Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Män vs Kvinnliga fotografer

Produkter
(logga in för att koppla)

vargen24

Aktiv medlem
Har alltid tyckt att kvinnor ska stå framför spisen o steka plättar inte fota eller hålla på med något annat skoj.Men får nog tänka om, har kollat på många av kvinnornas bilder här och dom är inte alls tokiga tvärtom kvinnor kanske har bättre blick för bild, det sägs ju att dom drömmer i färg.Vad tror ni???

Jag och några kompisar gjorde ett (högst ovetenskapligt) "blind"test, och vi kunde inte säga om bilden var tagen av en man eller en kvinna. Så jag vet inte om det är så stor skillnad mellan könen..

Jonsjoberg skrev:
...och vi kunde inte säga om bilden var tagen av en man eller en kvinna...
Precis samma resultat fick jag o min analysgrupp.
Däremot, hör och häpna, när vi gjorde tvärt om. Alltså analyserade foton på män respektive kvinnor, så kunde nästan alla svara på vilket kön modellen hade.

"Precis samma resultat fick jag o min analysgrupp.
Däremot, hör och häpna, när vi gjorde tvärt om. Alltså analyserade foton på män respektive kvinnor, så kunde nästan alla svara på vilket kön modellen hade."

Ha Ha Ha Ha!!! :)

FILM) (ulltand skrev:
Däremot, hör och häpna, när vi gjorde tvärt om. Alltså analyserade foton på män respektive kvinnor, så kunde nästan alla svara på vilket kön modellen hade.

Exakt i nivå med den ribba som lades i första inlägget! Jag skrattar gott =D

män tar töntiga bilder på havsörnar och skräp. det gör inte kvinnor i samma utsträckning. fast det har inget med bildseende att göra, snarare någon slags puckad manlig självbild som vissa fotografer känner att de måste reproducera.

jag drömmer i färg. allt är rött.

FILM) (ulltand skrev:

*asgarvar*

//Liza

Jag tycker att det är en vettig fråga att ställa, jag tycker det ser ut som om kvinnor kvoteras in även vad det gäller fotografering.
Visst är det fint med handikappanpassning av olika yrkesgrupper, men en viss lägsta nivå borde det väl finnas även inom fotografin?
Det är ju som i sporten, kvinnor kan men bara om de inte utsätts för konkurrens från män för då blir de långt efter.

bEPH skrev:
Jag tycker att det är en vettig fråga att ställa, jag tycker det ser ut som om kvinnor kvoteras in även vad det gäller fotografering.
Visst är det fint med handikappanpassning av olika yrkesgrupper, men en viss lägsta nivå borde det väl finnas även inom fotografin?
Det är ju som i sporten, kvinnor kan men bara om de inte utsätts för konkurrens från män för då blir de långt efter.

vicken tokfrans du är!

bEPH skrev:
Jag utår ju från att du inte är allvarlig..

bEPH skrev:
.......Men iaf, serien Snapshot i tidningen Foto är bra! Särskilt beskrivande för detta var serien i nr.10 2004 där han ifrågasätter om kvinnliga fotografer alls kan bedömas efter samma måttstockar som manliga och jämför med sporten (och ex. var att män hoppar 6m stavhopp medan kvinnor hoppar 5m..).
Sista rutan visade tydligt att det där med stavhoppning bara gällde somliga män, inte alla..

/Lotta (som varit med och utmanat Krigsskolan Karlberg i simning några gånger;))

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar