Annons

Ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

Jonte W

Aktiv medlem
Har funderat på det där med en ljusmätare. Har kikat runt lite på nätet och hittat lite olika modeller. Men har en "vanlig" amatörfotograf som jag någon användning för en sådan pryl.
Är det brukbart till alla motiv, utomhus som i studio, natur eller makro.
Behöver man en ljusmätare till en digital systemkamera. I mitt fall Nikon D70s ??
Mäter inte kameran ljuset rätt i de flesta fallen ?
Hur använder man en ljusmätare, avstånd osv.
Förklara gärna utförligt för jag har inte en jäkla aning....
// jonte
 
den enda som vet om du behöver den eller inte är du. tycker du att kamerans egna ljusmätare inte funkar tillfredställande så kan det väl vara en idé, men att köpa en ljusmätare bara för att ha en ljusmätare känns väl lite onödigt?

själv har jag ingen ljusmätare och har inte hittills känt behovet för en.

MVH / albin
 
Sen har du ju historiegrammet som en stor hjälp också, Jag tycker det är lättare att ta en testruta och kolla, istället för att mäta med separat ljusmätare. Tror inte man förlorar just nån tid på det. Dessutom tycker jag ljusmätaren i D70 funkar väldigt bra, när den inte är trasig som min är nu :-(

Sen att man kan mäta ljus för långa exponeringstider, blixtljus och lite sånt är ju inte fel med en riktigt bra ljusmätare...
 
Nu använder jag min spotmätare när jag tar kort med film. Men en stor fördel med just spotmätare (även om man kör digitalt) är att man kan mäta kontrasten i bilden. Visserligen kan man kanske inte så enkelt ändra ljus och så, men man får ändå förståelsen varför bilderna ser ut som dem gör.

/ Marcus
 
Eftersom du kör digital är det mest vid avancerad blixtfotografering med många blixtar som du har någon större nytta av en lös ljusmätare.

Med en lös mätare kan du enkelt se exakt hur många steg som skiljer olika delar av bilden åt. Men det är absolut inte nödvändigt eftersom du har histogrammet.

Jag tycker det är bättre att lära sig tolka histogrammet. Det räcker väldigt långt.
 
Hur funkar en morde'n ljusmätare ? kan man spotmäta med den ? Jag vet att vissa gamla (utan batteri) mäter på en väldigt stor yta.

/ Erik
 
ekemannen skrev:
Hur funkar en morde'n ljusmätare ? kan man spotmäta med den ? Jag vet att vissa gamla (utan batteri) mäter på en väldigt stor yta.

/ Erik

Sekonic har en del som har spotmätning i sig. Jag vet dock inte om dem är 1-gradiga (vilket är ett måste tycker jag, Då mäter man med noggranheten i en 5 cm cirkel på 1 meters avstånd (självklart ökar diametern med avståndet).

Själv har jag en Minolta Spotmeter F (den kan även spotmäta blixtar).

/ Marcus
 
Spotmätning...

Men alltså, om jag kör spotmätning i lägena A,S,P o Auto.
Då fungerar ju spotmätningen, o om jag då vill fokusera på en "grå" punkt för att få med en bra exponering Hur i alsin dar ska jag då göra om jag vill komponera om bildeni sökaren. på de automatiska programmen ändras ju hela tiden inställningarna vartefter spoten träffar en ny punkt. Ska jag då mäta med spot på en auto inställning o sedan skifta till manuell o ta samma inställningar ??

Snälla dumförklara mig inte ;)
// Jonte
 
Behov av ljusmätare??

Jag har ställt frågan om behovet till expertpanelen då jag vill använda 35mm/2,8 tilt&shift för arkitekturfotografering. Jag väntar på ett svar.
Björn E.
 
Re: Spotmätning...

Jonte W skrev:
Men alltså, om jag kör spotmätning i lägena A,S,P o Auto.
Då fungerar ju spotmätningen, o om jag då vill fokusera på en "grå" punkt för att få med en bra exponering Hur i alsin dar ska jag då göra om jag vill komponera om bildeni sökaren. på de automatiska programmen ändras ju hela tiden inställningarna vartefter spoten träffar en ny punkt. Ska jag då mäta med spot på en auto inställning o sedan skifta till manuell o ta samma inställningar ??

Snälla dumförklara mig inte ;)
// Jonte

Jag skulle ställa kameran på manuell. Mäta ljus och använda den inställningen (alltså ljusmätaren står i mitten). Eller så mäter du ljuset med t.ex. läge A, håller in AE-lock knappen och komponerar om.
 
Jonas, svaret som du faktiskt själv bär på är enklare än du tror.

Saknar du ljusmätare, då behöver du en.
Undrar du bara, då behöver du ingen.

Marcus: Varför och kanske framförallt hur, spotmäter du med blixtar?
Var står du? modell/kamera
Vart riktar du mätaren?

Själv har jag insett att jag saknar en separat ljusmätare till min skidfotografering för infallande ljus och tonade gråfilter till utomhusfoto.
 
Jag tycker att spotmätning funkar allra bäst när man kör manuellt. När jag plåtar dia brukar jag försöka ställa in så det ljusaste blir max ca 2 steg ljusare än medelgrått, och ibland men oftast inte blir jag tvungen att sumpa de mörkaste skuggpartierna, då de går utanför omfånget. Ungefär samma tänkande kan man använda digitalt också. Ganska snabbjobbat om man har en vettig visning av exponeringsmätaren i kameran. Men antagligen går det lika smidigt att använda histogram.
 
Hur funkar det.

Men hur fanken funkar spotmätning i manuellt läge. Där ställer man ju allt själv, eller ??
Alltså kan någon förklara för mig hur kameran arbetar i en ljusmätning, framförallt i manuellt läge.
Jag fattar fasen noll av detta, trodde inte ens att ljusmätningen var "aktiverad" i manuellt läge *rodnar*.
Snälla någon förklara för mig.
// Jonte
 
Probelemet är att du slår samman saker.

1 ljusmätning är bara ljusmätning.

2 exponering är exponering.

Skall jag fortsätta?
 
Ljusmätning kan utföras på 2 sätt.
Reflekterat / infallande ljus.

Alla kameror av idag mäter reflekterat ljus.
En ljusmätares styrka är att den mäter infallande ljus.

En "normal exponering" gör att en bild motsvarar ett gråkort.
Lite matematiskt: 18% reflektion av ljuset på ett gråkort.
Praktiskt:
svart motiv blir grått.
vitt motiv blir grått.
grått motiv blir grått.

Kamerans ljusmätare tar alltså ingen hänsyn till hur mycket ljus motivet reflekterar utan strävar efter att bilden skall få en normalkontrast, lik gråkortet.

Som simulerat gråkort fungerar en gång med singel alldeles ypperligt, gräsmatta kan vara bra.

Infallande ljusmätning är inte beroende av hur mycket motivet reflekterar eftersom den mäter mot "solen" direkt. Behändigt i snösituationer tex.

Sedan brukar kameror av i dag ha 3 ljusmätningslägen. Evaluerande E, centrumvägd C, spot S.
E: läser ljuset i flera zoner/punkter och försöker ge ett genomsnittsvärde för hela bilden som strävar mot gråkortet. En bra sådan mätning klarar säkert 75-90% av alla sorters bilder.

C: 75% av ljuset mäts oftast i 25% av bildytan i en cirkel. Finns normalt på alla kameror sen 70-talet. Fungerar utmärkt, men får ofta problem vid ljus himmel eller liknande. Perfekt till porträtt där ansiktet skall vara rätt mätt.

S: Ljusmäter bara på en liten del av bildytan. Här får man se upp och vara mer noggrann med på vad man mäter. Ta ett ansikte där hälften ligger i skugga hälften i sol.
Mäter du på solsidan blir den som gråkortet. Skuggorna blir som följd svarta och kanske igensotade.

Mäter du på skuggsidan blir den som gråkortet. Högdagern blir som följd ljus och kanske utfrätt.

Om det blir igensotat/utfrätt beror på exponeringslatituden. Hur stor kontrast klarar filmen/sensorn av. Dia & digitalt kanske 5 steg, svartvitt kanske upp till 9 om man gör rätt.

Ljusmätaren ger ett förslag till värde till exponeringen.
 
När det gäller exponeringen så brukar dagens systemkameror kunna ge lite alternativa sätt att jobba.

P A S M

Gemensamt är att alla använder värdet som ljusmätaren anger. Alla ger också en kombination utifrån det värdet för bländare och slutartid, utom M.

P, autoProgram: Skapar ett förhållande utifrån en programmerad kurva så att skakningsoskärpa skall undvikas.

A, tidsautomatik: Du bestämmer vilken bländare du vill ha och kameran sätter tiden.

S, bländarautomatik: Du bestämmer vilken tid du vill ha och kameran sätter bländaren.

M, Manuell: Du sätter bländaren OCH tiden. Kameran visar hur rätt din kombination ligger i förhållande till det uppmätta ljusvärdet. Normalt 2 sätt.
1 en visare i kanten på sökarbilden.
2 En elektronisk skala som brukar ligga i botten av sökarbilden.

För blixt fotografering blir det lite annat.
 
Sekonik gör en kombo infallande/spot:
http://www.shutterbug.com/equipmentreviews/accessories/0206sekonic/

Ansel Adams zonsystem är ganska bra grundkurs i hur man kan använda spotmätning (A, Ansel, The Negative). Hans teknik är dock anpassat till de motiv han avbildade. Det är inget för reportage eller aktion.

Poängen med spotmätning är att man kan bestämma ett värde som motsvarar medelgrätt (tex gräset) Sedan kan man mäta högdragern och skuggan och få fram ett medelvärde (vissa hightech mätare som DualMaster L-558R gör beräkningen åt dig.)

Ljusmätaren som finns i digitala systemkamror är dock tillräckligt anvancerad för det mesta. Det gäller bara att ha kunskaper och erfarenhet för att kunna använda den rätt.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.