ANNONS
Annons

Ljusmätare? känns onödigt?

Produkter
(logga in för att koppla)
Man kan klara sig med histogrammet på kameran, men en ljusmätare underlättar i knepiga situationer eller då man behöver exakt kontroll.
det föreligger lite missuppfattning om hur en digitalkamera fungerar och nyttan av en extern ljusmätare
Ljusmätaren ger oss vägledning hur en bild bör exponeras , infallande ljus eller reflekterat ljus och baseras på medelgrått och iso.

En digitalkamera överensstämmer inte alltid med dessa värden och variationerna kan vara stora 1. avvikande från "verkligt" isovärde vilket flertal kameror gör. 2. var befinner sig medelgrått i förhållande till klippning och antal steg till klippning vilket varierar mycket beroende på kamera, intern programmering . isoförstärkning osv. Hur kameror håller "isovärdet" kan man bla läsa här http://www.sensorgen.info/. Vi kan ta ett exempel 800iso 7d är i själva verket 635 iso , 400iso hos 5dmk2 är motsvarande 285 iso osv

En extern ljusmätare kan vara bra att ha men det rekommenderade värdet stämmer alltså inte alltid överens med kameran man använder och "iso" .
 
Senast ändrad:
Använder Gossen Digisky och skulle aldrig köra utan den. Blir aldrig någon överraskning.
Ställer alltid bort blixtarna efter jag använt dem och behöver alltid ställa in dem före användning då de inte hamnar på rätt ställe. Fotar dessutom vucna och barn och vill se att ljuset är samma över hela motivet.
 
Behövs den verkligen? känns som om att det är nästan alltid samma inställningar ändå?


Eller?

fördelen med ljusmätare är om du tex kör flera blixtar på olika styrkor o tex vill veta dina exakta inställningar om du ska fortsätta plåtningen senare eller annan dag. Du kan tex ställa in ljuset på fonden exakt 3 steg ljusare o vet att det är så om du jämför med huvudljuset. Jag har kört med ljusmätare sedan analoga tiden i dag om du inte behöver veta exakta inställningar så kan histogrammet räcka men jag kör utav gammal vana med ljusmätare för jag vill ha exakt koll på ljusinställningen. Oftast kör jag 2-4 studioblixtar.
 
Det ger en differens på cirka 26%
Är det verkligen rimligt?

Hursomhelst. Den stora poängen med en ljusmätare är det blir enkelt mäta upp förhållande mellan olika blixtar.

Det är som med en espressobryggare. Funkar kanon brygga kaffe genom att ett kaffefilter i kastrullen oxå. Men espressobryggaren är liiite snyggare, godare och ser coolare ut :)




det föreligger lite missuppfattning om hur en digitalkamera fungerar och nyttan av en extern ljusmätare
Ljusmätaren ger oss vägledning hur en bild bör exponeras , infallande ljus eller reflekterat ljus och baseras på medelgrått och iso.

En digitalkamera överensstämmer inte alltid med dessa värden och variationerna kan vara stora 1. avvikande från "verkligt" isovärde vilket flertal kameror gör. 2. var befinner sig medelgrått i förhållande till klippning och antal steg till klippning vilket varierar mycket beroende på kamera, intern programmering . isoförstärkning osv. Hur kameror håller "isovärdet" kan man bla läsa här http://www.sensorgen.info/. Vi kan ta ett exempel 800iso 7d är i själva verket 635 iso , 400iso hos 5dmk2 är motsvarande 285 iso osv

En extern ljusmätare kan vara bra att ha men det rekommenderade värdet stämmer alltså inte alltid överens med kameran man använder och "iso" .
 
en extern ljusmätare/blixtmätare är alltid bra att ha som referens men man skall vara uppmärksam på olika kameror vad det gäller tid / bländare och iso .
Jag mätte upp blixljuset från 4 blixtar i studio och använde en d3s och en av mina 5dmk2 brevid varandra, jag fick öppna upp 5dmk2 ca ett steg mer utifrån medelgrått och antal steg upp till utblås/klippning och iso dvs utifrån de värden den externa blixtmätaren gav vid uppmätningen
 
Jag som inte fotar med blixt eller i studio begriper inte (ännu) nyttan med en lös ljusmätare.

Menar ni att ni kör blixtarna, precis som om ni fotade fast utan kamera, och mäter ljuset för att sedan ställa in kameran och inte behöva provskjuta ett enda skott?

Och att vinsten är just att ni inte behövde trycka av kameran innan det riktiga fotot ska tas?
 
Jag som inte fotar med blixt eller i studio begriper inte (ännu) nyttan med en lös ljusmätare.

Menar ni att ni kör blixtarna, precis som om ni fotade fast utan kamera, och mäter ljuset för att sedan ställa in kameran och inte behöva provskjuta ett enda skott?

Och att vinsten är just att ni inte behövde trycka av kameran innan det riktiga fotot ska tas?

precis så, det ger en vägledning angående vilken bländare du skall välja, du kommer ändå att få kompensera
med att över eller underexponera beoende på motivets omfång och vad du vill ha fram.
 
Med hjälp av lljusmätare så kan du ställa in blixtarna på rätt styrka så du kan få bakgrunden som du vill skuggsidan som du vill och ljus sidan som du vill. Jag som är gammal analog fotograf så var det ett måste att kunna det . även vid vanliga ljus förhållanden ( ej blixt) så är det bra att kunna så att man inte bränner ut eller gror igen visa partier i bilden. När man fotar efter Zonsystemet så mäter man det mörkaste man vill ha teckning i och framkallar efter hur många bländarsteg det är till det ljusaste -Kortare framkallningtid vid få steg längre vid fler steg så att du får perfekta neg.men även vid digal foto kan det vara bra att kunna du kan ju med hjälp av reflexskärmar höja ljuset i skuggorna så du får teckning dä då är det bra att mäta

Jag som inte fotar med blixt eller i studio begriper inte (ännu) nyttan med en lös ljusmätare.

Menar ni att ni kör blixtarna, precis som om ni fotade fast utan kamera, och mäter ljuset för att sedan ställa in kameran och inte behöva provskjuta ett enda skott?

Och att vinsten är just att ni inte behövde trycka av kameran innan det riktiga fotot ska tas?
 
Jag förstår nyttan om man kör analogt, men med en digitalkamera.... Om man sen ändå tar ett par provskott och kompenserar lite, ja då kan man ju köra den vägen från början. Det borde väl till och med vara snabbare?
 
Jag förstår nyttan om man kör analogt, men med en digitalkamera.... Om man sen ändå tar ett par provskott och kompenserar lite, ja då kan man ju köra den vägen från början. Det borde väl till och med vara snabbare?

Om man bara har en blixt så kan det kanske vara snabbare, men inte om du har fler.
 
Jag förstår nyttan om man kör analogt, men med en digitalkamera.... Om man sen ändå tar ett par provskott och kompenserar lite, ja då kan man ju köra den vägen från början. Det borde väl till och med vara snabbare?

Det blir enklare både med en blixt och flera blixtar, då du kommer mycket nära rätt exponering.

Alternativet är att förlita sig på en lite tumnagelbild i skärmen.

Men det är ju upp till var och en om man känner behovet, jag tycker det underlättar extremt mycket och man slipper ha modellen eller liknande stående och vänta på att du ska hitta rätt inställning.
 
Jag försökte få folk på ett annat forum att förstå att man kan bwhöva kompensera för det och även t-värdet för objektivet men det var som att prata med en vägg..

Men ja jag tycker att en ljusmätare kan vara bra att ha för att ha koll på förhållandet mellan flera blixtar och även kunna ställa upp lika dant vid flera tillfällen.



En digitalkamera överensstämmer inte alltid med dessa värden och variationerna kan vara stora 1. avvikande från "verkligt" isovärde vilket flertal kameror gör.(.....) Vi kan ta ett exempel 800iso 7d är i själva verket 635 iso , 400iso hos 5dmk2 är motsvarande 285 iso osv

En extern ljusmätare kan vara bra att ha men det rekommenderade värdet stämmer alltså inte alltid överens med kameran man använder och "iso" .
 
Ljusmätare

Har man fler än 2 blixtrar så är ljusmätaren bra att ha Min ljusmätare använder jag när jag ska vara extrem noga på hur ljus ska falla.

// Kaj
 
Vad mäter ett objektivs t-värde?

Eller menar du "f" dvs. bländaren?

Nej, det är t-värdet det handlar om, och det är ganska nära f-värdet, men inte precis samma sak. Bländarvärdet är ett förhållande mellan brännvidden och ingångspupillens diameter, medan t-värdet är ett värde för ljuset som bländaröppningen släpper in, transmissionen i objektivet. Förr kunde det vara ganska stor skillnad mellan de två, medan det numera i stort sammanfaller.

Att t-värdet är lägre är ganska självklart. Ljuset dämpas av glaset, och ju mer glas och fler ytor som ljuset måste passera, desto mindre slipper igenom. Objektiv med väldigt många linser släpper in mindre ljus vid en viss bländaröppning än objektiv som har få linser.

Objektiven numera har ofta t-värdet angivet och inte f-värdet, och teoretiskt ska det kunna ha en viss betydelse, då f-värdet är vad som avgör skärpedjupet; det blir något mindre med motsvarande t-värde, eftersom diametern är större än förhållandet mellan brännvidd och t-värde antyder. Men för praktiskt bruk gör vi oftast ingen skillnad mellan dem.

T-värde står alltså för transmissionsvärde, medan f-värde anger diametern.
 
Tack Urban. Då har jag lärt mej nåt nytt idag. Fint förklarat.


Nej, det är t-värdet det handlar om, och det är ganska nära f-värdet, men inte precis samma sak. Bländarvärdet är ett förhållande mellan brännvidden och ingångspupillens diameter, medan t-värdet är ett värde för ljuset som bländaröppningen släpper in, transmissionen i objektivet. Förr kunde det vara ganska stor skillnad mellan de två, medan det numera i stort sammanfaller.

Att t-värdet är lägre är ganska självklart. Ljuset dämpas av glaset, och ju mer glas och fler ytor som ljuset måste passera, desto mindre slipper igenom. Objektiv med väldigt många linser släpper in mindre ljus vid en viss bländaröppning än objektiv som har få linser.

Objektiven numera har ofta t-värdet angivet och inte f-värdet, och teoretiskt ska det kunna ha en viss betydelse, då f-värdet är vad som avgör skärpedjupet; det blir något mindre med motsvarande t-värde, eftersom diametern är större än förhållandet mellan brännvidd och t-värde antyder. Men för praktiskt bruk gör vi oftast ingen skillnad mellan dem.

T-värde står alltså för transmissionsvärde, medan f-värde anger diametern.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar