Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Märkligt fel - manuell fokus fungerar inte längre på D7000

Produkter
(logga in för att koppla)

svane

Ny medlem
Jag upptäckte nyligen ett väldigt underligt fel på min D7000 som jag haft ett antal år (har inte sett problemet tidigare). Det är inte längre möjligt att slå om till manuell fokusering på kamerahuset.

Jag har testat med objektiv med inbyggd autofokusmotor och båda får problem.
När jag slår om reglaget mellan AF och M på kamerahuset till M händer följande:

1 Objektiv med inbyggd autofokusmotor:
Fortsätter att bete sig som att ingenting hade hänt och fokuserar automatiskt.

2 Objektiv utan inbyggd autofokusmotor:
Jag hör att kamerans motor försöker fokusera men det sker ingen fokusering och kameran vägrar därför ta foto.

För de objektiv som har reglage för att ställa in AF eller M kan jag fortfarande använda för att fokusera manuellt om jag ändrar på objektivet men för övriga objektiv är jag numera låst till att använda autofokus.

Känner någon igen det här problemet? Vet någon vad det kan bero på? Tar tacksamt emot alla tips!

Jag har ingen garanti kvar och jag är inte jättesugen på att lämna in den för reparation som antagligen kommer kosta flera tusen kr.

Mvh,
Henrik
 
Det låter som om brytaren gått sönder, men att spaken fortfarande drar in "skruven" som driver autofokusen i objektiv utan motor. Om det nu inte är så att spaken bara går en del av vägen eller så. Fenomen 2 brukar man kunna framkalla genom att hålla spaken i ett mellanläge där skruven släpper, men brytaren inte går i.
 
Jag upptäckte nyligen ett väldigt underligt fel på min D7000 som jag haft ett antal år (har inte sett problemet tidigare). Det är inte längre möjligt att slå om till manuell fokusering på kamerahuset.

Jag har testat med objektiv med inbyggd autofokusmotor och båda får problem.
När jag slår om reglaget mellan AF och M på kamerahuset till M händer följande:

1 Objektiv med inbyggd autofokusmotor:
Fortsätter att bete sig som att ingenting hade hänt och fokuserar automatiskt.

2 Objektiv utan inbyggd autofokusmotor:
Jag hör att kamerans motor försöker fokusera men det sker ingen fokusering och kameran vägrar därför ta foto.

För de objektiv som har reglage för att ställa in AF eller M kan jag fortfarande använda för att fokusera manuellt om jag ändrar på objektivet men för övriga objektiv är jag numera låst till att använda autofokus.

Känner någon igen det här problemet? Vet någon vad det kan bero på? Tar tacksamt emot alla tips!

Jag har ingen garanti kvar och jag är inte jättesugen på att lämna in den för reparation som antagligen kommer kosta flera tusen kr.

Mvh,
Henrik

Kanske är ett bra tillfället att börja med fokus på tumknappen (AF-ON)?

Då behöver man aldrig slå om brytaren till M.

Tänk igenom det bara...när du väl börjat med tumfokus vill du aldrig sluta.
 
Kanske är ett bra tillfället att börja med fokus på tumknappen (AF-ON)?

Då behöver man aldrig slå om brytaren till M.

Tänk igenom det bara...när du väl börjat med tumfokus vill du aldrig sluta.

Fungerar det verkligen med objektiv som saknar fokusmotor, och hjälper det i det här fallet?
 
Fungerar det verkligen med objektiv som saknar fokusmotor, och hjälper det i det här fallet?

Tumfokus i sig funkar förstås även med motorlösa objektiv...men jag tror du har rätt i din invändning.

Av problembeskrivningen att döma så kan TS nog bara fota med tumfokus med de nyare objektiven med motor, men det kanske räcker för att klara helgerna?

Om AF-C funkar eller om byte till tumfokus / fokusprioritet är möjlig bör även äldre objektiv funka men bara i manuellt läge.
 
Det låter som om brytaren gått sönder, men att spaken fortfarande drar in "skruven" som driver autofokusen i objektiv utan motor. Om det nu inte är så att spaken bara går en del av vägen eller så. Fenomen 2 brukar man kunna framkalla genom att hålla spaken i ett mellanläge där skruven släpper, men brytaren inte går i.

Tack för svaret!

Det låter som att det du skriver kanske kan stämma. Om jag plockar av objektivet från kamerahuset och för AF/M-spaken fram och tillbaka kan jag se en liten "pinne" (se bifogad bild) som åker ut och in vid objektivfattningen på kamerahuset. Vad jag kan förstå är det skruven som driver autofokusen på objektiv utan motor. Den delen verkar alltså funka men kamerahuset verkar inte få indikation om att det skett.

Brytaren du nämner var sitter den och är det något som en privatperson kan få tag i reservdel till och rimligtvis kan byta om man saknar tidigare erfarenhet av att reparera systemkameror?

Mvh,
Henrik
 

Bilagor

  • d7000.jpg
    d7000.jpg
    48.5 KB · Visningar: 49
Problem med skärpan även här

Jag äger D7000 sedan julen 2011. På senare tid har kamerans autofokus börjat balla ur. Skärpan missas alltför ofta. Fotade en trädfällning häromkvällen och tog ett par hundra bilder. Skulle grovt uppskatta att hälften blev oskarpa. Fotandet inleddes med att autofokusen hängde sig på ett märkligt sätt. Alla de små rutorna på toppdisplayen ersattes med en enda och det var omöjligt att få kameran att fokusera. Jag fick ställa in skärpan manuellt en bra stund. Det gick inte heller att välja annan autofokusmetod via knappen vid objektivet samt inmatningshjul. Det hände inget då heller. Den ensamma rutan var kvar, kameran fokuserade inte. Vet ej hur det löste sig, men en rad av- och på-knäppningar fick det hela att släppa och kameran började fokusera igen. Men bilderna blev som sagt inte bra. Misstänker att autofokusen behöver korrigeras eller att autofokusmotorn är dålig. Ska jag skicka in kameran till Nikon för bedömning och kostnadsförslag? Blir det dyrt är det ingen idé. Varken garanti eller försäkring gäller längre.

M v h
Pär Nordqvist, Bollnäs
 
Kameror med klokopplad AF som Nikon, Pentax och Sonys A fattning har alla denna klo eller skruv som backas då man trycker in knappen för lossning av objektiv och som åker ut då knappen släpps eller då man vrider på spaken för AF metod från manuell. Ett tips för att minska risken för problem med denna skruv/klo är att man håller objektivmonteringsknappen intryckt tills objektivet är helt monterat d v s påsatt och snurrat till rätt läge resp avlägsnat. Påverkar inte det som redan inträffat men kanske kan hjälpa andra att minska risken för problem.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.