Annons

Ljusstyrkor på objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)

Foto-Rickard

Aktiv medlem
Jag undrar vad som egentligen skiljer zoomar med samma ljusstyrka genom hela omfånget och dom med olika. Hur är blir det då man fotograferar? Jag har själv aldrig använt ett sådant, har två som båda har F2.8 genom hela så jag undrar hur mycket annorlunda det blir om man skulle köpa ett med varierande ljusstyrka.
 
Ta ditt befintliga objektiv och ställ in det på t ex f4 eller änu värre f5,6. Tryck på skärpedjupkontrollknappen och se skillnaden i det ljus du har att jobba med.

Störst skillnad i sökaren har du när du ska fota i lite halvtaskigt ljus.
 
Johan Okker skrev:
Ta ditt befintliga objektiv och ställ in det på t ex f4 eller änu värre f5,6. Tryck på skärpedjupkontrollknappen och se skillnaden i det ljus du har att jobba med.

Störst skillnad i sökaren har du när du ska fota i lite halvtaskigt ljus.

Hur är det då man ska använda längsta brännvidden och ställer in bländaren på full öppning då det inte går eftersom det inte är samma styrka genom hela. Ändrar kameran automatiskt eller går det inte att fota?

och NÄR vet man att bländaren inte fungerar vid en viss brännvidd? Om du förstår, hoppas jag.
 
Det där med att största bländare ändras med brännvidden är något som jag inte kan tänka mig är något annat än helt automatiskt hanerat på småbildskameror med inbyggd ljusmätning.Objektiv och kamera pratar på elektronisk väg med varandra.

Så har det iaf varit på de kamera-objektivkonfigurationer jag använt/tittat på.

Om vi bortser från eventuella optiska skillnader vad gäller skärpa, kromatisk aberration etc så är det enda du egentligen "tappar" med ljussvagare optik just - ljus. Dels i sökaren och dels vad gäller möjlighet till korta tider i skumt ljus.
 
Jag ger mig in i diskussionen med en något annan fråga, jag hoppas det är ok.
Jag har haft en liten fundering ett bra tag över det här med bländare men aldrig tagit tag i att försöka reda ut hur det är.

Är tex. f2,8 alltid f2,8? Det jag menar är om alla objektiv som är specifierade till att ha en största bländare på 2,8 alltid släpper in lika mycket ljus?
Finns det några fastställda regler på vad som egentligen är f2,8? Motsvarar f2,8 alltid en lika stor fysisk öppning i alla objektiv som på så vis ger att alla objektiv med f2,8 rent matematiskt/fysikaliskt släpper igenom precis samma mängd ljus?

Alltså, kan ett Canon 28/2,8 vara ljusstarkare/ljussvagare än ett Nikon 28/2,8?

Hoppas någon förstår vad jag menar...=)
 
Bländartalet indikerar den fysiska öppningen. Moderna objektiv är för det mesta helt jämförbara, men med äldre objektiv utan antireflexbehandling kan ljusinsläppet skilja en hel del mellan olika objektiv med samma bländaröppning.

På kameror för rörlig film där man eftersträvar exakt exponering mellan objektivbyten finns det en så kallad T-märkning (transmissionsvärde) som komplement till bländartalen.

Med kameraljusmätare som mäter genom objektivet och hyffsat moderna objektiv kan du helt bortse från detta.
 
Intressant fråga !

Jag har också funderat på det där med bländare, det jag har läst mig till är att bländare skall vara brännvidden dividerat med diametern på objektivets öppning. Jag förstår heller inte vad det säger om hur mycket ljus som släpps in, det är troligen så att jag missar något grundläggande. Borde det inte vara intressantare att ange ett objektivs kvaliteter i någon annan enhet som anger hur mycket ljus som släpps igenom (lux,lumen,candela eller något annat) eller kanske som på fiberoptik till nätverksutrusting, hur mycket förluster/dämpning som komponenten förorsakar (dB). Jag förstår att det är intressant att veta vilka skärpedjupsparametrar man har till sitt förfogande, men det vore som sagt kul om någon kunde förklara hur man värderar två objektiv med 50/f2.8 med avseende på hur mycket ljus som släpps igenom under en konstant tidsperiod.
 
Jag tror nog att skillnaden i ljusinsläpp mellan olika objektiv vid samma bländare är försumbar i förhållande till kvaliteten på ljuset. Dvs skärpan, hur olika färger bryts, ljusreflexer, invändiga reflexioner, osv. Det är nog svårt att hitta ett tal som summerar dessa egenskaper. Det går säkert att mäta hur olika glaskvaliteter påverkar ljusgenomsläppligheten, men det känns inte som den viktigaste egenskapen.
 
Något som mer är jobbigt med zoom-objektiv med varierande ljusinsläpp är att köra manuellt. Om du mätt ljuset och ställt in en tid kommer den inte att stämma när du zoomar ut och bländaren ställs om till 4,5 från 3,5, som exempel.
 
Re: Intressant fråga !

thc skrev:
Jag har också funderat på det där med bländare, det jag har läst mig till är att bländare skall vara brännvidden dividerat med diametern på objektivets öppning.
Det är grundprincipen, ja.

Jag förstår heller inte vad det säger om hur mycket ljus som släpps in, det är troligen så att jag missar något grundläggande.

[...]

Jag förstår att det är intressant att veta vilka skärpedjupsparametrar man har till sitt förfogande, men det vore som sagt kul om någon kunde förklara hur man värderar två objektiv med 50/f2.8 med avseende på hur mycket ljus som släpps igenom under en konstant tidsperiod.
Det är inte främst för skärpedjupsberäkningar och liknande som måttet finns. Det mått vi använder idag är relativt, dvs ett objektiv med ett bländarstegs mindre öppning släpper in hälften så mycket ljus och det är lätt att räkna på. Med relativa värden kan du använda en ljusmätare och få ut ett bländar-/slutarvärde och ställa in det på vilken kamera/objektiv som helst.

Som Stefan skriver så är skillnaden mycket liten mellan olika objektiv och i många fall säkert svår att mäta. Det finns flera andra felkällor som spelar in och som kan vara av större magnitud. Slutaren kanske inte är så exakt som man tror, glapp i bländarbladen, felkalibrerad ljusmätare, mfl. Det är av denna anledning som jag tror att det inte skulle vara praktiskt intressant med att veta exakt hur stor förlusten är i ett objektiv. Förvånansvärt mycket inom fotografin kräver exakt precision och mycket är förlåtande. Betänk också att ljusgenomsläpp i ett objektiv inte är ett värde. Randstrålar kan påverkas på annat sätt än centrumstrålar. Vissa objektiv uppvisar vinjettering. Hur ska man på ett bra sätt kunna meddela den informationen i transmissionsdatat? Jag har inget riktigt bra svar där.

När det gäller fiberoptik och nätverksutrustning så är det en annan femma. Då ska signalen färdas över långa avstånd och signalen skall komma fram så att den kan avkodas i andra änden. Där är inte fel acceptabla på samma sätt.

Det som Jim säger med antireflexbehandling är dock intressant att notera. Det är inte många som tänker på att obehandlade glasytor stjäl mycket ljus. En glas-luftövergång kan förlora i runda slängar 4% ljus vid reflektion. Det kanske inte låter som så mycket, men i ett objektiv med många element så blir det mycket till slut. Räknade antalet övergångar på en skiss av en telezoom 200-400. Den har 24 linser i 17 grupper och minst 8 av dem har ordentligt med luft mellan, vilket borde innebära ett minimum av 16 glas-luftövergångar och därmed en total transmission på 0.96^16 ~ 0.52. Med andra ord tappar man hälften av ljuset om man inte har antireflexbenandling. Är det så att det blir förlust mellan varje grupp hamnar man på 0.24, dvs en fjärdedel. Det är mycket mer än de flesta andra faktorer kombinerat.
 
Tack Max!

Förutom att du besvarade frågan förklarade du varför man ska använda kvalitetsfilter på sina objektiv :)

/Anders
 
Joel Marklund skrev:
Något som mer är jobbigt med zoom-objektiv med varierande ljusinsläpp är att köra manuellt. Om du mätt ljuset och ställt in en tid kommer den inte att stämma när du zoomar ut och bländaren ställs om till 4,5 från 3,5, som exempel.

Det var det jag ville komma fram till och få reda på om det var så det funkade! Super, tack!
 
Intressant tråd det här.
Jag har alltid tänk objektivs minsta bländare (maximalt ljusinsläpp) som ett matematisk bråk.
tex: 50mm F 1:2 släpper igenom hälften av det inkommande (befintliga) ljuset och en 200mm F 1:4 släpper igenom 25%.
Jag kanske har tänkt fel i 25 år?
Eller går det att tänka så?
 
