Re: Intressant fråga !
thc skrev:
Jag har också funderat på det där med bländare, det jag har läst mig till är att bländare skall vara brännvidden dividerat med diametern på objektivets öppning.
Det är grundprincipen, ja.
Jag förstår heller inte vad det säger om hur mycket ljus som släpps in, det är troligen så att jag missar något grundläggande.
[...]
Jag förstår att det är intressant att veta vilka skärpedjupsparametrar man har till sitt förfogande, men det vore som sagt kul om någon kunde förklara hur man värderar två objektiv med 50/f2.8 med avseende på hur mycket ljus som släpps igenom under en konstant tidsperiod.
Det är inte främst för skärpedjupsberäkningar och liknande som måttet finns. Det mått vi använder idag är relativt, dvs ett objektiv med ett bländarstegs mindre öppning släpper in hälften så mycket ljus och det är lätt att räkna på. Med relativa värden kan du använda en ljusmätare och få ut ett bländar-/slutarvärde och ställa in det på vilken kamera/objektiv som helst.
Som Stefan skriver så är skillnaden mycket liten mellan olika objektiv och i många fall säkert svår att mäta. Det finns flera andra felkällor som spelar in och som kan vara av större magnitud. Slutaren kanske inte är så exakt som man tror, glapp i bländarbladen, felkalibrerad ljusmätare, mfl. Det är av denna anledning som jag tror att det inte skulle vara praktiskt intressant med att veta exakt hur stor förlusten är i ett objektiv. Förvånansvärt mycket inom fotografin kräver exakt precision och mycket är förlåtande. Betänk också att ljusgenomsläpp i ett objektiv inte är
ett värde. Randstrålar kan påverkas på annat sätt än centrumstrålar. Vissa objektiv uppvisar vinjettering. Hur ska man på ett bra sätt kunna meddela den informationen i transmissionsdatat? Jag har inget riktigt bra svar där.
När det gäller fiberoptik och nätverksutrustning så är det en annan femma. Då ska signalen färdas över långa avstånd och signalen skall komma fram så att den kan avkodas i andra änden. Där är inte fel acceptabla på samma sätt.
Det som Jim säger med antireflexbehandling är dock intressant att notera. Det är inte många som tänker på att obehandlade glasytor stjäl mycket ljus. En glas-luftövergång kan förlora i runda slängar 4% ljus vid reflektion. Det kanske inte låter som så mycket, men i ett objektiv med många element så blir det mycket till slut. Räknade antalet övergångar på en skiss av en telezoom 200-400. Den har 24 linser i 17 grupper och minst 8 av dem har ordentligt med luft mellan, vilket borde innebära ett minimum av 16 glas-luftövergångar och därmed en total transmission på 0.96^16 ~ 0.52. Med andra ord tappar man hälften av ljuset om man inte har antireflexbenandling. Är det så att det blir förlust mellan varje grupp hamnar man på 0.24, dvs en fjärdedel. Det är mycket mer än de flesta andra faktorer kombinerat.