Mushkot skrev:
Men Martin, har du inte lärt dig NÅT? Min kamera led ju inte av bandning innan du började misshandla mina filer, och nu har jag åter igen förträngt det hela! Dock är min kamera inne på rep för att den grillar minneskort, men det är ju en helt annan historia...
Jo, nu har jag lärt mig att man inte ska göra tester om man ska förbli nöjd;-) Även mycket bra prylar har självklart brister, och med möjligheten att kika på bilderna i väldigt stor förstoring på skärmen så ser man alla dessa direkt.
Förresten, jag tror ni får sparka mig ur fotolaget. Jag känner att jag inte kommer orka engagera mig tillräckligt mycket tyvärr. Ta in nån annan istället
Mankan G skrev:
Du ser. Vi slipper aldrig undan Martin
Fortsätt i påbörjad stil och vi andra är säkra på att vi aldrig kan slappna av....Vi kommer att hitta nya dåliga OCH bra saker med våra utrustningar. Martin hjälpte mig att omvärdera mitt AF-D35mm f2,0 häromdagen. Från besvikelse till ett rätt bra objektiv.
Kul med att sådana personer finns...
Mankan
Ja, det ska väl finnas nån som "vänder på guldmynten" också;-) Det är tyvärr väldigt vanligt att man okritiskt hyllar den egna utrustningen för att man inte
vågar granska den. Det är ju förstås bara bra om man som användare är nöjd med det man har, men jag gillar inte riktigt fenomenet som vi ser i recensionerna här på FS. Nästan alla produkter får skitbra betyg, och det beror nog på att en del skäms lite över att ha köpt nåt som inte egentligen var så jädra bra.
Sakliga utlåtanden är alltid bra, även om man förstås kan gissa lite ibland;-)
Upplevd kvalitet är inte alltid samma sak som reell kvalitet.
AFE skrev:
Min manuella Nikkor 35/1,4 är inte så himla skarp på full öppning, men det innebär inte med nödvändighet att det inte går att göra bilder ändå.
Jag tycker t.ex. att den här är helt ok, trots uppenbara tekniska brister: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=909699&target=#
Mitt fd. Sigma 30/1,4 var rätt oskarpt vid full öppning också, men ibland syns det inte förstås.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/835376.htm?set=lp
I detta format framstår i princip vilken skitglugg som helst som skarp om man gör nedminskningen på rätt sätt.
Edit: Slutsatsen är förstås att de flesta av oss är alldeles för kräsna.
Jag är hur som helst fortfarande mycket nöjd med 75-150:an, särskilt med tanke på priset.