Re: Re: Intressant fråga !

maxzomborszki skrev:
Förvånansvärt mycket inom fotografin kräver exakt precision och mycket är förlåtande.
Att man aldrig lär sig; inte skriva när man är trött. Det blev ett mycket för mycket. Det ska så klart vara "Förvånansvärt lite inom fotografin kräver exakt precision och mycket är förlåtande." Hoppas det framgick ändå. F'låt.

Peter Segerdahl (Segeson) skrev:
Jag har alltid tänk objektivs minsta bländare (maximalt ljusinsläpp) som ett matematisk bråk.
tex: 50mm F 1:2 släpper igenom hälften av det inkommande (befintliga) ljuset och en 200mm F 1:4 släpper igenom 25%.
Det är helt korrekt att man ska se det som ett bråk, för det är precis vad det är. Bländaren f/2.0 innebär att om brännvidden (f) är 50mm så är öppningen 50mm/2.0 = 25mm. Men den relativa öppningen är mer intressant för oss så hur stor den absoluta öppningen är brukar vi bekvämt vifta bort.

Däremot ska du inte direkt se det som att du släpper igenom 50% av det befintliga ljuset. Bländartalet visar bara hur stor öppningen är relativt brännvidden och som tidigare konstaterats så säger det inte hela sanningen om hur mycket ljus som verkligen släpps igenom.

Motexemplet är att det finns ju optik med större bländare än 1 (tex Canons 50mm f/0.95) och det skulle då med detta synsätt innebära att de släpper genom mer än det befintliga ljuset vilket inte kan stämma, för något sådant behövs annan teknik än glaselement. I detta fall säger bländarvärdet bara hur stor öppningen är. Den här diskussionen tar upp denna typ av objektiv och visar även f- och T-värden för vissa objektiv.
 
Re: Re: Intressant fråga !

maxzomborszki skrev:
Den har 24 linser i 17 grupper och minst 8 av dem har ordentligt med luft mellan, vilket borde innebära ett minimum av 16 glas-luftövergångar och därmed en total transmission på 0.96^16 ~ 0.52. Med andra ord tappar man hälften av ljuset om man inte har antireflexbenandling.

Smart formel, som jag inte tänkt på. Testade att gångra för varje linsyta (mot luft) med 0,96 och fick samma svar.

Ser att du skriver med punkt istället för komma, vilket bl.a. amerikaner gör.

Amerikaner skriver en miljon och hundradelar så här:

1,000,000.00

Medan vi i Europa skriver:

1.000.000,00

Vi skriver också bländare 2,8 medan de skriver 2.8
 
Segeson skrev:

tex: 50mm F 1:2 släpper igenom hälften av det inkommande (befintliga) ljuset och en 200mm F 1:4 släpper igenom 25%.

Det stämmer inte. F1:2 släpper inte in dubbelt så mycket ljus som F1:4, utan fyra gånger så mycket.

Dessutom, om F1:4 skulle släppa in 25% av ljuset, vart skulle då resten ta vägen?
 
arvro395 skrev:
Det stämmer inte. F1:2 släpper inte in dubbelt så mycket ljus som F1:4, utan fyra gånger så mycket.

Dessutom, om F1:4 skulle släppa in 25% av ljuset, vart skulle då resten ta vägen?
Till att börja med var mina funderingar ställda som frågor, inte som påståenden.
Sen om ett F1:2 inte släpper in dubbelt så mycket ljus som F1:4, utan fyra gånger så mycket, vart tar då det ljuset vägen?
?konfunderad?
 
Re: Re: Re: Intressant fråga !

J. Patric skrev:
Smart formel, som jag inte tänkt på. Testade att gångra för varje linsyta (mot luft) med 0,96 och fick samma svar.
Tycker man det är kul att räkna på och vill lära sig mer om optik finns ett enkelt litet kompendium jag hittade häromdagen.

Ser att du skriver med punkt istället för komma, vilket bl.a. amerikaner gör.
Ojsan, rent slarv från min sida, man blir miljöskadad när man i det närmaste bara skriver teknisk litteratur på engelska. Sedan hjälper det inte att man klipper och klistrar sina beräkningar ur bc :)

Ska försöka bättra mig för att undvika missförstånd.

Peter Segerdahl (Segeson) skrev:
Sen om ett F1:2 inte släpper in dubbelt så mycket ljus som F1:4, utan fyra gånger så mycket, vart tar då det ljuset vägen?
Nu vet jag inte om jag riktigt förstått rätt. 2:an och 4:an är mått på öppningens relativa diameter medan ljusinsläppet är proportionellt mot öppningens area. Arean är proportionell mot kvadraten på diametern. Mellan 1:2 och 1:4 finns det hela bländarsteget 1:2,8.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.