som heller.

Mvh Niclas,

Ps, Steve Bloom är ju en annan som använder naturen som ett material att bygga bilder med&på.
 
Wow! Bilden med lejonhonan som ligger och lurar i förgrunden och gnugruppen som ängsligt tittar tillbaka är ju helt outstanding! Bland det bästa jag har sett från natursidan! Om flera fotograferade på detta sättet... Mannen är konstnär ut i fingerspetsarna. Beundra istället för allt prat om processorkraft och kvalitet på objektiv. Det låter nästan som om en del av er som skriver kunde göra det lika bra, bara ni hade samma utrustning.....

hilsen peter
 
swede skrev:
Det låter nästan som om en del av er som skriver kunde göra det lika bra, bara ni hade samma utrustning.....

hilsen peter

Om du tänker på mig (eftersom jag skrivit så mycket här;) så kan jag säga att bilderna i själva situationen är möjliga att uppnå (vill inte att det skall låta som skryt, gör det det så får det göra det).

Sett i efterbehandling har jag inte en suck av en chans.. ;/


Mvh Niclas,
 
Ni ser väl glimten i ögat?

Att utrustningen är underordnad fotografen är nog alla här klart överens om.

/MVH Niclas,
 
Niclasfoto skrev:
Om du tänker på mig (eftersom jag skrivit så mycket här;) så kan jag säga att bilderna i själva situationen är möjliga att uppnå (vill inte att det skall låta som skryt, gör det det så får det göra det).

Sett i efterbehandling har jag inte en suck av en chans.. ;/


Mvh Niclas,

Hej Niclas! Jag tänkte inte specifikt på dig. :)

Jag är bara glad att trilla över denna tråd så jag kunde kolla in bilderna. Det här har gett mig så mycket inspiration att jag kanske lägger av med att plåta kvinnor och går över till djur och natur! :)

hilsen peter
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.