svane
Ny medlem
Jag upptäckte nyligen ett väldigt underligt fel på min D7000 som jag haft ett antal år (har inte sett problemet tidigare). Det är inte längre möjligt att slå om till manuell fokusering på kamerahuset.
Jag har testat med objektiv med inbyggd autofokusmotor och båda får problem.
När jag slår om reglaget mellan AF och M på kamerahuset till M händer följande:
1 Objektiv med inbyggd autofokusmotor:
Fortsätter att bete sig som att ingenting hade hänt och fokuserar automatiskt.
2 Objektiv utan inbyggd autofokusmotor:
Jag hör att kamerans motor försöker fokusera men det sker ingen fokusering och kameran vägrar därför ta foto.
För de objektiv som har reglage för att ställa in AF eller M kan jag fortfarande använda för att fokusera manuellt om jag ändrar på objektivet men för övriga objektiv är jag numera låst till att använda autofokus.
Känner någon igen det här problemet? Vet någon vad det kan bero på? Tar tacksamt emot alla tips!
Jag har ingen garanti kvar och jag är inte jättesugen på att lämna in den för reparation som antagligen kommer kosta flera tusen kr.
Mvh,
Henrik
Jag har testat med objektiv med inbyggd autofokusmotor och båda får problem.
När jag slår om reglaget mellan AF och M på kamerahuset till M händer följande:
1 Objektiv med inbyggd autofokusmotor:
Fortsätter att bete sig som att ingenting hade hänt och fokuserar automatiskt.
2 Objektiv utan inbyggd autofokusmotor:
Jag hör att kamerans motor försöker fokusera men det sker ingen fokusering och kameran vägrar därför ta foto.
För de objektiv som har reglage för att ställa in AF eller M kan jag fortfarande använda för att fokusera manuellt om jag ändrar på objektivet men för övriga objektiv är jag numera låst till att använda autofokus.
Känner någon igen det här problemet? Vet någon vad det kan bero på? Tar tacksamt emot alla tips!
Jag har ingen garanti kvar och jag är inte jättesugen på att lämna in den för reparation som antagligen kommer kosta flera tusen kr.
Mvh,
Henrik