Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusstark budget runt 30 mm

Produkter
(logga in för att koppla)

jomper

Aktiv medlem
Tja.
Har blivit med 50d och har bland annat ett 50/1,8. Väldigt kul att fota med, tar mest familjebilder och fångar vardagliga motiv främst i och runt hemmet.

Fascineras av möjligheten att ta skapliga bilder i ljussvag miljö. Är i grunden älskare av skärpa och smått allergisk mot brus, men viss tolerans finns då det inte är några utställningsbilder vi pratar om.

Kände direkt att 50 mm var lite lång brännvidd för mina syften, i varje fall inomhus. Ska jag fånga familjen pysslande vid vardagsrumsbordet på kvällen får jag backa in i väggen.
Lite mer ljusinsläpp skulle inte heller skada.
Har sneglat på Sigmas 30/1,4 som ligger rätt för min budget. Blir dock skeptisk då jag läst en del negativ kritik, bland annat att fokus ligger fel på en del exemplar.

Så vad har ni för åsikter och råd kring detta? Vågar jag satsa på Sigman? Ska jag gå på ännu kortare brännvidd? Kanske behöver jag inte så stor bländare som 1,4?

Tack på förhand.
 
Har sneglat på Sigmas 30/1,4 som ligger rätt för min budget. Blir dock skeptisk då jag läst en del negativ kritik, bland annat att fokus ligger fel på en del exemplar.

Det händer, men då skickar man in hus och glugg till Tura och får det kalibrerat.

Canon 24/1,4 är i teorin ett lockande alternativ, men löjligt dyrt och väldigt stort.
 
Jag köpte ett Canon 28 1.8 efter att jag också tyckt 50 var för lång. Har du en zoom så ställ in dem på 20, 24, 28, 30, 35, 40. Sen väljer du bort dem vars brännvidd du inte kan tänka dig som fast. Sedan tittar du vad som finns.

Felfokuserar det kan man ju justera som redan nämnts. Det verkar ju tyvärr ske med detta sigmat. Då går det ju åt mer pengar och dessutom tid.

Allergisk mot brus inomhus och du upplever problem med 50an så kanske du borde uppgradera la camera'
 
Tack för tipset, skall testas.

Bruset upplever jag inte som något problem, men jag vill gärna hålla det på en så låg nivå som möjligt med min utrustning och budget. Någon uppgradering av kamerahus är inte aktuell just nu.

Vad jag alltså efterfrågar är ett prisvärt objektiv. Plastic fantastic har jag ju redan, men finns fler guldkorn?
 
Jag har också funderat på samma specifikationer. Brännvidd kring 30mm, f<2. Gärna lite vädertåligt.
 
Så vad har ni för åsikter och råd kring detta? Vågar jag satsa på Sigman? Ska jag gå på ännu kortare brännvidd? Kanske behöver jag inte så stor bländare som 1,4?

Rent prismässigt finns det tyvärr inte så många alternativ till Sigma 30mm f/1.4. Sigma är i princip den enda tredjepartstillverkaren som gör snabba fasta objektiv med autofokus till Canon. Sigma har ju en 35mm f/1.4 på G men den ska ta upp kampen med Canon 35mm f/1.4 L, och den är prissatt därefter.

Canon 35mm f/2 är ju ganska trevligt men inte lika skarpt som Sigma 30mm enligt mina kvicka tester, dessutom har det ganska trist autofokus. Canon 28mm f/1.8 är inte skarpt nog för mig. Ett snabbt objektiv ska man kunna använda helt öppet eller ett steg nerbländat och det 28mm f/1.8 jag haft blev hyfsat skarpt först vid f/4 eller så.

För mig personligen har 30mm f/1.4 varit ett fantastiskt objektiv, först till min 350D i flera år och sedan till min 7D i två år. Då jag har en 5D MkIII i tankarna har jag ersatt mitt Sigma med Canon's 35L, men blev väldigt förvånad över att Canon faktiskt inte var ett dugg bättre än Sigma på min 7D.

Hitta ett begagnat Sigma som fungerar bra (du kan få köpa mitt som är väldigt uppenbart begagnat men levererar kanonbilder fortfarande) och var nöjd med det!
 
Rent prismässigt finns det tyvärr inte så många alternativ till Sigma 30mm f/1.4. Sigma är i princip den enda tredjepartstillverkaren som gör snabba fasta objektiv med autofokus till Canon. Sigma har ju en 35mm f/1.4 på G men den ska ta upp kampen med Canon 35mm f/1.4 L, och den är prissatt därefter.

Canon 35mm f/2 är ju ganska trevligt men inte lika skarpt som Sigma 30mm enligt mina kvicka tester, dessutom har det ganska trist autofokus. Canon 28mm f/1.8 är inte skarpt nog för mig. Ett snabbt objektiv ska man kunna använda helt öppet eller ett steg nerbländat och det 28mm f/1.8 jag haft blev hyfsat skarpt först vid f/4 eller så.

För mig personligen har 30mm f/1.4 varit ett fantastiskt objektiv, först till min 350D i flera år och sedan till min 7D i två år. Då jag har en 5D MkIII i tankarna har jag ersatt mitt Sigma med Canon's 35L, men blev väldigt förvånad över att Canon faktiskt inte var ett dugg bättre än Sigma på min 7D.

Hitta ett begagnat Sigma som fungerar bra och var nöjd med det, det finns inte så många bättre alternativ!

Jag har också funderat på samma specifikationer. Brännvidd kring 30mm, f<2. Gärna lite vädertåligt.

Det finns inte vad jag vet. Inte ens Canon 35L är vädertätat.
 
Rent prismässigt finns det tyvärr inte så många alternativ till Sigma 30mm f/1.4. Sigma är i princip den enda tredjepartstillverkaren som gör snabba fasta objektiv med autofokus till Canon. Sigma har ju en 35mm f/1.4 på G men den ska ta upp kampen med Canon 35mm f/1.4 L, och den är prissatt därefter.

Canon 35mm f/2 är ju ganska trevligt men inte lika skarpt som Sigma 30mm enligt mina kvicka tester, dessutom har det ganska trist autofokus. Canon 28mm f/1.8 är inte skarpt nog för mig. Ett snabbt objektiv ska man kunna använda helt öppet eller ett steg nerbländat och det 28mm f/1.8 jag haft blev hyfsat skarpt först vid f/4 eller så.

För mig personligen har 30mm f/1.4 varit ett fantastiskt objektiv, först till min 350D i flera år och sedan till min 7D i två år. Då jag har en 5D MkIII i tankarna har jag ersatt mitt Sigma med Canon's 35L, men blev väldigt förvånad över att Canon faktiskt inte var ett dugg bättre än Sigma på min 7D.

Hitta ett begagnat Sigma som fungerar bra (du kan få köpa mitt som är väldigt uppenbart begagnat men levererar kanonbilder fortfarande) och var nöjd med det!

Tack för ett bra svar.
Känns som jag hela tiden faller tillbaka på Sigman. Gäller som sagt bara att hitta ett ok exemplar.
Är ditt objektiv optiskt ok och priset rätt är jag helt klart intresserad.
Kanske bättre o ta via PM i så fall.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.