Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lokaltidningen tog min bild

Produkter
(logga in för att koppla)

Mxemmaa

Aktiv medlem
I helgen var min lillebror och tävlade, och jag fotade under tävlingen som vanligt.
Han kom på tredje plats, och tidigare har vi skickat in ifrån klubben till lokaltidningen när det gått bra, och jag tog en bild på min bror + två till ifall jag skulle behöva skicka något.
En annan mamma verkade ta på sig detta, men bilden lades upp på min hemsida i alla fall.

Jag lägger upp mina bilder på en hemsida med en rejäl vattenstämpel så att folk får se och använda mina bilder med vattenstämpeln på som profilbild på facebook bl.a.
Detta har jag skrivit över galleriet, och även att man får köpa bilden om man vill ha den utan vattenstämpel och i stort format.

Sen idag kom min mamma hem med tidningsurklippet från lokaltidningen - och bilden kändes lite för bekant... När jag tittade närmare på bilden så var delar utav vattenstämpeln kvar, men den större delen var bortskuren. Detta retade mig något enormt, då det dels var så fult gjort och att ingen ens hade frågat mig.
Jag har ingen aning om ifall det är tidningen eller hon som skickat in som bär skulden för beskärningen och detta, men vad har jag för rättigheter egentligen? Är inte ute efter att bråka men det känns fel att bli nedtrampad på detta viset. (Tidningen borde ju se att bilden bär spår av en vattenstämpel..?)
 
Man borde kunna stämma dem för skadegörelse, vanära samt sveda och värk!

Om någon lokaltidning lånade en bild av mig skulle jag inte bli ledsen, eller kräva betalt. Hade dock gärna sett mitt namn bredvid bilden. Det hade varit artigt.
Men om de vandaliserar bilden utan min tillåtelse så skulle jag bli skitsur. I det läget skulle jag dessutom helst slippa mitt namn bredvid bilden.

PS. Rubriken var lite lustig. Man brukar ju säga att man tar bilder när man fotograferar. Om man säger att någon annan har tagit bilden, så har man alltså inte tagit den själv. Eller hur :)

Petter ...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.