Annons

ljussmätning canon 400D

Produkter
(logga in för att koppla)

Patlin

Aktiv medlem
Hej!
När jag tar kort med min canon 400D och använder ljusmätare som någorlunda riktmall och placerar mätaren i mitten blir alltid bilden underexponerad, måste ha plus 1 och ibland mer. någon mer som har detta problem?

en fråga till, när man tittar på historigram. Om det saknas längts ut i kanterna alltså 1/4 säger vi på arje sida.. är bilden dåligt exponerad då?

bilden tagen med mätare på mitten men bilden är ju inte alls bra exponerad
 

Bilagor

  • img_7127fotosidan.jpg
    img_7127fotosidan.jpg
    35.1 KB · Visningar: 446
testade med min D80 och bilderna blir kanske lite mörka men inte alls som din bild. Använde martixmätning,alltså mätning över hela bildytan. Testade även centrumvägd, blev lite mörkare, dock inte alls så mkt som din bild illustrerar. Spotmätningen gav mörkast bilder, men fortfarande inte lika mkt som din bild. Men menar du att alla bilder du tar blir underexponerade ellr är det bara när du tar på skärmen(undrar eftersom exemplet är ett kort på din skärm)?

Bilden behöver inte vara dåligt exponerad för att det saknas i kanterna, det menas bara med att bilden inte innehåller så många högdagrar och inte så mkt mörka områden. Når däremot markeringarna långt ut till vänster och det fortfarande saknas till höger är bilden underexponerad. Till höger tvärtom.

Har testat de olika mätsätten kameran har att mäta ljuset på,Centrumväg, spot mm..?
 
Jo med 400D så får man överexponera lite brukar vanligtvis ligga på + 1/3 eller + 2/3 vid vanligt foto. Dock så får man ju ta hänsyn till när man fotar ngt som är till största delen vitt genom att överexponera mellan + 1 1/3 och uppåt, på samma sätt som man skull göra om man fotade ett snölandskap, detta gäller alla inbyggda ljusmätare.

Många kameror är olika, skiljer rätt mkt på 350D och 400D, 350D som tex inte satsar på att högdagarna ska bli fina till varje pris, men men, ngt som man får lära sig helt enkelt, men vid vanlig fotografering så är det som sagt rekomenderat att överexponera ngt om man fotar med en 400D.
 
Patrik,
Ditt testmotiv är ju i huvudsak helt vitt. Då blir bilden ofta underexponerad. Gå ut och fota i ett snölandskap så får du samma effekt. För att kunna avgöra om din kamera verkligen felexponerar bör du välja ett mera "normalt" motiv.

Rent generellt tycker jag att 400D kanske exponerar lite, lite "till vänster". Jag har provat att köra med 1/3 exponeringskomp som "standard" men tycker då istället att många bilder blir överexponerade, även om själva histogrammet kanske ser mera "mitt i".

Min slutsats är att att man inte skall stirra sig blind på histogrammet. Det är ett utmärkt hjälpmedel men det säger inte hela sanningen.

En stor fördel är om du fotar i RAW, då kan du justera mindre exponeringsfel med gott resultat.
 
Ludix skrev:
testade med min D80 och bilderna blir kanske lite mörka men inte alls som din bild. Använde martixmätning,alltså mätning över hela bildytan.

________________________________________

Detta är den stora skillnaden mellan Nikon och de andra. På D80 använder matrixmätaren 420 punkter i färg, ljus, kontrast, 3D(avstånd) att hämta in exponeringsdata ifrån, Canon använder 40 fält i s/v att hämta info ifrån.

I svår belysning är oftast Nikon rikligare exponerad, sedan är det upp till användaren vad han tycker om det.

Men i detta fall som C fotograf skall man byta till Nikon - skoja bara. Försök centrumväga med halva mätningen på det ljusa och halva mätningen på det mörka bakpartiet, vrid sedan kameran till den position du önskar och tryck, eller helt enkelt överexponera eftersom ljusmätaren är "feg".

Hälsningar

Adam
 
Hej igen!
Att jag använde skärmen som ett test motiv var bara för att illustrera, det oftast med med dom flesta bilder att jag ligger på plus 1 för att få bra även när jag testat med olika mätsystem. Är det snön som gör det på utomhusbilderna?
 
Patlin skrev:
Hej igen!
Att jag använde skärmen som ett test motiv var bara för att illustrera, det oftast med med dom flesta bilder att jag ligger på plus 1 för att få bra även när jag testat med olika mätsystem. Är det snön som gör det på utomhusbilderna?
Du behöver lära dig hur en ljusmätare fungerar.

Ett gammalt inlägg:
Alla kameror av idag mäter reflekterat ljus.
En ljusmätares styrka är att den mäter infallande ljus.

En "normal exponering" gör att en bild motsvarar ett gråkort.
Lite matematiskt: 18% reflektion av ljuset på ett gråkort.
Praktiskt:
svart motiv blir grått.
vitt motiv blir grått.
grått motiv blir grått.

Kamerans ljusmätare tar alltså ingen hänsyn till hur mycket ljus motivet reflekterar utan strävar efter att bilden skall få en normalkontrast, lik gråkortet.

Som simulerat gråkort fungerar en gång med singel alldeles ypperligt, gräsmatta kan vara bra.

Att ta för vana att alltid mäta på sin egen hand är ett väldigt bra trick. Till slut kan du mäta på din egen hand för att se hur du lägger exponeringen.
 
I Canons fall sker evaluerande mätning i 35 zoner på en 400D. Inte för att det spelar någon roll i detta fallet, men så är det.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.