Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Lodrätt streck i sökaren på D70

Produkter
(logga in för att koppla)

objernulf

Aktiv medlem
Ni som har D70, har ni också detta streck i sökaren? Det syns bara när kameran är påslagen och AF-punkten i mitten är valt. Väljer man annan AF-punkt blir det andra små streck.

Bilagor

• d70.jpg
    d70.jpg
    27.5 KB · Visningar: 1,497
Japp, fast jag har inte sett det förrän du påpekade ut nu; jag kör med rutnät påslaget så det är gott om streck ändå...

Det är knappast ett fel - det set ut som en liten "ledning" ut till varje fokuspunktsvisare, kanske för att det där röda blinket, som indikerar i mörker vilken som är aktiv, skall funka.

Jag kör med engelska menyer, men det är nr 08. För osss vingelpellar som inte brukar få horisonten rak...

Rutnät = raster av någon anledning.

Strecket borde väl helt enkelt vara "kanalerna" för De flytande kristallerna skulle jag tro.

objernulf skrev:
Ni som har D70, har ni också detta streck i sökaren? Det syns bara när kameran är påslagen och AF-punkten i mitten är valt. Väljer man annan AF-punkt blir det andra små streck.

Som andra har påpekat så är detta den ledning som förser den aktuella fokuspunkten med ström. Samma fenomen finns på F80:n också och det står omnämnt om det i manualerna, på sidan 8 i manualen till D70:n (för ni läser väl manualen, eller? :) Saxat:

Bieffekter med den här typen av sökarvisning är att du kommer att se linjer som strålar ut från det valda fokuseringsområdet eller att bilden i sökaren blir röd när det aktuella fokuseringsområdet framhävs. Dessa fenomen är helt normala och inte tecken på fel.

Jag läser alltid mina manualer och läste manualen till min D100 två gånger. Har sedan bläddrat lite sporadiskt i den efter det oxå för att läsa på om olika funktioner.

Dock hade jag totalt missat detta och upptäckte nu för första gången detta streck i sökaren på min D100. Jag kommer antaligen aldrig tänka på det i fortsättningen heller.

:D:O:V:E: skrev:
Dock hade jag totalt missat detta och upptäckte nu för första gången detta streck i sökaren på min D100. Jag kommer antaligen aldrig tänka på det i fortsättningen heller.

Antagligen är det det enda du kommer att se i fortsättningen!

Strecket - eller snarare strecken finns även på D100. Det syns när en fokuspunkt tänds upp och löper från olika håll in till respektive fokuspunkt.

roninen skrev:
japp jag har dem oxo... men vill ni se något skummt som e taget med D70:n så kolla denna bilden jag tog.

www.barkab.se/gronbild.jpg

visade den på scandinavian photo idag och jag får en helt ny kamera för det :)

Jag fick precis samma skumma bugg med ett grönt stråk över en bildserie med fyra bilder, för lite drygt en vecka sedan. Har i och för sig inte fått det igen, men det var ju lite skrämmande.

http://81.172.149.114/samuel/DSC_0304green.jpg

Bilden är tagen med min D70 + kit-objektivet.

Någon som vet vad detta beror på, eller om det är allvarligt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar