ANNONS
Annons

Ljusmätare

Produkter
(logga in för att koppla)

peterölen

Avslutat medlemskap
Hej
Jag söker en bra ljusmätare som fungerar med god funktion i dokumentär-fotografering.
Den ska vara billig och lätthanterlig.

Är det någon som har tips på vart man ska vända sig?

mvh /peter

Vill du kunna använda den i studio? (blixtljus) blandljus?

Jag ringde och "tjôta" ljusmätare med en kille på scandinavian Photo... Det var givande! Vi kom fram till exakt vad jag skulle ha för att inte betala massa för onödiga funktioner som jag inte använder. Fråga efter Jonas när du ringer. Det var han jag pratade med (036-376800)

...om ingen annan kommer med nåt bra förslag här

//Peter

Vad valde du för ljusmätare?
Vad hade du för krav?
Hur tycker du att den fungerar?

Själv har jag en Calculight X för min naturfotografering. Oftast mäter jag infallande ljus eftersom jag har diafilm i kameran. Oftast fungerar det väldigt bra någon gång men ibland gör jag bort mig vid besvärliga ljusförhållanden.

/pär

Hej Peter!

Jag har en mätare med det imponerande namnet Sekonic L-308B II Flashmate. Det är en liten digital mätare för både infallande och reflekterat ljus. Den har även möjlighet till blixtljusmätning. Det är bara en enkel mätare utan några större finesser, men det är just det som är finessen! Den är noggrann och jag misslyckas nästan aldrig med en mätning.

Dess stora styrka är dess litenhet. Den går lätt ned i en ficka. Den går dessutom på ett vanligt AA-batteri som man kan få tag i överallt. Den har bara en fast mätdom (ej vridbar), men mätaren är så liten så det spelar inte så stor roll.

Titta på http://www.sekonic.com/Products/L-308B.html

Rekommenderas.

/m

prsndll skrev:
Vad valde du för ljusmätare?
Vad hade du för krav?
Hur tycker du att den fungerar?

/pär

Det blev en Minolta 5F.

Den fixar blandljus, blixtljus och mätning ner till bl.1 som var några av kriterierna + att den verkar vara enkel att använda. Även kompetent mätare för sitt pris.

Jag har inte fått den än, så jag kan inte uttala mig om huruvida den motsvarade mina förväntningar... Men jag kommer nog inte bli besviken hoppas jag.

Mvh /Peter

peter_wahlström skrev:
Det blev en Minolta 5F.

Den fixar blandljus, blixtljus och mätning ner till bl.1 som var några av kriterierna + att den verkar vara enkel att använda. Även kompetent mätare för sitt pris.

Jag har inte fått den än, så jag kan inte uttala mig om huruvida den motsvarade mina förväntningar... Men jag kommer nog inte bli besviken hoppas jag.

Mvh /Peter

För att flika in från sidan... gott val :)

Jag vill ha en ljusmätare som ersätter en inbyggd ljusmätare kameran.
Har planer på att köpa en analog systemkamera, som saknar inbyggd ljusmätare.
Bara för utomhusfotografering, ingen studiomätare.
Den ska kunna mäta ljus mellan iso 100 till 1600
bl.2,8 til 22

sedan är det skitbra om den går på vanliga AA-batterier

Jag vill inte betala mer än 1000:-
Kan inte fatta att ljusmätarna ska vara så dyra!

/Peter

Senast ändrad:
Digitalt är genialt!!

LeadHead skrev:
Infallande? Reflekterat? Spot? Alltihop?

Plåtar du digitalt så använd Histogrammet, bättre ljusmätare finns absolut inte!
Du behöver aldrig tveka om du exponerat rätt.
Du behöver aldrig mera gaffla exponeringen som när du kör dia!
Studio, utomhus, blandljus, macro ....funkar till alles ;-)

/Janne

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar