Annons

Märkligt hus i f.d. Östberlin

Produkter
(logga in för att koppla)
Då får du förstås vara noga med att skicka alla bilder du har till ambassaden, inte bara den där själva huset framträder tydligast, utan även de bilder där huset kanske överhuvudtaget inte finns med alls men som du vet är tagna i närheten. "I en liten särskild hög för sig." :) Där kan det ju som sagt finnas någon kyrka eller annat som är lättare att identifiera och pss möjliggör att sökområdet kan begränsas.

Inte bara till ambassaden utan du bör förstås skicka allt du har även till de tyska nätfora du kontaktat, ifall du nu inte redan gjort detta. :)
.

Ja låt oss se fler bilder, om det finns, från samma rulle.
Vem vet, kanske det går att se något gatnamn till och med.

Då får du förstås vara noga med att skicka alla bilder du har till ambassaden, inte bara den där själva huset framträder tydligast, utan även de bilder där huset kanske överhuvudtaget inte finns med alls men som du vet är tagna i närheten. "I en liten särskild hög för sig." :) Där kan det ju som sagt finnas någon kyrka eller annat som är lättare att identifiera och pss möjliggör att sökområdet kan begränsas.

Inte bara till ambassaden utan du bör förstås skicka allt du har även till de tyska nätfora du kontaktat, ifall du nu inte redan gjort detta. :)
.

Jag skrev som sagt ett brev idag, de har tydligen ingen epostfunktion. Lite ovanligt att skriva ett vanligt brev idag… I brevet bifogade jag alla bilderna + förstoringarna. Hoppas att de kan hjälpa till också!

Tack för länken, har kollat runt lite på den sidan. Tydligen var den här byggnaden inte något man ville visa (?) eller så var den så ointressant att den inte kom med på någon bild.

Kollade på de s.k. rena bilderna typ Brandenburger Tor men de föll bort i granskningen. Försökte koncentrera mig på några flygbilder, men de är lite svåra, hög kontrast och lite oskarpa tyvärr.

Så jag får låta bildjakten gå vidare!

Försökte leta igenom andra ÖstBerlinbilder utan att hitta någon liknande plats. Däremot, på tal om udda hus, vid Checkpoint Charlie 1975 såg det vänstra huset ut så här. Det här låg dock på västsidan i Berlin. Idag är det nytt hus mot den väggen.

Bilagor

• checkpoint-charlie1975.jpg
    checkpoint-charlie1975.jpg
    90.4 KB · Visningar: 258
Okänt koja

Hej.

Stasi borde veta, skojar. Men den lokala polisen i Berlin borde ha koll. Försök hitta en foto intresserad polis på dom tyska foto sidorna så kanske han/hon kan hjälpa.
Min tyska är obefintlig så jag kan tyvärr inte hjälpa till. Annars kul deckar uppgift.

Mvh
Lasse

Nu har jag börjat titta lite närmare på byggnaden och då uppstod åtminstone en nya fråga.

Det kan knappast varit en husgavel där reklamtexten är eftersom då skulle ett intilliggande hus ju gått ut över gatan där folk går på bilden? Klicka på den för förstoring.

Har också fått tips om andra tyska hemsidor men min tyska är lite skral så jag har försökt lite via Google med översättningen, bara så de förstår… Ett litet problem med några är att det inte går att skicka med bilder, då faller ju hela frågan tyvärr.

Hoppas jag inte tröttar ut alla med detta, men det skulle vara intressant att till slut få veta var det låg någonstans i ÖstBerlin.

Bilagor

• berlin005.jpg
    berlin005.jpg
    61.4 KB · Visningar: 264
Närå, ingen fara, det är fortfarande kul. Olösta gåtor brukar rent allmänt vara intressanta så länge de är olösta... :)

Speciellt med tanke på att nära nog alla andra trådar och ämnen verkar ha dött här under sommaren, så denna tråd toppar nog listan för Fotosidans mest intressanta för tillfället... :)
.

Närå, ingen fara, det är fortfarande kul. Olösta gåtor brukar rent allmänt vara intressanta så länge de är olösta... :)

Speciellt med tanke på att nära nog alla andra trådar och ämnen verkar ha dött här under sommaren, så denna tråd toppar nog listan för Fotosidans mest intressant för tillfället...
.
.

Tack, då kör vi några varv till!

Jag rör mig ganska fritt med tyskan och har ställt frågan på Fotocommunity.de.
Vi får se om vi får svar...

Tack, håller bägge tummarna! Har även kollat med en tysk kille (bosatt i Sverige under många år) kanske han kan minnas eller veta vem som vet?

Sherlock Holmes, släng dig i väggen…

Den här “flygar-statyn” hittade vi på Tegels flygplats en tidig septembermorgon innan hemresan 2006. Precis utanför entrén finns/fanns den. Fin symbol för en flygplats.

Bilagor

• tegelflygare.jpg
    tegelflygare.jpg
    102.5 KB · Visningar: 129
Kan det möjligen vara en tillfällig utställning i ett hus som sen plockades isär?
Alltså ingen betong.

Tror inte det, huset verkar vara mycket stabilt, dessutom tror jag inte att den inhuggna reklamen skulle gjorts så på ett tillfälligt hus. Som du ser också (jämfört med folk som går förbi) är det ganska högt, kanske motsvarande en tre-fyra-våningars bostadshus.

Det är/var nog en stabil betongklump!

En detalj är också att precis undertill på huset står det ett antal vita bänkar, kanske för trötta vandrare?

Svar från Fotocommunity

Det har kommit in några svar från medlemmarna på Fotocommunity.de.

Großhandelsgesellschaft Textilwaren hade sitt säte vid Hausvogteiplatz, i närheten av Leipzigerstraße och inte så långt bort från Checkpoint Charlie. Området påstås ha varit ett textilt centrum i staden med flera liknande firmor. I dag har andra hus ersatt byggnaderna.

En medlem menar att huset stod nära muren med reklamen vänd mot öst och att ett av husen som kan ses i bakgrunden står i väst. Med en placering vid Hausvogteiplatz skulle det kunna passa...

Bilagor

• Skärmavbild 2013-08-10 kl. 18.56.05.jpg
    Skärmavbild 2013-08-10 kl. 18.56.05.jpg
    66.3 KB · Visningar: 178
Det har kommit in några svar från medlemmarna på Fotocommunity.de.

Großhandelsgesellschaft Textilwaren hade sitt säte vid Hausvogteiplatz, i närheten av Leipzigerstraße och inte så långt bort från Checkpoint Charlie. Området påstås ha varit ett textilt centrum i staden med flera liknande firmor. I dag har andra hus ersatt byggnaderna.

En medlem menar att huset stod nära muren med reklamen vänd mot öst och att ett av husen som kan ses i bakgrunden står i väst. Med en placering vid Hausvogteiplatz skulle det kunna passa...

Jättetack! Nu börjar gåtan äntligen närma sig sin lösning, har bara en fråga beträffande placeringen av huset, finns det någon (bra) karta där jag kan se murens utbredning för den aktuella tiden och där den här platsen finns med?

Kollade nu på Google, allt är helt ombyggt och jag skulle nog aldrig hittat den platsen med dagens kartor…

Bilagor

• karta_130810.jpg
    karta_130810.jpg
    91.6 KB · Visningar: 174
Jättetack! Nu börjar gåtan äntligen närma sig sin lösning, har bara en fråga beträffande placeringen av huset, finns det någon (bra) karta där jag kan se murens utbredning för den aktuella tiden och där den här platsen finns med?

Kollade nu på Google, allt är helt ombyggt och jag skulle nog aldrig hittat den platsen med dagens kartor…

Det finns historiska kartor över Berlin från 1943 i Google Earth (nere till vänster kan man klicka på "1943).
Sen kan man ladda ner en kmz fil som visar var muren gick. Vi en hasig sökning hittade jag den här;

http://www.gearthhacks.com/dlfile2816/Berlin-Wall.htm

Finns kanske bättre (lite rörig sida, men leta efter "get file").

/Erik

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar