Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Makten goes manuell

Produkter
(logga in för att koppla)
Zoso skrev:
Passa dig så du inte fastnar i analogdjungeln bara, det är lätt att bli nostlgisk när man läser på den där sidan, själv är jag helt torsk nu :)
Hahaha, ja men vafasen... För min typ av fotograferande så hade det gått utmärkt med gamla manuella objektiv för hela slanten. Eller en bra normalzoom med AF kan ju vara bra att ha, och det har jag redan.
Om jag köper en ny mattskiva så känns det som att jag inte kommer att köpa några fler AF-objektiv faktiskt. Jag är inte så kinkig med skärpa och sånt som sagt, och mer känsla till lägre pris har jag inget emot.
Jag mailade förresten Lasses kameraservice och frågade vad de skulle ta för att byta mattskivan om jag kom in själv med prylarna. Hundrafemtio spänn! Där snackar vi bra pris:-D
Fast jag får vänta lite. Kameran går på avbetalning nu i 10 månader till, och jag har det mesta jag önskar mig. Närbildslinser får bli den sista investeringen på ett bra tag tror jag (*host*). Jag har idag fått hem trådutlösare, extrabatteri och gråkort från Kaffebrus dessutom, så nu känner jag mig ganska komplett:)

Johan Okker skrev:
=)
Kent, vad var det jag skrev?
=)

He he, men det är väldigt roligt, håller på leker med F1'an hela tiden, slukar all information jag kan hitta på nätet, fuderar på att köpa böcker också, jag har inte rört D200'an på en vecka :)

/kent

nu vart jag sugen på lite ny-gammalt glas till min D1x =)

har 1300kr att bränna på något objektiv.. funtar på gamla 80-200 f/4.0 med fokus och zoomring i ett

Någon som har förslag eller tankar i övrigt?

Jag tänkte att den snorskarpa 28/2.8 skulle vara något men jag har redan den sämre AF verisionen och dessutom blir brännvidden lite, tjaa.. trist med 1,5 crop.

en gammal 55/1.2 vore också trevligt.. för sakens skull och den totala flash-faktorn =)

är lite svår att få tag på dock

Zoso skrev:
He he, men det är väldigt roligt, håller på leker med F1'an hela tiden, slukar all information jag kan hitta på nätet, fuderar på att köpa böcker också, jag har inte rört D200'an på en vecka :)

/kent

Hoppsansa.. =)

Kent, nu när du är inne på detta spåret. Har du hört talas om mellanformat? =)

mvh

harryett skrev:
en gammal 55/1.2 vore också trevligt.. för sakens skull och den totala flash-faktorn =)

är lite svår att få tag på dock

Inga problem - det ligger en på Tradera. Förmodligen inte en Noct, men ändå. Optiken är enligt min mening relativt meningslös om man inte behöver ljusstyrkan. En 1.4 eller den gamla 2.0 är betydligt skarpare och kontrastrikare.

Men, som du sa, "för sakens skull"... :)

Men hur var det nu med D200 - kan den verkligen inte hantera AI-S-objektiven via kameran, utan måste man köra via bländarringen. För är det så, så har antingen en finess från F4 ("Nikons sista manuella AF-kamera, en tidsmaskin av rang") återuppstått: den rörliga avkännaren för bländarvärdet... Eller, menar man att man måste mäta nerbländat - en pina som inte jag känt på många år, nästan DDR-teknologi?

Hi folks

På D2 måste man i alla fall använda bländarringen och inte tumhjulet men den fungerar i övrigt helt normalt. Dvs man mäter med öppen bländare. Både A och M läget fungerar. Den enda skillnaden är således att man måste som sagt använda bländarringen samt att inte alla automatiklägena fungerar. Matrixmätningen fungerar oxå. Man måste dock för att allt ska fungera optimalt ställa in bländarens maxvärde samt brännvidd i en meny i kameran. Går att fixa via funktionsknappen på kamerans framsida.

Mankan G skrev:
På D2 måste man i alla fall använda bländarringen och inte tumhjulet men den fungerar i övrigt helt normalt. Dvs man mäter med öppen bländare. Både A och M läget fungerar. Den enda skillnaden är således att man måste som sagt använda bländarringen samt att inte alla automatiklägena fungerar. Matrixmätningen fungerar oxå. Man måste dock för att allt ska fungera optimalt ställa in bländarens maxvärde samt brännvidd i en meny i kameran. Går att fixa via funktionsknappen på kamerans framsida.
Precis som på D200 då verkar det. Tyvärr (?) kan man ju inte ställa in brännvidd när man använder en zoom, så man får ingen matrixmätning, men väl centrumvägd eller spot.
Min kamera underexponerar 1-2 steg med denna glugg, så man får kika på exponeringskompensationen lite när ljuset ändras. Inget större problem egentligen, för det gör man väl annars också, även om det inte brukar röra sig om så stor kompensation.

Igår gjorde jag "misstaget" att utföra nån slags fokustest. Det visade sig att skärpan är god i det stora hela, men ovankanten av samtliga bilder är misstänkt oskarp. Fan vet vad det beror på, men jag gissar att skärpeplanet är lite knasigt välvt eller nåt. Jag kan förstås ha ställt kameran lite snett, men jag provade att luta lite upp och ned, och när jag hade skärpa där uppe så var kameran helt klart inte i närheten av horisontellt inställd.
Lyckligtvis så fotar man sällan plana ytor med ett tele, så jag tror inte att det kommer att ha nån som helst betydelse för verkliga bilder.
Men inget gott som inte har nåt ont med sig alltså;-)
Hade jag inte provat så hade jag nog aldrig märkt det, hehe.

Makten skrev:
Igår gjorde jag "misstaget" att utföra nån slags fokustest. Det visade sig att skärpan är god i det stora hela, men ovankanten av samtliga bilder är misstänkt oskarp. Fan vet vad det beror på, men jag gissar att skärpeplanet är lite knasigt välvt eller nåt. Jag kan förstås ha ställt kameran lite snett, men jag provade att luta lite upp och ned, och när jag hade skärpa där uppe så var kameran helt klart inte i närheten av horisontellt inställd.
Lyckligtvis så fotar man sällan plana ytor med ett tele, så jag tror inte att det kommer att ha nån som helst betydelse för verkliga bilder.
Men inget gott som inte har nåt ont med sig alltså;-)
Hade jag inte provat så hade jag nog aldrig märkt det, hehe.
Men Martin, har du inte lärt dig NÅT? Min kamera led ju inte av bandning innan du började misshandla mina filer, och nu har jag åter igen förträngt det hela! Dock är min kamera inne på rep för att den grillar minneskort, men det är ju en helt annan historia...

Du ser. Vi slipper aldrig undan Martin :)

Fortsätt i påbörjad stil och vi andra är säkra på att vi aldrig kan slappna av....Vi kommer att hitta nya dåliga OCH bra saker med våra utrustningar. Martin hjälpte mig att omvärdera mitt AF-D35mm f2,0 häromdagen. Från besvikelse till ett rätt bra objektiv.

Kul med att sådana personer finns...

Mankan

Mushkot skrev:
Men Martin, har du inte lärt dig NÅT? Min kamera led ju inte av bandning innan du började misshandla mina filer, och nu har jag åter igen förträngt det hela! Dock är min kamera inne på rep för att den grillar minneskort, men det är ju en helt annan historia...
Jo, nu har jag lärt mig att man inte ska göra tester om man ska förbli nöjd;-) Även mycket bra prylar har självklart brister, och med möjligheten att kika på bilderna i väldigt stor förstoring på skärmen så ser man alla dessa direkt.

Förresten, jag tror ni får sparka mig ur fotolaget. Jag känner att jag inte kommer orka engagera mig tillräckligt mycket tyvärr. Ta in nån annan istället:)

Mankan G skrev:
Du ser. Vi slipper aldrig undan Martin :)

Fortsätt i påbörjad stil och vi andra är säkra på att vi aldrig kan slappna av....Vi kommer att hitta nya dåliga OCH bra saker med våra utrustningar. Martin hjälpte mig att omvärdera mitt AF-D35mm f2,0 häromdagen. Från besvikelse till ett rätt bra objektiv.

Kul med att sådana personer finns...

Mankan
Ja, det ska väl finnas nån som "vänder på guldmynten" också;-) Det är tyvärr väldigt vanligt att man okritiskt hyllar den egna utrustningen för att man inte vågar granska den. Det är ju förstås bara bra om man som användare är nöjd med det man har, men jag gillar inte riktigt fenomenet som vi ser i recensionerna här på FS. Nästan alla produkter får skitbra betyg, och det beror nog på att en del skäms lite över att ha köpt nåt som inte egentligen var så jädra bra.
Sakliga utlåtanden är alltid bra, även om man förstås kan gissa lite ibland;-)

Upplevd kvalitet är inte alltid samma sak som reell kvalitet.

AFE skrev:
Min manuella Nikkor 35/1,4 är inte så himla skarp på full öppning, men det innebär inte med nödvändighet att det inte går att göra bilder ändå.

Jag tycker t.ex. att den här är helt ok, trots uppenbara tekniska brister: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=909699&target=#
Mitt fd. Sigma 30/1,4 var rätt oskarpt vid full öppning också, men ibland syns det inte förstås.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/835376.htm?set=lp
I detta format framstår i princip vilken skitglugg som helst som skarp om man gör nedminskningen på rätt sätt.

Edit: Slutsatsen är förstås att de flesta av oss är alldeles för kräsna.
Jag är hur som helst fortfarande mycket nöjd med 75-150:an, särskilt med tanke på priset.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar