Annons

Människor i start solsken

Produkter
(logga in för att koppla)

BugEyes

Aktiv medlem
Hej,

Jag fotade en massa små fotbollsspelare igår och solen lyste klar och stark. Effekten av det var att jag fick väldigt starka kontraster mellan högdagrar och skuggor samt lite platta färger.
Kunde till stor del fixa till det i photoshop, men jag undrar om det i dessa lägen finns något filter man kan använda för att förbättra det redan vid exponeringen?
Gör polfilter något positivt för den typen av bilder?
 
Upplättningsblixt är tricket. Enklast är att köra TTL med blixten på omkring ett stegs minuskompensation. Reflexskärm funkar kanske ännu bättre i vissa situationer, men kräver assistent.
 
Tack,
Men det här handlar om mässiskor i rörelse och taget med tele upp till 200 mm. Därför är reflexskärm omöjligt och jag tror inte att upplättningsblixten skulle nå fram.
 
Aha!
Jag tänkte mig att det handlade om uppställda lagbilder eller så... Nja, då har jag ingen lösning. Kanske att ställa ner kontrasten i kameran till lägsta om du plåtar digitalt, eller använda lågkontrastfilm (porträttfilm).
 
MattiasL skrev:
Aha!
Jag tänkte mig att det handlade om uppställda lagbilder eller så... Nja, då har jag ingen lösning. Kanske att ställa ner kontrasten i kameran till lägsta om du plåtar digitalt, eller använda lågkontrastfilm (porträttfilm).
Jag uttryckte mig inte tydligt om i vilken situation jag fotat knattarna. Kan bli aktuellt att göra lag och spelarbilder (sonens knattelag) och då har jag dina råd med mig.
 
Tillbehör till blixt finns

Som Mattias nämner är TTL-blixten ett bra alternativ för upplättning.

Är det motiv på lite avstånd finns det tillbehör till extern blixt som fokuserar ljuset till att nå motiv längre bort. Se exempel.

http://www.atphototech.se/projectaflash/projectaflash.htm

Reflektorn går att köpa via mig för 795 kr exkl. moms och frakt så du får bedömma om det är värt det för bättre bilder.

Ett alternativ du kan prova om det går med din kamera är att ställa den för att göra bilden mjukare. Glöm inte ställa tillbaka!
 
Jag har en motsvarande till min Metz 45-5a. Den fungerar fint men det är tveksamt om blixten överhuvud taget räcker till. Du får ju inte mer ljus, bara en mindre belysningsvinkel.

Tänk dej att du skulle ställa blixten på planen. Den skulle knappast ge något tillskott i fullt dagsljus i alla fall.

Jag kan inte säga att jag haft stor nytta av linsen men visst har jag haft kul.

/AnWi
 
Jag kommer att prova med polfilter nästa gång för att se om det tar ner reflexerna på ett bra sätt och kanske få lite mer must i hudtoner. Visserligen tappar jag då ljus och får längre slutartid men i det läge jag var skulle jag haft råd med det. Tror inte på blixt på avstånd i det bländande ljus som redan råder, dessutom kan nog en fotbollsspelare bli sur om han får en blixt i ögonen under pågående match. Men prylen kunde nog vara kul i andra lägen.
 
Prova underexponera bilden

Hej igen, jag förmodar att du fotograferar digitalt.
En variant för att få mer utrymme till justering i efterhand är att underexponera bilden ca 0,5 steg.
Så du får en kontrast i högdagerutsnittet.
Bilderna du visade tycker jag såg riktigt bra ut under förutsättningarna.
Polaroid tror jag inte hjälper dig helt...men du får prova. Tänk på att om du använder ett linjärt polfilter får du olika effekt beroende på hur du vrider det.
Jag tror det är lättare att underexponer lite.


BugEyes skrev:
Jag kommer att prova med polfilter nästa gång för att se om det tar ner reflexerna på ett bra sätt och kanske få lite mer must i hudtoner. Visserligen tappar jag då ljus och får längre slutartid men i det läge jag var skulle jag haft råd med det. Tror inte på blixt på avstånd i det bländande ljus som redan råder, dessutom kan nog en fotbollsspelare bli sur om han får en blixt i ögonen under pågående match. Men prylen kunde nog vara kul i andra lägen.
 
BugEyes skrev:
Tror inte på blixt på avstånd i det bländande ljus som redan råder, dessutom kan nog en fotbollsspelare bli sur om han får en blixt i ögonen under pågående match.

Om det är stark sol, tror jag ingen märker blixten..... och av bilderna att dömma har det varit en väldigt fin och solig dag.....

// Anders
 
Re: Prova underexponera bilden

magnuschristensson skrev:
Hej igen, jag förmodar att du fotograferar digitalt.
En variant för att få mer utrymme till justering i efterhand är att underexponera bilden ca 0,5 steg.
Så du får en kontrast i högdagerutsnittet.
Bilderna du visade tycker jag såg riktigt bra ut under förutsättningarna.
Polaroid tror jag inte hjälper dig helt...men du får prova. Tänk på att om du använder ett linjärt polfilter får du olika effekt beroende på hur du vrider det.
Jag tror det är lättare att underexponer lite.

Låter som en bra idé, ska prova det vid tillfälle. Dom är naturligtvis tagna med ISO 100 så dom borde tåla att pressas en del. Det jag gjort med bilderna på webben är att ljusa upp skuggorna och höja färgmättnaden, lite av båda men på så sätt blev dom trevligare att titta på.
 
Har nu testat med polfilter och det gav ingen direkt förbättring i högdagrar på huden, bara lite annorlunda färgton och bättre mättnad.
Testade sedan att ställa lite negativ exponeringskompensation och det gav bättre resultat. När man sedan stretchade histogrammet så fanns det mer information att jobba med i högdagrar. Det i kombination med att efterbelysa skuggorna lite grann elektroniskt gav bra resultat utan att tillföra synligt brus i bilden.
Tack igen för det tipset.
 
Underexponering

Your Welcome!
Det är lite synd att behöva justera många bilder, men det är nog enda sättet just nu då alternativtet med zommreflektor till blixt också har en räckviddsbegränsning.

Mvh Magnus


BugEyes skrev:
Har nu testat med polfilter och det gav ingen direkt förbättring i högdagrar på huden, bara lite annorlunda färgton och bättre mättnad.
Testade sedan att ställa lite negativ exponeringskompensation och det gav bättre resultat. När man sedan stretchade histogrammet så fanns det mer information att jobba med i högdagrar. Det i kombination med att efterbelysa skuggorna lite grann elektroniskt gav bra resultat utan att tillföra synligt brus i bilden.
Tack igen för det tipset.
 
Digital systemkamera att föredra

Du har inte beskrivit vilken typ av kamera du har, men här är en digital systemkamera typ Nikon D70 eller Canon EOS 20D att föredra gentemot superkompakter likt Nikon Coolpix 8800 eller Canon Powershot Pro1.
Beroende på att systemkamerorna har drygt dubbelt så stor bildsensor vid ungefär samma Megapixel storlek innehåller bildfilen mer information och ger större svängrum till efterjusteringar med mindre bildkvalitetförlust.

Mvh Magnus

BugEyes skrev:
Har nu testat med polfilter och det gav ingen direkt förbättring i högdagrar på huden, bara lite annorlunda färgton och bättre mättnad.
Testade sedan att ställa lite negativ exponeringskompensation och det gav bättre resultat. När man sedan stretchade histogrammet så fanns det mer information att jobba med i högdagrar. Det i kombination med att efterbelysa skuggorna lite grann elektroniskt gav bra resultat utan att tillföra synligt brus i bilden.
Tack igen för det tipset.
 
Stå på rätt ställe

Det enklaste sättet att undvika skuggor är att stå så att det inte blir några skuggor i ansiktet. Dvs rak med eller rak mot solen. Står man rakt mot solen är det bra att använda ett rejält motljusskydd. Personligen tycker jag det blir bäst om man fotograferar rakt mot solen så att den gör en snygg ljusgloria i håret.
 
Re: Digital systemkamera att föredra

magnuschristensson skrev:
Du har inte beskrivit vilken typ av kamera du har, men här är en digital systemkamera typ Nikon D70 eller Canon EOS 20D att föredra gentemot superkompakter likt Nikon Coolpix 8800 eller Canon Powershot Pro1.
Beroende på att systemkamerorna har drygt dubbelt så stor bildsensor vid ungefär samma Megapixel storlek innehåller bildfilen mer information och ger större svängrum till efterjusteringar med mindre bildkvalitetförlust.

Mvh Magnus

Bilderna är tagna med 300D och Sigma 70-200 2,8. Sedan dess har jag bytt kamerahus men det handlar fortfarande om Canon DSLR.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.