Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ljusmätning vid fotografering med blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

meloday

Aktiv medlem
Hej!

Jag är ny här på Fotosidan och har heller inte fotat speciellt länge, så nu hoppas jag få hjälp av er kunniga fotografer.

Jag håller på att lära mig fota med blixt, men tycker det är svårt att få till det i det manuella läget. Jag har en Canon 430EXII och en Canon 7D. Hittills har jag fotat i Av när jag använder blixten (alltid i ETTL-läge) men tycker att slutartiden som kameran väljer då ofta blir för lång för att förhindra skaknings- och rörelseoskärpa.

Därför vill jag hellre fota i M så att jag själv kan välja slutartid och bländare, men då är problemet att det blir ett himla mixtrande med slutartider för mig som har för lite fotovana för att kunna känna av själv på ett ungefär vilken tid som blir bäst i aktuellt ljus.

När jag inte använder blixt och fotar i M fungerar ju kamerans ljusmätare ypperligt, men den fungerar ju inte när jag använder blixten. Eller gör jag något fel?

Jättesnällt om ni vill hjälpa mig.

Hälsar Frida
 
Blixtautomatik är inte sådär himla inuitivt kanske, men faktiskt väldigt logisk. Alla lägen, inkl Av & M fungerar lite olika. Och har du kameran på autoISO tillför du en joker, börja gärna med att ställa den fast.

Om du har kameran i Av-läge (börjar där...) så väljer du som bekant bländare och kameran väljer sen slutartid. Oavsett om du tänker ta bilden med blixt eller inte kommer kameran mäta befintligt ljus och exponera efter det. Blixten lever i sin egen värld och kommer portionera ut så mycket ljus som behövs för att belysa "huvudmotivet". Det är det som kallas TTL/blixtautomatik. Slutartiden blir då "ofta" lång eftersom man i allmänhet använder blixt då ljuset tryter - och som sagt - påverkas inte av ifall du har en blixt på eller inte. Den lever som sagt i sin egen lilla ljusvärld.

Nu kommer det spännande: den där logiken gör att du kan ljussätta motiv och bakgrund olika med hjälp av 1) exponeringskompensation [för det omgivande ljuset] och 2) blixtkompensationen [för ditt huvudmotiv]. Huvudmotivet kan typiskt vara en person som sitter på en restaurang. Blixtkompen styr då alltså hur personen ljussätts, medans exponeringskompen styr hur restaurangen ljussätts. Högre ISO hjälper då (som vanligt) upp tiderna för restaurangexponeringen. Det är inte orimligt att du tex vill ställa ner exponeringskompen mot kanske -1 och blixtkompen på -1/3 för att inte allt ska se ut som dagsljus typ varuhusbelysning. Det gör ju sällan det på restauranger.

Nu vill du ju fota i M och det fungerar lite efter samma princip. Ljusmätaren funkar lika bra som förut och gör att du ser hur bakgrunden kommer exponeras utan att du pillar med exp.kompen. Du ställer ju tid, F och ISO själv, ljusmätaren kommer berätta vad den ser. Blixten kommer som i Av-läget blåsa "tillräckligt" för huvudmotivet och som förut styr du upp eller ner den med blixtkompen.

Lycka till.
 
Senast ändrad:
Blixtautomatik är inte sådär himla inuitivt kanske, men faktiskt väldigt logisk. Alla lägen, inkl Av & M fungerar lite olika. Och har du kameran på autoISO tillför du en joker, börja gärna med att ställa den fast.

Om du har kameran i Av-läge (börjar där...) så väljer du som bekant bländare och kameran väljer sen slutartid. Oavsett om du tänker ta bilden med blixt eller inte kommer kameran mäta befintligt ljus och exponera efter det. Blixten lever i sin egen värld och kommer portionera ut så mycket ljus som behövs för att belysa "huvudmotivet". Det är det som kallas TTL/blixtautomatik. Slutartiden blir då "ofta" lång eftersom man i allmänhet använder blixt då ljuset tryter - och som sagt - påverkas inte av ifall du har en blixt på eller inte. Den lever som sagt i sin egen lilla ljusvärld.

Nu kommer det spännande: den där logiken gör att du kan ljussätta motiv och bakgrund olika med hjälp av 1) exponeringskompensation [för det omgivande ljuset] och 2) blixtkompensationen [för ditt huvudmotiv]. Huvudmotivet kan typiskt vara en person som sitter på en restaurang. Blixtkompen styr då alltså hur personen ljussätts, medans exponeringskompen styr hur restaurangen ljussätts. Högre ISO hjälper då (som vanligt) upp tiderna för restaurangexponeringen. Det är inte orimligt att du tex vill ställa ner exponeringskompen mot kanske -1 och blixtkompen på -1/3 för att inte allt ska se ut som dagsljus typ varuhusbelysning. Det gör ju sällan det på restauranger.

Nu vill du ju fota i M och det fungerar lite efter samma princip. Ljusmätaren funkar lika bra som förut och gör att du ser hur bakgrunden kommer exponeras utan att du pillar med exp.kompen. Du ställer ju tid, F och ISO själv, ljusmätaren kommer berätta vad den ser. Blixten kommer som i Av-läget blåsa "tillräckligt" för huvudmotivet och som förut styr du upp eller ner den med blixtkompen.

Lycka till.

Hej Wilhelm och tack för att du tog dig tid att skriva ett så utförligt svar. Nu tror jag att det börjar klarna lite. Ska testa olika inställningar och se vad det blir för skillnader.

Hade kanske hoppats att det fanns ett enklare sätt att jobba, speciellt då jag gärna tar ögonblicksbilder och inte alltid har den tiden min hjärna behöver :). Drömmen hade ju varit om kamerans ljusmätare på något sätt gick att synkronisera med blixten, så att man ser i sökaren vilken slutare man ska välja även när man använder blixt. Men om jag förstått dig rätt krävs det alltså att man har ett hum om ungefär hur mycket man ska blixt- och exponeringskompensera i olika ljusförhållanden? Och att man tar några bilder för att testa inställningar innan man kan skjuta skarpt? I sådana fall är det bara för mig att fortsätta att öva öva och öva! Om ett tag sitter det förhoppningsvis i ryggmärgen, och antalet testbilder det krävs innan det blir som jag tänker min minskar.
 
För att lära dig mer om blixtfotografering med Canonutrustning så kan jag, efter att läst den själv, rekomendera boken "Speedliter's Handbook: Learning to Craft Light with Canon Speedlites" ISBN: 9780321711052
Finns t ex här http://www.bokus.com/bok/9780321711052/speedliters-handbook-learning-to-craft-light-with-canon-speedlites

Jag har nyss lagt till den som bok på Fotosidans prylar men inte fått den godkänd ännu så jag har inte kunnat skriva någon recension.

Tack Jan! Låter verkligen som en bok för mig.

Hälsar Frida
 
Och att man tar några bilder för att testa inställningar innan man kan skjuta skarpt? I sådana fall är det bara för mig att fortsätta att öva öva och öva! Om ett tag sitter det förhoppningsvis i ryggmärgen, och antalet testbilder det krävs innan det blir som jag tänker min minskar.

Öva, öva och öva är en väldigt bra princip. Vill du fota med blixten i manuellt läge också blir det sedan lite mer att tänka på.
 
Öva, öva och öva är en väldigt bra princip. Vill du fota med blixten i manuellt läge också blir det sedan lite mer att tänka på.

Att bli så pass duktig att man får fina ögonblicksbilder direkt, kräver sin fotograf förstår jag :). Och det är ju det som är det roliga med fotografering också - det finns alltid en massa nytt att lära sig.

Ju mer man lär sig, desto mer ödmjuk blir man inför proffessionella fotografer. Och fram tills dess att jag behärskar det manuella läget någorlunda, får jag nöja mig med ögonblicksbilder i de halv- och helautomatiska lägena, och kompromissa med mina tankar om hur jag velat ha bilden "egentligen" :).
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.